Εμφάνιση απλής εγγραφής

Ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών σε δύο παιδιά με ΔΕΠΥ. Σύγκριση με παιδιά τυπικής ανάπτυξης.

dc.contributor.advisorΤράπαλη, Μαρία
dc.contributor.authorΙβανούδη, Ελένη
dc.date.accessioned2023-07-11T09:13:13Z
dc.date.available2023-07-11T09:13:13Z
dc.date.issued2023-07-07
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/4623
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-4461
dc.description.abstractΗ Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) συχνά συνδέεται με έννοιες όπως μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία και χαμηλή σχολική επίδοση. Τα αποτελέσματα πολλών ερευνών, επιβεβαιώνουν τη θέση αυτή, αφού διαπίστωσαν πως τα παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες τόσο στην ανάγνωση όσο και στη γραφή, σημειώνουν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχολικές δοκιμασίες ενώ παραπέπονται συχνότερα σε φορείς Ειδικής Αγωγής (DuPaul & Stoner, 2003; Παπαδάτος, 2010). Αντικείμενο της παρούσας εργασίας αποτελεί η ανίχνευση των αναγνωστικών, φωνολογικών, γραπτών και ορθογραφικών ικανοτήτων δύο παιδιών με ΔΕΠΥ και η σύγκρισή τους με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Για τον σκοπό αυτό χορηγήθηκαν σε δείγμα τεσσάρων μαθητών της τρίτης τάξης του δημοτικού, εκ των οποίων οι δύο είναι διεγνωσμένοι με ΔΕΠΥ, μία σειρά από δοκιμασίες: raven’s coloured progressive matrices, δοκιμασία εκφραστικού λεξιλογίου, Τεστ ανάγνωσης-Τεστ Α, δοκιμασίες φωνολογικής ενημερότητας, καθ’υπαγορευση και αυθόρμητη γραφή, κλίμακα αξιολόγησης της ορθογραφίας και το τεστ ανίχνευσης αναγνωστικής ικανότητας. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως σε όλες τις δοκιμασίες η επίδοση των παιδιών με ΔΕΠΥ ήταν εμφανώς χαμηλότερη σε σύγκριση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης και επιβεβαίωσαν την υπόθεσή μας. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, προκύπτει ότι τα παιδιά µε ΔΕΠΥ παρουσιάζουν φτωχότερο λεξιλόγιο σε σχέση με τους συνομιλίκους τους, ενώ αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην ανάγνωση. Παράλληλα, η απόδοσή τους στις δοκιμασίες φωνολογικής επίγνωσης ήταν οριακά χαμηλή, ενώ δυσκολίες παρατηρήθηκαν στην γραμματική και το συντακτικό. Συγχρόνως, σημειώθηκε δυσκολία στο σχηµατισµό των ρηµάτων σε χρόνους και των επιθέτων σε γένη και αριθµούς. Τα παραπάνω αποτελέσματα συγκλίνουν με την κλινική εικόνα της ΔΕΠΥ και των ΕΜΔ. Λέξεις κλειδιά: ΔΕΠΥ, ανάγνωση, φωνολογική ενημερότητα, ορθογραφία, λεξιλόγιο, γραπτή έκφραση, συννοσηρότητα, μαθησιακές δυσκολιες, αποτελέσματα έρευνας.el
dc.format.extent81el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.publisherΑνώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)el
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΔΕΠΥel
dc.subjectΜαθησιακές δυσκολιεςel
dc.titleΑνίχνευση μαθησιακών δυσκολιών σε δύο παιδιά με ΔΕΠΥ. Σύγκριση με παιδιά τυπικής ανάπτυξης.el
dc.title.alternativeDetection of learning difficulties in two children with ADHD. Comparison with typically developing children.el
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΚαρκαλούσος, Πέτρος
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Βιοϊατρικών Επιστημώνel
dc.contributor.masterΠαιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεωνel
dc.description.abstracttranslatedAttention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is often associated with concepts such as learning disabilities, dyslexia and low school performance. The results of several studies confirm this position, as they found that children with ADHD have learning difficulties both in reading and writing, perform lower on school tests and are more often referred to special education services (DuPaul & Stoner, 2003; Papadatos, 2010). The purpose of the present study is to detect the reading, phonological, writing and spelling abilities of two children with ADHD and to compare them with typically developing children. To achieve this purpose, a sample of four third-grade elementary school students, two of whom are diagnosed with ADHD, were administered a series of tests: raven's coloured progressive matrices, expressive vocabulary test, Reading test-Test A, phonological awareness tests, dictated and spontaneous writing, spelling test and the reading ability detection test. The results showed that in all tests the performance of children with ADHD was markedly lower compared to typically developing children and confirmed our hypothesis. According to the data collected, it can be concluded that children with ADHD have a poorer vocabulary than their peers and have significant difficulties in reading. At the same time, their performance in phonological awareness tests was marginally low, while difficulties were observed in grammar and syntax. In addition, difficulty in understanding the formation of verbs in tenses and adjectives in genders and numbers was noted. These results are in line with the clinical picture of ADHD and SLD. Key words: ADHD, reading, phonological awareness, spelling, vocabulary, writting, comorbidity, learning difficulties, research resultsel


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές