Η σχέση της ψυχολογίας των επαγγελματιών υγείας με την ποιότητα των υπηρεσιών
The relationship between the psychology of health professionals and the quality of services
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Χατζηθεοδοσίου, Βαλεντίνη Θεώνη
Date
2024-02Advisor
Γούλα, ΑσπασίαKeywords
Ψυχική υγεία εργαζομένων ; Ψυχολογία ; Ποιότητα υπηρεσιών υγείας ; Συγκρούσεις ; Στελέχωση ; Εργασιακό άγχος ; Employee mental health ; Work stress ; Service qualityAbstract
Εισαγωγή: H ψυχική υγεία, σύμφωνα με μελέτες, αποτελεί παράγοντα καταλυτικό στην επαγγελματική ισορροπία των εργαζομένων στις δομές υγείας. Η διαχείριση του στρες , των σχέσεων μεταξύ των εργαζομένων αλλά και της περιορισμένης ποιότητας των υπηρεσιών είναι μερικά από τα ζητήματα που δυσκολεύουν τους επαγγελματίες υγείας να έχουν μια ήρεμη αλλά και παραγωγική καθημερινότητα στην εργασία τους. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας και πως επηρεάζουν την ψυχική υγεία των εργαζομένων . Επιπλέον η ανάδειξη των προβλημάτων του σήμερα αλλά και των παρεμβάσεων που μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή για την εξέλιξη της ποιότητας των υπηρεσιών αποτελούν βασικό άξονα της θεματολογίας της. Ȃεθοδολογία: Συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας έγινε μέσω της βάσης δεδομένων Pubmed και Google scholar. Χρησιμοποιήθηκαν οι λέξεις κλειδιά : ψυχική υγεία , ποιότητα υπηρεσιών υγείας, ψυχολογία εργαζομένων, διοίκηση ολικής ποιότητας . Συμπεριλήφθηκαν άρθρα αλλά και μελέτες της τελευταίας δεκαετίας στην ελληνική αλλά και στην αγγλική γλώσσα κατά την οποία μεταφράστηκαν. Αποτελέσματα: Πραγματοποιήθηκε η ανάδειξη των προβλημάτων στις υπηρεσίες υγείας. Έγινε αντιληπτό πως συγκεκριμένοι παράγοντες όπως οι συγκρούσεις μεταξύ των συναδέλφων, η κακή οργάνωση , η έλλειψη εκπαίδευσης στο management αλλά και η αποδοκιμασία των καινούριων δεδομένων αποτελούν αιτίες της ψυχολογικής επιβάρυνσης των εργαζομένων. Ȃέσα από αυτά τα προβλήματα αναδείχθηκαν και οι λύσεις που μπορούν να τα βελτιώσουν με γνώμονα τη γνώση , τη θέληση αλλά και την εκπαίδευση . Συμπεράσματα: Είναι γεγονός πως στις δημόσιες υπηρεσίες, δεν γίνεται σωστή χρήση των καθηκοντολογιών κάτι το οποίο επιφέρει ανάλογα προβλήματα στην επικοινωνία των εργαζομένων αλλά και στη συνεργασία μεταξύ τους. Είναι αναγκαίο, η διοίκηση να εκπαιδεύει συνεχώς το προσωπικό του φορέα που διοικεί, να μεριμνάει για την ομαλή λειτουργεία αυτού και να προσπαθεί να επιλύσει κάθε πρόβλημα που μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των εργαζομένων. Η ψυχική ευημερία των επαγγελματιών υγείας αποτελεί πρωτεύοντα ρόλο στις υπηρεσίες υγείας καθώς σε έλλειψη αυτής υπολειτουργεί κάθε μορφή παραγωγικότητας μεταξύ των υπαλλήλων.
Abstract
Introduction: According to studies, mental health is a catalytic factor in the professional balance of workers in health structures. The management of stress, relations between employees and the limited quality of services are some of the issues that make it difficult for health professionals to have a calm but also productive everyday life at work. Purpose: The purpose of this work was to evaluate health services and how they affect the mental health of employees. In addition, the highlighting of today's problems as
well as the interventions that can be implemented for the development of the quality of services are a key axis of its subject matter. Methodology: It is a systematic literature review. Literature review was done through Pubmed and Google scholar database. Key words were used: mental health, health service quality, employee psychology, total quality management. Articles and studies from the last decade in Greek and in the English language in which they were translated were included. Results: The problems in the health services were highlighted. It was realized that specific factors such as conflicts between colleagues, poor organization, lack of training in management but also the disapproval of new data are causes of the psychological burden on employees. Through these problems, the solutions that can improve them emerged based on knowledge, will and education.
Conclusions: It is a fact that in public services, the duties list is not used correctly, something that causes corresponding problems in the communication of the employees and also in the cooperation between them. It is necessary for the management to
continuously train the staff of the organization it manages, to ensure its smooth operation and to try to resolve any problem that may have an impact on the mental health of the employees. The mental well-being of health professionals is a primary role
in health services, as in the absence of it, any form of productivity among employees is underpowered.