Το ψυχοκοινωνικό προφίλ των εφήβων με προβλήματα λόγου και ομιλίας
The psychosocial profile of adolescents with speech and language disorders
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κουτσογιάννη, Μαρία
Ημερομηνία
2024-02-16Επιβλέπων
Ntalianis, KlimisΛέξεις-κλειδιά
Διαταραχή λόγου ; Διαταραχή ομιλίας ; Ψυχοκοινωνικό προφίλ ; Εφηβική ηλικίαΠερίληψη
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια βιβλιογραφική ανασκόπηση αναφορικά με το θέμα του ψυχοκοινωνικού προφίλ εφήβων με προβλήματα λόγου – ομιλίας. Επιχειρείται η αναζήτηση πληροφοριών και δεδομένων σε πηγές και άρθρα, κυρίως της τελευταίας 15ετίας. Σκοπός αυτής της προσπάθειας είναι να αναδειχθεί η σχέση των διαταραχών λόγου- ομιλίας με την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του εφήβου. Ενδέχεται η συσχέτιση αυτή για πολλούς να χαρακτηρίζεται εύλογη αλλά έχει αξία αυτή να στοιχειοθετηθεί μέσω ερευνητικών συμπερασμάτων της παγκόσμιας βιβλιογραφίας. Εστιάζοντας στην εφηβική ηλικία, ουσιαστικά, δίνεται η ευκαιρία να τεθεί το ζήτημα της αξίας που έχει η διάγνωση και η αντιμετώπιση των εν λόγω διαταραχών στην εφηβεία, όπου θεωρείται πως το χρονικό διάστημα παρέμβασης έχει παρέλθει. Η επικοινωνία και ο αυτοπροσδιορισμός του εφήβου στο κοινωνικό πλαίσιο εντός του οποίου κινείται, κατέχουν τον πρώτο ρόλο σε αυτό το στάδιο. Η ομιλία, η γλώσσα και η επικοινωνία δρουν υποστηρικτικά στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξή του και αποτελούν δεξιότητες καίριας σημασίας για τη μάθηση και τη ζωή, εν γένει. Η γλώσσα είναι ένα ισχυρό εργαλείο στα πλαίσια της διαπροσωπικής επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Συν τοις άλλοις είναι ένα εργαλείο καθοριστικής σημασίας για την αυτορρύθμιση των συναισθημάτων, της συμπεριφοράς και της σκέψης ενός ατόμου. Επομένως, οποιαδήποτε δυσκολία επηρεάζει την ικανότητα επικοινωνίας, κατά συνέπεια έχει αντίκτυπο στην ψυχολογική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του ατόμου. Οι διαταραχές επικοινωνίας διαχωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στις διαταραχές του λόγου ήτης ομιλίας. Στον πληθυσμό των εφήβων οι διαταραχές που παραμένουν ή διαγιγνώσκονται είναι, όσον αφορά την ομιλία, οι ειδικές διαταραχές στην άρθρωση ή διαταραχές ροής και συγκεκριμένα ο τραυλισμός. Στον λόγο συνήθως εντοπίζεται η ειδική γλωσσική διαταραχή με αδυναμίες είτε στη γλωσσική αντίληψη ή στην έκφραση, όπως επίσης και υπό τη μορφή της μικτής διαταραχής, τόσο δηλαδή στη γλωσσική έκφραση όσο και στην αντίληψη του λόγου. Αξίζει να σημειωθεί πως για την ορθή ανάπτυξη και αποσαφήνιση του θέματος εργασίας, ακολουθείται η ταξινόμηση των διαταραχών της ομιλίας και του λόγου, σύμφωνα με τα ταξινομικά συστήματα ψυχικών διαταραχών (DSM-V, ICD-10). Τα ερωτήματα που καλούνται να απαντηθούν από την παρούσα ανασκόπηση αφορούν στον βαθμό συννοσηρότητας, στη σειρά εμφάνισης των διαταραχών και στη αναγκαιότητα της διεπιστημονικής προσέγγισης.
Περίληψη
This paper is a literature review regarding the psychosocial profile of adolescents with speech-language disorders. An attempt is made to search for information and data in sources and articles of the last 15 years. The purpose of this effort is to highlight the relationship between speech and language disorders and the adolescent's psychosocial development. This correlation may be considered reasonable for many, but it is worth substantiating it through research conclusions of the world literature. By focusing on adolescence, essentially, the opportunity is given to raise the question of the value of diagnosing and treating these disorders in adolescence, where it is considered that the time period for intervention has passed. The adolescent's communication and self-determination in the social context within which he moves play the first role in this stage.Speech, language and communication support their cognitive, emotional and social development and are key skills for learning and life in general. Language is a powerful tool in interpersonal communication and social interaction. Moreover, it is a crucial tool for the self-regulation of a person's emotions, behavior and thinking. Therefore, any difficulty affects the ability to communicate, thus having an impact on the psychological, social and emotional development of the individual. Communication disorders are divided into two categories, speech or speech disorders. In the adolescent population the disorders that remain or are diagnosed are, in terms of speech, specific articulation disorders or flow disorders and specifically stuttering. In speech, the specific language disorder is usually found with weaknesses either in language perception or expression, as well as in the form of mixed disorder, that is, in both language expression and speech perception. It is worth noting that for the proper development and clarification of the work topic, the classification of speech and language disorders is followed, according to the classification systems of mental disorders (DSM-V, ICD-10).The questions to be answered by this review concern the degree of comorbidity, the order of appearance of the disorders and the necessity of a multidisciplinary approach.