Πολιτιστικές και οινικές διαδρομές στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Μελέτη περίπτωσης ο Νομός Κορινθίας
Cultural and wine routes in the Peloponnese Region.Case study the Prefecture of Corinthia
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Γεωργιάδη, Χρηστίνα
Ημερομηνία
2023-09Επιβλέπων
Πουλάκη, ΠανωραίαΛέξεις-κλειδιά
Οινικές διαδρομές ; Πολιτιστικές διαδρομές ; Νεμέα ; Νομός ΚορινθίαςΠερίληψη
Ο τουρισμός αποτελεί μια σημαντικότατη πηγή εσόδων για τις τουριστικές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια έχει εκδηλωθεί ένα μεγάλο ενδιαφέρον στις μορφές εναλλακτικού τουρισμού μια εκ των οποίων είναι και ο οινοτουρισμός. Η Νεμέα μια περιοχή του Νομού Κορινθίας η οποία ενδείκνυται για την καλλιέργεια οίνου, ενώ παράλληλα προσελκύει τουρίστες με ενδιαφέροντα στη γευσιγνωσία και στην περιήγηση.
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η διερεύνηση της ανάπτυξης οινοτουρισμού στο Νομό της Κορίνθου. Γίνεται αναφορά σε Ελλάδα και εξωτερικό σχετικά με τον οινοτουρισμό ενώ μέσω της έρευνας παρατηρούνται κακώς κείμενα αλλά και ενέργειες ανάπτυξης που μπορούν να πραγματοποιηθούν προς καλυτέρευση αυτής της εναλλακτικής μορφής. Επίσης, αναφέρεται και η επιρροή του προγράμματος Morias ʼ21.
Για την εξέταση των ερευνητικών μας ερωτημάτων χρησιμοποιήθηκε ποσοτική έρευνα. Το δείγμα στην ποσοτική έρευνα αποτέλεσαν περί τους 30 φορείς μεταξύ των οποίων ήταν οινοποιεία, κρατικοί φορείς, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, σύλλογοι και σωματεία αλλά και ιδιωτικές επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο αλλά και στον υπό εξέταση νομό.
Τα αποτελέσματα μας έδειξαν ότι γίνεται μια προσπάθεια ανάπτυξης του οινοτουρισμού στον υπό εξέταση νομό από μια μερίδα φορέων, βρίσκεται όμως σε αρχικό στάδιο. Η τοπική αγορά δεν έχει αντιληφθεί ότι ο οινοτουρισμός είναι μια πηγή εσόδων για όλους. Κατά αυτόν τον τρόπο, όταν δεν γίνεται αντιληπτή η προσπάθεια δεν υπάρχει και συνεργασία μεταξύ ξενοδοχείων και οινοποιείων. Επιπροσθέτως, η περίοδος της πανδημίας όπως και σε όλο τον κόσμο λειτούργησε ανασταλτικά στην κάθε προσπάθεια βελτίωσης παρά ταύτα γίνονται βήματα βελτίωσης.
Ακόμη παρατηρείται μια εποχικότητα στον κλάδο, το θετικό όμως είναι πως οι τουρίστες επιλέγουν το μέρος λόγω του οινοτουρισμού. Το κράτος βοηθάει με διάφορα προγράμματα επιχορηγήσεων τις επιχειρήσεις αλλά και εκείνες προσπαθούν να τα εκμεταλλευτούν για να διαφημιστούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων ξεκίνησε το πρόγραμμα Moriasʼ21 στον οποίο κρατούν ουδέτερη στάση αν και θεωρούν πως θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του οινοτουρισμού.
Περίληψη
Tourism is a very important source of income for touristic countries, including Greece. In recent years, there has been a great interest in the forms of alternative tourism, one of which is wine tourism. Nemea is an area of the Prefecture of Corinth which is suitable for wine growing, while also attracting tourists with interests in tasting and sightseeing.
The purpose of this thesis is to investigate the development of wine tourism in the Prefecture of Corinth. Reference is made to Greece and abroad regarding wine tourism, while through the research, bad texts are observed as well as development actions that can be carried out to improve this alternative form. The influence of the Morias ʼ21 program is also mentioned. Quantitative research was used to examine our research questions. The sample in the quantitative research consisted of about 30 entities, among which were wineries, state entities, hotel companies, associations and unions, as well as private companies belonging to the sector and the county under consideration.
The results showed us that there is an attempt to develop wine tourism in the prefecture in question by a number of organizations, but it is at an initial stage. The local market has not realized that wine tourism is a source of income for everyone. In this way, when the effort is not perceived, there is no cooperation between hotels and wineries. In addition, the period of the pandemic, like all over the world, acted as an inhibitor to any improvement effort, despite this, improvement steps are being taken.
There is still a seasonality in the industry, but the positive thing is that tourists choose the place because of wine tourism. The state helps businesses with various programs that are granted, but they also try to take advantage of them in the most efficient way as well as promote their services through social media.
In conclusion, on the occasion of the 200th anniversary, the Moriasʼ21 program was created with the aim of developing wine tourism and cultural tourism. Although in general the agencies believe that the whole project will help, they take a more cautious attitude towards it.