Η αποτίμηση του θεάτρου για βρέφη στον 21ο αιώνα
Evaluation infant theater in 21st century
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ανδρέου, Ελένη
Ημερομηνία
2023-07-11Επιβλέπων
Palaiologou, ChristinaΛέξεις-κλειδιά
Βρεφικό θέατρο ; Αλληλεπίδραση ; Έκφραση συναισθημάτωνΠερίληψη
Στη συγκεκριμένη εργασία εξετάστηκε το βρεφικό θέατρο και η δυνητική επίδρασή του
στην ανάπτυξη των βρεφών στον 21ο αιώνα. Η μελέτη ήταν θεωρητική και βασίστηκε σε
ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Αρχικά, διαπιστώνεται πως οι προκλήσεις που συναντούν
τα βρέφη στον 21ο αιώνα είναι ολοκληρωτικά διαφορετικές σε σχέση με το παρελθόν
(π..χ. μονογονεϊκότητα, περιορισμοί της πανδημίας). Τα περιορισμένα ερεθίσματα που
προσλαμβάνουν τα βρέφη, ως συνάρτηση αυτών των προκλήσεων, αναδεικνύουν και την
αναγκαιότητα του βρεφικού θεάτρου, ώστε να αντισταθμίζονται τα σχετικά ελλείμματα.
Με βάση τα παραπάνω, το βρεφικό θέατρο είναι μία ενδεδειγμένη υποστηρικτική
πρακτική για την ανάπτυξη των βρεφών στον 21ο αιώνα. Το δεύτερο βασικό ζητούμενο
που αναδεικνύεται μέσω της συγκεκριμένης μελέτης έχει να κάνει με το είδος του
βρεφικού θεάτρου. Το θέατρο των ενηλίκων διακρίνεται σε πολλές και διαφορετικές
μεταξύ του μορφές. Στο θέατρο δεν έχει σημασία τόσο η διάκριση βάσει της μορφής
αυτού, αλλά η διάκριση που προκύπτει ως συνάρτηση των προσλαμβανομένων
ερεθισμάτων από τα βρέφη. Στα πρώιμα στάδια της ανάπτυξης, ο άνθρωπος δεν έχει
ακόμα αναπτυχθεί γνωστικά για να αντιλαμβάνεται πλήρως το θέατρο. Απαιτείται
συνεπώς η αξιοποίηση πολλαπλών και διαφορετικών αισθήσεων, ώστε να αυξάνεται ο
συνολικός όγκος προσλαμβανομένων πληροφοριών από τον άνθρωπο και να επιταχύνεται
η κοινωνική και γνωστική του ανάπτυξη μέσω του θεάτρου. Οι διαστάσεις αυτές
συνιστούν άλλωστε και τις κατεξοχήν διαστάσεις της ανάπτυξης στις οποίες το εστιάζει το
βρεφικό θέατρο. Για να επιτυγχάνονται επομένως οι σχετικοί στόχοι, είναι αναγκαίο να
λαμβάνονται υπόψιν αυτές διαστάσεις κατά την ανάπτυξη θεατρικών παρεμβάσεων.
Ωστόσο, τα οφέλη αυτά προκύπτουν βάσει θεωρητικών προβληματισμών και δεν φαίνεται
να υποστηρίζονται σε μεγάλο βαθμό μέσα από παρεμβατικές μελέτες, στις οποίες δηλαδή
να συγκρίνονται βρέφη που έρχονται σε επαφή με το θέατρο και τα ερεθίσματα που αυτό
προσφέρει και βρέφη που δεν έρχονται σε επαφή με αυτά τα ερεθίσματα. Κατά τον τρόπο
αυτό, περιορίζεται η αξιοπιστία των σχετικών διαπιστώσεων όσον αφορά τα ευεργετήματα
που συνεπάγεται το θέατρο για βρέφη. Συνεπώς, προτείνεται η διεξαγωγή σχετικών
ερευνών στο μέλλον, ώστε να διαπιστωθεί ο ακριβής βαθμός επίδρασης του βρεφικού
θεάτρου σε επιμέρους πτυχές της ανάπτυξης των βρεφών. Αν και απαιτείται ένας
μεγαλύτερος όγκος γνώσης, με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα ενδείκνυται η αξιοποίηση
του βρεφικού θεάτρου για την υποστήριξη της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των βρεφών,
παρ’ ότι η διεξαγωγή περαιτέρω ερευνών κρίνεται επιβεβλημένη.
Περίληψη
This study examined infant theatre and the impact it may have on infant development in
the 21st century. The study was a literature review. First, it is found that the challenges facing infants in the 21st century are totally different from those of the past (e.g. single parenthood, COVID-19 restrictions. Therefore, infant theatre is appropriate to increase the stimuli ingested by infants in order to compensate for the problem of the limited stimuli they
now ingest. In view of the above, infant theatre is an appropriate supportive practice for infant development in the 21st century. The second key issue highlighted through this study
has to do with the type of infant theatre. Adult theatre can be distinguished in many different forms. In theatre it is not so much the distinction based on this form that is important,
but the distinction that arises as a function of the stimuli received by infants. In the early
stages of development, the human being is not yet cognitively developed to fully perceive
theatre. The use of multiple and different senses is therefore required in order to increase
the total amount of information perceived by the human being and to accelerate his social
and cognitive development through theatre. These dimensions are also the main dimensions of development on which infant theatre focuses. In order to achieve the relevant objectives, it is therefore necessary to take these dimensions into account when developing
theatre interventions. However, these benefits arise on the basis of theoretical considerations and do not seem to be largely supported through intervention studies comparing infants who are subjected to theatre interventions and infants who are not subjected to theatre
interventions. In this way, the reliability of the relevant findings regarding the benefits of
theatre for infants is limited. Therefore, it is recommended that future research be conducted to determine the exact extent of the impact of infant theatre on individual aspects of
infant development. Although a greater body of knowledge is required, based on the existing evidence, the use of infant theatre to support infants' psychosocial development is indicated, although further research is warranted.