Η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας και πώς επηρεάζεται σε σχέση με τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας τους
Preschool teachers' job satisfaction and how it is affected in relation to their personality characteristics
Λέξεις-κλειδιά
Χαρακτηριστικά προσωπικότητας ; Επαγγελματική ικανοποίηση ; Προσχολική αγωγή ; Πέντε παράγοντες προσωπικότητας ; Παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίαςΠερίληψη
Οι παιδαγωγοί κατέχουν σημαντικό ρόλο στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών,
ιδιαιτερα στην προσχολική ηλικία. Για αυτόν τον λόγο, σκοπός της έρευνας είναι η μελέτη
της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας και πώς
επηρεάζεται από τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας τους. Γνωρίζουμε πως τα
χαρακτηριστικα προσωπικοτητας, κυρίως η εξωστρέφεια, η προσήνεια αλλα και ο
νευρωτισμός έχουν ισχυρή σύνδεση με την επαγγελματική ικανοποίηση, ιδιαίτερα στα
εκπαιδευτικά επαγγέλματα.
Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή δεδομένων, ήταν η ποσοτική έρευνα
μέσω της δημοσίευσης ερωτηματολογίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προς
συμπλήρωση από ενεργούς παιδαγωγούς προσχολικής αγωγής. Τα ερωτηματολόγια που
χρησιμοποιηθηκαν ήταν το NEO Five Factor Inventory για τη διεύρυνση των
χαρακτηριστικών προσωπικότητας και το Employee Satisfaction Inventory για την εξέταση
της επαγγελματικής ικανοποίησης. Το δείγμα περιλαμβάνει 194 εκπαιδευτικούς προσχολικής
ηλικίας.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η επαγγελματική ικανοποίηση δεν
σχετίζεται με τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας των παιδαγωγών. Ακόμα εξετάστηκαν και
άλλες σχέσεις όπως η σχέση της επαγγελματικής ικανοποίησης με τον τόπο εργασίας, όπου
τα αποτελέσματα δεν εδειξαν κάποια συσχέτιση. Διερευνήθηκε η σχέση της θέσης του
εργαζομένου σε συνάρτηση με την επαγγελματική ικανοποίηση, ωστόσο δεν βρέθηκε κάποιο
σημαντικό αποτέλεσμα από την ανάλυση. Η ηλικία και η επαγγελματική εμπειρία ήταν δύο
μεταβλητές που εξετάστηκαν σε σχέση με την επαγγελματική ικανοποίηση, απο την ανάλυση
δεν βρεθηκαν στατιστικά σημαντικά ευρήματα. Ένα άλλο ερώτημα που ερευνήθηκε ήταν εαν
υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στο εργασιακό πλαίσιο και την επαγγελματική ικανοποίηση που
βιώνουν. Ωστόσο δεν βρέθηκε κάποια σχέση μεταξύ των μεταβλητών. Τελευταία μεταβλητή
που εξετάστηκε είναι η σχέση της επαγγελματικής ικανοποίησης με τον τύπος εργασίας
(Μόνιμος/ Αναπληρωτής Εκπαιδευτικός), όμως δεν υπήρξαν στατιστικά σημαντικά
αποτελέσματα. Στη σχέση χαρακτηριστικών προσωπικότητας και θέσης εργασίας, φανήκαν
υψηλότερα ποσοστά Δεκτικότητας στην Εμπειρία σε παιδαγωγούς σε θέση προϊσταμένου/
διευθυντή σε σύγκριση με παιδαγωγούς που δεν κατέχουν τέτοια θέση
Περίληψη
Educators have an important role in the all-round development of children, especially in early
childhood. For this reason, the purpose of this research is to study the professional
satisfaction of preschool teachers and how it is influenced by their personality traits. We
know that personality traits, especially extraversion, agreeableness and neuroticism have a
strong link with job satisfaction, especially in the teaching professions.
The method used for data collection was a quantitative survey through the publication
of questionnaires on social media to be completed by active early childhood educators. The
questionnaires used were the NEO Five Factor Inventory to broaden personality traits and the
Employee Satisfaction Inventory to examine job satisfaction. The sample included 194
preschool teachers.
The results of the study showed that job satisfaction is not related to the personality
traits of educators. Other relationships such as the relationship between job satisfaction and
place of work were also examined, where the results did not show any correlation. The
relationship of employee's position in relation to job satisfaction was investigated, however,
no significant result was found from the analysis. Age and work experience were two
variables examined in relation to job satisfaction, no statistically significant findings were
found from the analysis. Another question that was investigated was whether there is a
correlation between work context and job satisfaction experienced. However, no relationship
was found between the variables. The last variable examined was the relationship between
job satisfaction and job type (Permanent/ Substitute Teacher), but there were no statistically
significant results. In the relationship between personality traits and job position, higher
percentages of Receptivity to Experience were seen in educators in a supervisor/manager
position compared to educators who do not hold such a position.