Οι σύγχρονες στρατηγικές διαπραγμάτευσης στην εποχή της ψηφιακής «έκρηξης» και των κρίσεων στον τομέα της υγείας
Modern negotiation strategies in the era of the digital "explosion" and health crises
Keywords
Υγεία ; Διαχείριση κρίσεων ; Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Μορφές διαπραγμάτευσης ; Ιατρική Πληροφορική ; Medical informatics ; Healthcare negotiations ; Healthcare industry trends ; E-health negotiations ; Health crisesAbstract
Εισαγωγή: Οι άνευ προηγουμένου προκλήσεις στον τομέα της υγείας και ο ταχύς ψηφιακός
μετασχηματισμός, έχουν πυροδοτήσει αλλαγές στις στρατηγικές διαπραγμάτευσης. Η
παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση βασίζεται στην αναγνώριση και την παραδοχή ότι οι
αποτελεσματικές στρατηγικές διαπραγμάτευσης διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη
διαχείριση κρίσεων, στη διασφάλιση της ποιοτικής περίθαλψης των ασθενών, στη
βελτιστοποίηση της κατανομής των πόρων και στην προώθηση της καλής συνεργασίας
μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών. Η εξελισσόμενη φύση των προκλήσεων στον τομέα της
υγειονομικής περίθαλψης, συμπεριλαμβανομένων των πανδημιών, των οικονομικών
περιορισμών και των διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού αλλά και η ιλιγγιώδης ταχύτητα
με την οποία εξελίσσονται οι νέες τεχνολογίες έχουν υποχρεώσει τους «πρωταγωνιστές» και
τα εμπλεκόμενα μέρη στον κλάδο, να επιστρατεύουν σύγχρονες τεχνικές διαπραγμάτευσης
που θα αποφέρουν τελικά το μεγαλύτερο δυνατό όφελος σε κάθε πλευρά.
Στόχοι: Ο σκοπός της παρούσας βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι να εξετάσει και να
συνθέσει την υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με την επικοινωνία και τους τρόπους
διαπραγμάτευσης στον τομέα της υγείας, εστιάζοντας στον τρόπο που έχουν προσαρμοστεί
στους διάφορους τύπους κρίσεων. Επίσης να προσδιορίσει και να αναλύσει τις δυναμικές
που αναδύονται κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ανάπτυξη νέων ψηφιακών
εργαλείων όπως για παράδειγμα η δυνατότητα ανάλυσης πολλών δεδομένων σε πραγματικό
χρόνο ή οι εικονικές πλατφόρμες επικοινωνίας. Επιπρόσθετα επιχειρείται να αξιολογηθεί η
αποτελεσματικότητα των σύγχρονων στρατηγικών διαπραγμάτευσης στη διαχείριση των
αλλεπάλληλων κρίσεων και αλλαγών. Τελικά φιλοδοξεί η παρούσα μελέτη να καταφέρει να
παράσχει ιδέες και συστάσεις στους επαγγελματίες υγείας, στους υπεύθυνους χάραξης
πολιτικής και τους ερευνητές συμβάλλοντας στην ευρύτερη κατανόηση της εξέλιξης και της
προσαρμοστικότητας των στρατηγικών διαπραγμάτευσης στον κλάδο της υγείας,
προωθώντας την καινοτομία απέναντι στις πολύπλοκες προκλήσεις.
Μέθοδος: Η παρούσα διπλωματική εργασία βασίστηκε στην Συστηματική Βιβλιογραφική
Ανασκόπηση με τη μέθοδο PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews
and Meta-Analyses) μεταξύ Φεβρουαρίου και Ιουλίου 2023, στις βάσεις δεδομένων
PubMed, Scopus, Google Scholar καθώς και ακαδημαϊκά αποθετήρια με στόχο την κάλυψη
ξενόγλωσσης και ελληνικής βιβλιογραφίας αλλά και τον εντοπισμό «γκρίζας»
βιβλιογραφίας. Τα κριτήρια αναζήτησης ήταν ανοικτά πλήρη ψηφιακά άρθρα με
χρονολογικό περιορισμό δημοσίευσης μεταξύ 2018 – 2023 και με τις λέξεις κλειδιά που
φαίνονται παρακάτω.
Αποτελέσματα: Κατόπιν της εκτενούς αναζήτησης και ανάγνωσης επιστημονικών
εγγράφων, επελέγησαν 8 μελέτες/άρθρα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν προς την
εκπλήρωση των σκοπών της εργασίας. Παρά τη μικρή διαθεσιμότητα σε άρθρα απολύτως
σχετικά με το θέμα, γίνεται φανερή η ανάγκη προσαρμογής της συμπεριφοράς των
διαπραγματευτών και εμπλεκόμενων στον τομέα της υγείας στο νέο περιβάλλον που
δημιουργούν οι κρίσεις και η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Συμπεράσματα: Οι παγκόσμιες κρίσεις όπως η πανδημία COVID-19, αλλά και η
ανθρωπιστική κρίση, οι κλιματική αλλαγή, η οικονομική κρίση, προκαλούν μεγάλη πίεση
στα συστήματα υγείας. Η ζήτηση για υπηρεσίες αυξανόμενη και εξαιρετικά πιεστική, αλλά
οι πόροι – ανθρώπινοι και υλικοτεχνικός εξοπλισμός – είναι περιορισμένοι και πολλές φορές
σε ότι αφορά το προσωπικό σε σοκ και εξάντληση. Αυτό υποχρεώνει το σύστημα να
προβαίνει σε μεθόδους διαπραγμάτευσης που πια δεν είναι προσανατολισμένοι στο κέρδος
του ενός αλλά σε πρακτικές win-win, Είναι σημαντικό να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των
μερών με το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος για όλους. Των εργαζομένων στην υγεία, των
διοικητών, των ταμείων και των ασφαλιστικών εταιριών, των φαρμακοβιομηχανιών και
πάνω απ΄όλα των ασθενών που είναι στο επίκεντρο.
Επιπρόσθετα αποδείχθηκε ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας, η οποία έχει εισχωρήσει σε κάθε
πτυχή της υγείας τον τρόπο που επικοινωνούν και διαπραγματεύονται όλα τα μέρη μεταξύ
τους. Οι ασθενείς με το γιατρό τους, οι ασφαλιστικές με τα νοσοκομεία, οι
φαρμακοβιομηχανίες με το κράτος και τα νοσοκομεία. Κολοσσοί όπως η Amazon, η CVS
Health και η Google πυρετωδώς και με την αξιοποίηση των Big Data εισέρχονται δυναμικά
στον κλάδο της υγείας και του φαρμάκου. Άρα με πιο ενημερωμένους πια ασθενείς και με τη δυνατότητα απομακρυσμένων
διενεργειών ακόμα και με τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης AI, το τοπίο της
επικοινωνίας και κάθε διαπραγμάτευσης έχει διαφοροποιηθεί. Οι ασθενείς είναι πιο
ενημερωμένοι και πιο ενεργοί στα θέματα της υγείας και της θεραπείας τους, οι
φαρμακοβιομηχανίες ανακαλύπτουν και άλλα κανάλια επικοινωνίας με κυβερνήσεις και
νοσοκομεία και όσοι κατέχουν διοικητικές θέσεις έχουν υποχρεωθεί να εκπαιδευτούν σε
τρόπους διαπραγμάτευσης που θα τους βοηθήσουν να αποφέρουν όσο το δυνατό καλύτερα
αποτελέσματα.
Abstract
Introduction/Background: Unprecedented challenges in the health sector and rapid digital
transformation have triggered changes in negotiation strategies. This literature review is
based on the recognition and assumption that effective negotiation strategies play a key role
in managing crises, ensuring quality patient care, optimizing resource allocation and
promoting good collaboration between stakeholders. The evolving nature of healthcare
challenges, including pandemics, economic constraints and supply chain disruptions, and the
breakneck speed at which new technologies are evolving have forced the 'protagonists' and
stakeholders in the industry to employ modern negotiation techniques that will ultimately
bring the greatest possible benefit to each side.
Objectives: The purpose of this literature review is to examine and synthesize the existing
literature on negotiation strategies in the health sector, focusing on how they have been
adapted to different types of crises. Also, to identify and analyze the dynamics emerging
during digital transformation and the development of new digital tools such as for example
the ability to analyze a lot of data in real time or virtual communication platforms. In
addition, it attempts to evaluate the effectiveness of modern negotiation strategies in
managing successive crises and changes. Ultimately, this study aspires to provide insights
and recommendations to health professionals, policy makers and researchers by contributing
to a broader understanding of the evolution and adaptability of negotiation strategies in the
health sector, promoting innovation in the face of complex challenges.
Method: The present thesis was based on a Systematic Literature Review using the PRISMA
(Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) method between
February and July 2023, in the PubMed, Scopus, Google Scholar and academic repositories,
in order to cover foreign and Greek literature and to identify "grey" literature. The search
criteria were open full digital articles with a publication date restriction between 2018 - 2023
and with the keywords shown below.
Results: Following the extensive search and reading of scientific papers, 8 studies/articles
were selected that could lead towards fulfilling the objectives of the study. Despite the
limited availability of articles completely relevant to the topic, it becomes evident the need
to adapt the behavior of health negotiators and stakeholders in the new environment created
by crises and the rapid development of technology.
Conclusions: Global crises such as the COVID-19 pandemic, but also humanitarian crisis,
climate change, and economic crisis are putting a lot of pressure on health systems. The
demand for services is increasing and extremely pressing, but resources - human and
logistical - are limited and often in terms of staff in shock and exhaustion. This obliges the
system to engage in negotiation methods that are no longer oriented to the profit of one but
to win-win practices, It is important to meet the needs of all parties with the greatest possible
profit for all. The health workers, the administrators, the funds and insurance companies, the
pharmaceutical companies and above all the patients who are at the center of it all.
In addition it has been proven that the development of technology, which has penetrated
every aspect of health care the way all parties communicate and negotiate with each other.
Patients with their doctors, insurers with hospitals, pharmaceutical companies with the
government and hospitals. Giants like Amazon, CVS Health and Google are feverishly and
with the use of Big Data are entering the healthcare and pharmaceutical industry in a big
way. So with more informed patients now and with the possibility of remote procedures even
using AI technologies, the landscape of communication and any negotiation has diversified.
Patients are more informed and more active in matters of their health and treatment,
pharmaceutical companies are discovering other channels of communication with
governments and hospitals, and those in management positions have been forced to be
trained in ways of negotiating that will help them deliver the best possible results