Δημιουργία νοημάτων για την έννοια της συνάρτησης ως συμμεταβολή, από μαθητές Γυμνασίου που αντιμετωπίζουν μαθηματικές προκλήσεις με τη χρήση ενός ψηφιακού εργαλείου πολλαπλών αναπαραστάσεων και δυναμικού χειρισμού
Students generate meanings around function as co-variation, while they address mathematical challenges using a digital multi-representational tool that enables dynamic manipulation
Keywords
Συναρτήσεις ; Συμμεταβολή ; GeoGebra ; Constructionism ; Πολλαπλές αναπαραστάσεις ; Δυναμικός χειρισμόςAbstract
Η συνάρτηση κατέχει κεντρικό ρόλο στα Μαθηματικά, αποτελεί κρίσιμο σημείο μετάβασης από την Άλγεβρα στην Ανάλυση αλλά είναι πηγή σημαντικών δυσκολιών για αρκετούς μαθητές. Η προτεινόμενη διπλωματική εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει πως γίνεται η κατασκευή νοημάτων γύρω από την έννοια της συνάρτησης και πως αυτά εξελίσσονται από μαθητές Γυμνασίου που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με αυτήν. Η παρούσα έρευνα αναμένεται να μελετήσει πως μέσα από ένα πλαίσιο ενεργής εμπλοκής των μαθητών σε διερεύνηση και πειραματισμό με το ψηφιακό εργαλείο GeoGebra και ταυτόχρονα την ένταξή τους σε ένα κοινωνικό πλαίσιο συνεργασίας οι ίδιοι νοηματοδοτούν την έννοια της συνάρτησης και εξετάζεται αν τη συνδέουν με εκείνη της συμμεταβολής. Η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί είναι της Έρευνας Σχεδιασμού και θα οργανωθεί μια διδακτική παρέμβαση για την οποία θα αναπτυχθούν διερευνητικές δραστηριότητες στο περιβάλλον του GeoGebra ως εργαλεία έρευνας.
Abstract
The concept of function occupies a central role in Mathematics, it is a crucial point of transition from Algebra to Analysis, but it is a source of major difficulties for many students. The proposed thesis aims to investigate how meanings are constructed about the concept of function and how they evolve by middle school students who first come into contact with it. More specifically, it is studied how they make sense of the concept of function and it is examined whether they connect it with that of co-variation, working in a context of active involvement in exploration and experimentation with the digital tool GeoGebra and at the same time their integration in a social context of cooperation. The methodology followed is that of Design Research and a teaching intervention was organized for the purpose of which exploratory activities were developed in the GeoGebra environment as research tools.