Διερεύνηση των γνώσεων για την ανακουφιστική φροντίδα του νοσηλευτικού προσωπικού παιδιατρικών τμημάτων
Exploring pediatric nursing staff knowledge concerning palliative care
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Καφανταρίδου, Γεωργία
Date
2023-12Advisor
ADAMAKIDOU, THEODOULAAbstract
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Εισαγωγή: Η παροχή ανακουφιστικής φροντίδας (ΑΦ) είναι μια φιλοσοφία
φροντίδας των ασθενών, η οποία προϋποθέτει κατάλληλες γνώσεις από τους
επαγγελματίες υγείας. Σημαντικό μέρος της βιβλιογραφίας εστιάζει στη διερεύνηση
των γνώσεων σχετικά με την ΑΦ των επαγγελματιών υγείας που φροντίζουν
ενήλικες, ωστόσο η Παιδιατρική Ανακουφιστική Φροντίδα (ΠΑΦ) είναι ένας
ιδιαίτερος και ευαίσθητος τομέας που απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες
και οι έρευνες που έχουν γίνει σ’ αυτόν τον τομέα σε διεθνές κι εθνικό επίπεδο είναι
ελάχιστες.
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των γνώσεων του
νοσηλευτικού προσωπικού που εργάζεται σε παιδιατρικές κλινικές για την ΑΦ.
Υλικό και Μέθοδος: Πρόκειται για μία πολυκεντρική συγχρονική μελέτη. Το δείγμα
ήταν ευκολίας και το αποτέλεσαν 115 νοσηλευτές και βοηθοί νοσηλευτών που
εργάζονταν σε γενικά παιδιατρικά τμήματα, παιδογκολογικά τμήματα,
παιδοχειρουργικά τμήματα, ΜΕΘ παίδων και ΜΕΝΝ από τα τρία μεγαλύτερα
νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης. Τα ερωτηματολόγια που χρησιμοποιήθηκαν για τη
συλλογή των δεδομένων ήταν: Α) Το ερωτηματολόγιο με τα δημογραφικά στοιχεία,
Β) Το ερωτηματολόγιο Palliative Care Quiz for Nursing (PCQN) το οποίο
αποτελούνταν από 20 ερωτήσεις και από τρεις επιμέρους υποκλίμακες. Το επίπεδο
στατιστικής σημαντικότητας τέθηκε στο 0.05 και η ανάλυση έγινε με το στατιστικό
πρόγραμμα SPSS 26.0.
Αποτελέσματα: Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν τα 43,1 έτη (ΤΑ=10,0 έτη),
η πλειοψηφία (96,5%) των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες και το 53% ήταν
πτυχιούχοι νοσηλευτές. Η μέση τιμή του συνολικού σκορ των σωστών απαντήσεων
ήταν 7,4 (Τ.Α.=2,6). Η ελάχιστη τιμή ορθών απαντήσεων ήταν 2 και η μέγιστη 18.
H μέση τιμή των σωστών απαντήσεων στην υποκλίμακα «αρχές και φιλοσοφία
ανακουφιστικής φροντίδας» ήταν 1,8 ±0,9, στην υποκλίμακα «διαχείριση του πόνου
και των άλλων συμπτωμάτων» ήταν 4,9 ±2,0και στην υποκλίμακα «ψυχοκοινωνική
φροντίδα των ασθενών και των οικογενειών τους» ήταν 0,7 ±0,7. Το συνολικό σκορ
γνώσεων για την ΑΦ των συμμετεχόντων βρέθηκε να σχετίζεται θετικά με την
προηγούμενη εκπαίδευση των συμμετεχόντων στην ΑΦ (p=0,033). Δεν
διαπιστώθηκαν συσχετίσεις του συνολικού σκορ γνώσεων ή των επιμέρους με τα
δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων.
Συμπεράσματα: Οι γνώσεις του νοσηλευτικού προσωπικού που εργάζεται σε
παιδιατρικά τμήματα σχετικά με την ΑΦ είναι ελλιπείς. Η εκπαίδευση είναι το βασικό
συστατικό για τη βελτίωση των γνώσεων και των δεξιοτήτων του νοσηλευτικού
προσωπικού για την ΑΦ με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της παρεχόμενης φροντίδας
αλλά και την ενδυνάμωση των επαγγελματιών.
Abstract
ABSTRACT
Background: The provision of palliative care (PC) is a philosophy of patient’s care
that requires the appropriate knowledge from the health care professionals. Significant
part of the literature focuses on the evaluation of knowledge of health care
professionals who work with adults, however Pediatric Palliative Care (PPC) is a
special and sensitive field that demands dedicated knowledge and skills and surveys
carried out worldwide and nationally are few.
Aim: The aim of the study was to explore pediatric nursing staff knowledge
concerning palliative care.
Material and Method: The survey was a multicenter, cross-sectional study. The
sample was convenient consisting of 115 nursing staff who worked in general
pediatric, pediatric oncology, pediatric surgery department, PICU and NICU, of the
three biggest hospitals of Thessaloniki. The research tools questionnaires were: A)
demographics B) Palliative Care Quiz for Nursing (PCQN) which consisted from 20
questions and 3 subscales: a) Philosophy and Principle of palliative care b)
Management of pain and other symptoms and c) Psychosocial and Spiritual care. The
significance level was set at 0.05 and the used statistical package was SPSS 26.0
Results: The mean age of the participants was 43,1 years (SD=10,0 years), the
majority (96,5%) were women and 53% had bachelor in nursing. The mean score of
the total score of correct answers of the questionnaire was 7.4 point (SD=2,6). The
minimum value of correct answers was 2 points and the maximum 18.
At the individual subscales of the questionnaire the mean score was 1,8 ±0,9 for the
«Philosophy and Principle of palliative care» subscale, 4,9 ±2,0 for the «Management
of pain and other symptoms» and 0,7 ±0,7 for the « Psychosocial and Spiritual care»
subscale. There was a positive correlation between the total score of correct answers
of questionnaire and the participants with previous education on PC. There was not
found correlation between the total score of knowledge or individual scores with the
demographic characteristics and the working characteristics of the participants.
Conclusions: The Knowledge of the pediatric nursing staff concerning palliative care
is inadequate. Education is the primary component for the improvement of knowledge
and skills of nursing staff concerning palliative care, with ultimate purpose the
improvement of the provided care but also the empowerment of the health care
professionals.