Ο ρόλος της συνεργασίας σχολείου - οικογένειας: Η επίδραση των κέντρων εργοθεραπείας και λογοθεραπείας
The role of collaboration between school and family: The impact of speech and work therapists
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κουφοπούλου, Αικατερίνη
Date
2024-02Advisor
Φούντζουλα, ΧριστίναΣοπίδου, Βαρβάρα
Abstract
Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες χρήζουν εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους αλλά και στήριξης από άλλες ειδικότητες (λοοθεραπευτές/ εργοθεραπευτές) ώστε να υπάρξει ολοκληρωμένη προσπάθεια. Για να επέλθουν τα μέγιστα αποτελέσματα, κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία ανάμεσα στους γονείς, τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και των κέντρων λογοθεραπείας/ εργοθεραπείας. Στην παρούσα εργασία, γίνεται προσπάθεια να διερευνηθούν οι αντιλήψεις που έχουν οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής σχετικά με την πιθανή επιρροή των κέντρων λογοθεραπείας και εργοθεραπείας στη συνεργασία των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής με τους γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Η επιλογή αυτού του θέματος έγινε με σκοπό να παρουσιαστούν οι αντιλήψεις που .έχουν διαμορφώσει οι εκπαιδευτικοί για το κατά πόσο οι σχέσεις που διαμορφώνουν με τους γονείς επηρεάζεται από την επικοινωνία των τελευταίων με τους θεραπευτές.
Ακολουθήθηκε η ποσοτική μεθοδολογία κατά την οποία διανεμήθηκαν ερωτηματολόγια κλειστού τύπου σε εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι ερωτήσεις του ερωτηματολογίου προέρχονται από τη θεωρία που χρησιμοποιήθηκε για την παρούσα εργασία, καθώς το θέμα δεν έχει διερευνηθεί ευρέως και δεν υπάρχει σταθμισμένο ερωτηματολόγιο. Μετά τη διανομή των ερωτηματολογίων, συλλέχθηκαν οι απαντήσεις των οποίων έγινε επεξεργασία ώστε να προκύψουν τα αποτελέσματα.
Από την έρευνα προέκυψε πως σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς οι προσδοκίες των γονέων μπορεί μεν να επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τα κέντρα λογοθεραπείας και εργοθεραπείας, αλλά η σχέση που αναπτύσσουν οι ίδιοι με τους γονείς επηρεάζεται σε μικρό βαθμό από την επικοινωνία των δεύτερων με τα κέντρα. Επίσης, ενώ οι εκπαιδευτικοί κατανοούν πως οι ρόλοι και οι ευθύνες τους διαφέρουν από αυτές των κέντρων, οι πρακτικές που ακολουθούν συγκρούονται σε μικρό βαθμό με εκείνες των κέντρων.
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώνεται πως ενώ οι γονείς δέχονται σημαντικές επιρροές από τα κέντρα λογοθεραπείας/ εργοθεραπείας, φαίνεται να προσπαθούν να διατηρήσουν μια υγιή σχέση με τους εκπαιδευτικούς, χωρίς να χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν από τα κέντρα για να θίξουν την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Φαίνεται πως οι εκπαιδευτικοί διατηρούν μια υγιή επικοινωνία και σχέση με τους γονείς όσο και με τα κέντρα λογοθεραπείας/ εργοθεραπείας με σκοπό τη βελτίωση του παιδιού.
Abstract
Students with learning difficulties need education that meets their needs as well as support from other specialties (speech therapists/occupational therapists) so that there is comprehensive effort. In order to achieve maximum results, cooperation between parents, special education teachers and occupational/ speech therapy centers is necessary. In this paper, there is an attempt to investigate the perceptions of special education teachers’ regarding the possible influence of speech and occupational therapy centers in their collaboration with parents of children with learning difficulties. The choice of this topic was made in order to present the perceptions of teachers about whether the relationships they form with parents are affected by the latter’s communication with the therapists.
Purpose: The purpose of this research study is to approach in a descriptive way the effect of speech/occupational therapy centers regarding the co operation of special education teachers/kindergarten teachers with the family. In particular, the aim of this research is to capture the perceptions of special education teachers/ kindergarten teachers regarding: a) their views regarding the effect of work and talk centers on parents and b) their views regarding the degree of their cooperation with occupational therapy and speech therapy centers.
Method: Quantitative methodology was followed in which closed questionnaires were distributed to special education teachers of primary education. The questions come from the theory used for this work, as at the topic has not been widely investigated and there was no other questionnaire.
After the questionnaires were distributed, the responses were collected and processed to produce the result.
The research showed that, according to the teachers, parents’ expectations may be greatly influenced by speech and occupational therapy centers, but the relationship they develop with parents is influenced to a small extent by the latter’s communication with the centers. Also, while teachers understand that their roles and responsibilities differ from those that centers have, the practices that they follow conflict to small extent with those of the centers.
Discussion: Based on the results of the research, it is found that while parents receive significant influences from the speech/ therapy occupational centers, they seem to maintain a healthy relationship with teachers, without using the information they receive from centers to affect the efforts of the teachers. It seems that teachers maintain healthy communication and relationship, both with parents and speech/occupational therapy centers in order to achieve child’s improvement.
Key words: special education, parental involvement, speech/ occupational center