Προσβασιμότητα για εντυποανάπηρους φοιτητές Ελληνικών Πανεπιστημίων
Accessibility for visually impaired students of Greek Universities
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Πλατσούκα, Αναστασία
Date
2023-06Advisor
Kapidakis, SarantosKeywords
Προσβασιμότητα ; Εντυποανάπηροι φοιτητές ; Τριτοβάθμια εκπαίδευση ; Ελλάδα ; Υπηρεσίες βιβλιοθηκών για ΦμεΑ ; Υποστηρικτική τεχνολογία ; Accessibility ; Visually Iipaired students ; Higher education ; Greece ; Services for disabled students ; Assistive technologyAbstract
Η βασική σύλληψη που διαπνέει την έρευνα είναι το κοινωνικό μοντέλο της αναπηρίας. Σκοπός της έρευνας είναι να αναδείξει το επίπεδο των υποδομών που αφορούν την προσβασιμότητα εντυποανάπηρων φοιτητών και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Επίσης αναζητά στοιχεία πέρα από την αποτύπωση της παρούσας πραγματικότητας όπως η δυναμική εξέλιξη του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού (διδακτικό προσωπικό βιβλιοθηκονόμοι, διοικητικό προσωπικό κ.λπ.) και των υποδομών. Αναπτύχθηκαν δύο δομημένα ερωτηματολόγια. Το πρώτο απευθύνεται σε Υπεύθυνους Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η διερεύνηση και καταγραφή του βαθμού προσβασιμότητας των εντυποανάπηρων φοιτητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η ανίχνευση του συμπεριληπτικού μοντέλου εκπαίδευσης, η θετική εξέλιξη κατανόησης δεξιοτήτων και διαθεσιμότητας. Το δεύτερο ερωτηματολόγιο απευθύνεται στους εντυποανάπηρους φοιτητές των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Συνοδεύεται από πέντε ατομικές συνεντεύξεις. Συνολικά αποτυπώνουν και καταγράφουν τον βαθμό προσβασιμότητας στα Πανεπιστήμια, την εκπαίδευση και χρήση της τεχνολογίας, δημογραφικά χαρακτηριστικά κ.α. Επιπλέον, αποτυπώνει την τρέχουσα πραγματικότητα και δίνει μια κατεύθυνση σχετικά με του που πρέπει να εμβαθύνουμε. Η επεξεργασία των αποτελεσμάτων της έρευνας περιλαμβάνει συσχετίσεις των δεδομένων κατόπιν στατιστικής μελέτης. Το δείγμα που επιλέχθηκε δεν είναι τυχαίο, όπως θα ήθελα, καθώς αντιμετώπισα ιδιαίτερη δυσκολία προσέγγισης των εντυποανάπηρων φοιτητών και εμπόδια κυρίως λόγω του GDPR. Ενδεικτικά αποτελέσματα της έρευνας όπως προκύπτουν από τα ερωτηματολόγια και τις συνεντεύξεις είναι τα ακόλουθα: Σχετικά, με τη χρήση της τεχνολογίας προκύπτει ότι τα πιο δημοφιλή ως προς τη λειτουργία, τις συσκευές και τα μορφότυπα είναι το Android, το κινητό τηλέφωνο, το αρχείο Word.Τα προσβάσιμα ακαδημαϊκά συγγράμματα παρέχονται κατά κύριο λόγο 76,4% από τις
Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες ή άλλη υπηρεσία του Πανεπιστημίου. Το 84,4% θεωρεί ότι επηρεάζει από Αρκετά έως Πλήρως την εκπαιδευτική πορεία στο Πανεπιστήμιο η κοινωνικοποίηση και ο βαθμός ενσυναίσθησης των ιδιαιτεροτήτων τους στο περιβάλλον
της Πανεπιστημιακής Κοινότητας (συμφοιτητές, διδάσκοντες, διοικητικό προσωπικό, εξωτερικοί συνεργάτες κ.ά.). Ο βαθμός ικανοποίησης από τις υποδομές πρόσβασης και μετακίνησης στο χώρο του Πανεπιστημίου στη κλίμακα Πολύ έως Πάρα πολύ λαμβάνει το 36,7%. Ο βαθμός ικανοποίησης από την αμεσότητα με την οποία ανταποκρίνεται η βιβλιοθήκη σε αιτήματα
πρόσβασης και πλοήγησης στην κλίμακα Αρκετά έως Πάρα πολύ είναι το 57,8% και συσχετίζεται αναλογικά με τον βαθμό ικανοποίησης από τον χρόνο παράδοσης των προσβάσιμων ψηφιακών συγγραμμάτων όπου στην κλίμακα Αρκετά έως Πάρα πολύ το επιλέγουν το 58,2%. Τα κυριότερα αποτελέσματα που προέκυψαν από το ερωτηματολόγιο που απευθύνεται σε
υπεύθυνους Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών είναι τα ακόλουθα: Εντυποανάπηροι φοιτητές έχουν μεγάλη διασπορά στον Πανεπιστημιακό χώρο αφού το 90,5% των Πανεπιστημίων δηλώνουν ότι έχουν αυτή την κατηγορία φοιτητών. Επιπλέον,
προκύπτει ότι 2 στα 3 Πανεπιστήμια από αυτά που απάντησαν στην έρευνα διαθέτουν εξειδικευμένο προσωπικό υποστήριξης των εντυποανάπηρων φοιτητών στη χρήση βοηθητικής τεχνολογίας. Σημαντική συνεισφορά της παρούσας εργασίας για περαιτέρω έρευνα, είναι η συμπεριληπτική εκπαίδευση ώστε το Πανεπιστήμιο να μπορεί να μεριμνήσει και να παρέχει
ευκαιρίες μάθησης σε όλους ανεξαιρέτως τους φοιτητές, καθώς και η ενίσχυση των Πανεπιστημίων και η εστίαση στο επίπεδο ενσυναίσθησης και δημιουργικής επαφής με ΦμεΑ.
Abstract
The basic concept that permeates research is the social model of disability. The purpose of the research is to highlight the level of the infrastructure regarding the accessibility of visually impaired students and the services provided. It also looks for elements beyond capturing the present reality such as the dynamic evolution of all human resources (teaching staff, librarians, administrative staff, etc.) And infrastructure. Two structured questionnaires were developed. The first is addressed to Heads of Academic Libraries. The purpose of the questionnaire is to investigate and record the degree of accessibility of visually impaired students in Higher Education, the detection of the inclusive education model, the positive development of understanding of skills and availability. The second questionnaire is addressed to visually impaired students of Greek Universities. It is accompanied by five individual interviews. Overall, they capture and record the degree of accessibility to Universities, education and use of technology, demographic characteristics, etc. Moreover, it captures the current reality and gives a direction about what we need to
delve into. The processing of the research results includes correlations of the data following a statistical study. The sample chosen is not random, as I would have liked, as I faced particular difficulty in approaching visually impaired students and obstacles mainly due to GDPR. Indicative results of the research as derived from the questionnaires and interviews are the following:
Regarding, the use of technology it is found that the most popular in terms of function, devices and formats are Android, Mobile Phone, Word file. Academic Libraries or other university services provide accessible academic writings by 76,4% of the University. The 84.4% consider that socialization and the degree of empathy of their particularities in the environment of the University Community (fellow students, lecturers, administrative staff, external collaborators, etc.) Affects the educational course at the University from Fairly to Completely. The degree of satisfaction with the access and movement infrastructures in the University
area on the scale Very to Very much is 36.7%. The degree of satisfaction with the immediacy with which the library responds to access and navigation requests on the Fair to Very scale is 57.8% and it is proportionally correlated with the degree of satisfaction with the delivery time of accessible digital books where on the Fair to Very scale 58.2% choose it very much. The main results obtained from the Questionnaire addressed to Academic Libraries managers are the following: Visually impaired students are widely dispersed in the University area since 90.5% of Universities declare that they have this category of students. In addition, it appears that 2 out of 3 Universities that responded to the survey have specialized staff to support visually impaired students in the use of assistive technology. An important contribution of this work for further research is inclusive education so that the University can cater and provide learning opportunities to all students without exception, as well as strengthening Universities and focusing on the level of empathy and creative contact with disabled students.