Γυναικείο φύλο και διευθυντικές θέσεις στην εκπαίδευση
Female gender and management positions in education
Keywords
Εκπαιδευτική ηγεσία ; Γυναικεία ηγεσία ; Έμφυλες ανισότητες ; Έμφυλες διακρίσεις ; Glass ceiling ; Σχολική ηγεσίαAbstract
Το θέμα της γυναικείας εκπροσώπησης σε ανώτερες διοικητικές θέσεις στην εκπαίδευση έχει απασχολήσει εκτενώς τους θεωρητικούς , οι οποίοι επικεντρώνονται στις έμφυλες ανισότητες αλλά και στις διακρίσεις που υπάρχουν στις σημερινές κοινωνίες. Η παρούσα εργασία επιχειρεί να αναδείξει μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση το ζήτημα της ανέλιξης των γυναικών εκπαιδευτικών στη διοικητική ιεραρχία ,τους παράγοντες εκείνους που επηρεάζουν είτε θετικά, είτε αρνητικά την κατάκτηση θέσεων ευθύνης από γυναίκες εκπαιδευτικούς και να φανεί η τυχόν αλλαγή στάσεων και ποσοστών πάνω σε αυτό το ζήτημα. Αναλυτικότερα γίνεται παρουσίαση των συναφών θεωρητικών παραδοχών και ευρημάτων, έτσι ώστε να προκύψει μια διαυγής εικόνα του προβληματισμού που έχει αναπτυχθεί. Παράλληλα, γίνεται αποτύπωση του φαινομένου της ‘γυάλινης οροφής’, το οποίο δείχνει τα εμπόδια τα οποία αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν μια διευθυντική θέση στην εκπαίδευση. Η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση στοιχείων ερευνών σχετικά με την εκπαιδευτική ηγεσία του γυναικείου φύλου σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και πιο συγκεκριμένα στην Ισπανία καθώς και με σύγκριση αυτών των στοιχείων με την Ελληνική πραγματικότητα.
Abstract
The issue of female representation in higher management positions in education has extensively occupied theorists who focus on gender inequalities but also on the discrimination that exists in today's societies. This paper attempts to highlight through the bibliographic review the issue of the advancement of women teachers in the administrative hierarchy, those factors that influence either positively or negatively the conquest of positions of responsibility by women teachers and to show the possible change of attitudes and percentages on this matter.In more detail, the relevant theoretical assumptions and findings are presented, so that a clear picture of the problem that has been developed emerges. At the same time, the phenomenon of the 'glass ceiling' is recorded, which shows the obstacles faced by women in their attempt to conquer a managerial position in education. The paper concludes with the citation of research data on the educational leadership of the female gender at European level and more specifically in Spain as well as by comparing these data with the Greek reality.