Από την γραμμική πολυεπίπεδη δημόσια διοίκηση στο Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ: Μια διαχρονική προσέγγιση
From linear multi - level public administration to the New Public Management: A timeless approach
Keywords
Δημόσιοι υπάλληλοι ; Νέο δημόσιο μάνατζμεντ ; Διοικητικός εκσυγχρονισμός ; Ελληνικό δημόσιο ; Δημόσια διοίκηση ; Διοικητική μεταρρύθμιση ; Προβλήματα ελληνικού δημοσίουAbstract
Εν μέσω μιας ενισχυμένης οικονομικής κρίσης και των ελαττωμάτων στη δημόσια διοίκηση, ο δημόσιος τομέας αμφισβητείται πλέον συχνότερα. Η έλλειψη προόδου στην ελληνική οικονομία οδήγησε σε περισσότερη κριτική που απευθύνεται στους δημόσιους λειτουργούς και στην αναποτελεσματικότητά τους. Η διατριβή επικεντρώνεται στην εισαγωγή της έννοιας της Νέας Δημόσιας Διοίκησης και της προόδου που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια προς την ανάπτυξη της δημόσιας διοίκησης και την εξέλιξη της ώστε να επικεντρώνεται περισσότερο στην κοινότητα. Για να ξανασκεφτούμε τις λειτουργίες του δημόσιου τομέα, μια νέα φιλοσοφία διαχείρισης εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στις αρχές της δεκαετίας του '90 που ονομάζεται Νέα Δημόσια Διοίκηση. Στην Ελλάδα, η εφαρμογή του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ ξεκίνησε στη δεκαετία του 1990, κατά τη διάρκεια του προγράμματος μεταρρυθμίσεων της δημόσιας διοίκησης. Ωστόσο, παρόλο που οι αρχές του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ περιλαμβάνουν αξίες όπως η αποτελεσματικότητα, η αποδοτικότητα και η προσαρμοστικότητα, η εφαρμογή του συναντά προκλήσεις και αμφισβητήσεις. Οι κριτικές του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ επικεντρώνονται σε πτυχές όπως η ανεπάρκεια των μέτρων αξιολόγησης απόδοσης, η γραφειοκρατία και η απώλεια επαφής με τον πολίτη. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, προτείνονται μέτρα όπως η ενίσχυση της συμμετοχής του πολίτη, η ανάπτυξη μηχανισμών ανταμοιβής και κινήτρων για τους δημόσιους υπαλλήλους, και η ενίσχυση της διαφάνειας και της ευθύνης. Με λίγα λογια, η παρούσα διπλωματική εργασία αναλύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια διοίκηση και θα παρουσιαστούν και παρακάτω και προτείνει τρόπους και μέτρα για την αντιμετώπιση τους. Επίσης, εξετάζει τη δυνατότητα που προσφέρει το Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ στο να συμβάλει στην αναζωογόνηση του δημόσιου τομέα και στη βελτίωση της ελληνικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις και τις κριτικές που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα.
Abstract
Amidst an intensified financial crisis and flaws in public administration, the public sector is now more often challenged. The lack of progress in the Greek economy has led to more criticism directed at public officials and their inefficiency. The thesis focuses on introducing the concept of New Public Administration and the progress that has been made in recent years towards the development of public administration and its evolution to be more community focused. To rethink public sector operations, a new management philosophy emerged in the late 80s and early 90s called New Public Management. In Greece, the implementation of New Public Management began in the 1990s, during the public administration reform program. However, although the principles of New Public Management include values such as effectiveness, efficiency and adaptability, its implementation is met with challenges and disputes. Criticisms of New Public Management focus on aspects such as the inadequacy of performance evaluation measures, bureaucracy and the loss of contact with the citizen. In order to address these challenges, measures such as enhancing citizen participation, developing reward and incentive mechanisms for civil servants, and enhancing transparency and accountability are proposed. In summary, this thesis analyzes the problems faced by the public administration and proposes measures to deal with them. It also examines the potential of the New Public Management to contribute to the revitalization of the public sector and the improvement of the Greek economy, taking into account the challenges and criticisms it has faced to date.