Η Ανατολή της Πολεμικής Φωτογραφίας, Η περίπτωση των φωτογράφων Ρωμαΐδη και Zeitz
The Rise of War Photography, The case of photographers Romaidis and Zeitz
Keywords
Βαλκανικοί Πόλεμοι ; Φωτορεπορτάζ ; Πολεμική φωτογραφία ; Αριστοτέλης Ρωμαΐδης ; Πανόραμα των Βαλκανικών Πολέμων 1912-1913 ; Frederic Georg Zeitz ; Frederic Zeitz ; Φωτογραφικό Λεύκωμα ; Φωτογραφικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη ; Κωνσταντίνος Τρίπος ; Balkan Wars ; War photography ; Aristotle Romaides ; Konstantinos Tripos ; Benaki Museum's Photographic ArchivesAbstract
Στην εργασία μου θα ασχοληθώ με τα πρώτα βήματα της Πολεμικής φωτογραφίας, μέσα από ενδελεχή έρευνα στο φωτογραφικό έργο των Αριστοτέλη Ρωμαΐδη και Friedrich Zeitz, που κατέγραψαν με πρωτόγνωρη εγγύτητα και σε μεγάλο βάθος τους βαλκανικούς πολέμους του 1912-1913. Το έργο τους είναι σημαντικό, τόσο ως ιστορικό τεκμήριο μιας ταραγμένης εποχής, αλλά και ως ένα κομβικό σημείο για την ιστορία της Πολεμικής φωτογραφίας, στην Ελλάδα και διεθνώς. Μέσα από την έρευνα μου θα φωτίσω την σχέση των δυο φωτογράφων και στην περίπτωση του σκιώδη Zeitz θα αποδείξω την ύπαρξη του. Ερευνώντας το σωζόμενο φωτογραφικό υλικό τους στα φωτογραφικά αρχεία του Μπενάκη, θα εξεταστούν και θα παρουσιαστούν το πλαίσιο αναφοράς του έργου τους, οι πολιτικές, κοινωνικές και ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες διαμορφώθηκε και λειτούργησε αυτό, η εταιρική συνεργασία τους, καθώς και οι πρωτοποριακές φωτογραφικές πρακτικές τους. Η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη του 20 αιώνα θα βελτιώσει αισθητά τη φωτογραφική τεχνική και θα δώσει λύσεις για γρήγορη και φθηνή φωτομηχανική εκτύπωση, οδηγώντας στην εμπορευματοποίηση της ρεαλιστικής Πολεμικής εικόνας και στην εκτόξευση της επιρροής της στους απανταχού αναγνώστες και θεατές των ειδήσεων. Κάτι που βέβαια δεν περνάει απαρατήρητο από την εκάστοτε εξουσία, η οποία επιχειρεί τη φωτογραφική τεκμηρίωση της προπαγάνδας της. Στην περίπτωση μας θα είναι έκδηλη η παρέμβαση της μοναρχίας για την διαμόρφωση του κατάλληλου κλίματος πατριωτισμού και ανάτασης του εθνικού γοήτρου.
Abstract
In my thesis I will deal with the beginnings of War photography, through a meticulous research of the photographic work of Aristotelis Romaidis and Friedrich Zeitz, who recorded the Balkan wars of 1912-1913 with unprecedented closeness and in great depth. Their work is important, both as historical evidence of a troubled era, but also as a pivotal point for the history of War photography, in Greece and internationally. Through my research I will shed light on the relationship between the two photographers and in the obscure case of the figure of Zeitz, I will prove his existence. By researching their surviving photographic material in the photographic archives of the Benakis Museum, the frame of reference of their work, the political, social and historical conditions under which it was formed and operated, their business collaboration, as well as their pioneering photographic practices will be examined and presented. The rapid technological developments of the 20th century significantly improved photographic techniques and provided solutions for fast and cheap photomechanical printing, leading to the commodification of the realistic War image, instigating its influence on readers and news viewers everywhere. Something that, of course, does not go unnoticed by the respective authorities, who attempt to produce photographic documentation of their propaganda. In our case, the intervention of the monarchy will be apparent for devising the appropriate climate of patriotism and the elevation of national prestige.