Εξωσωματική γονιμοποίηση και αυτισμός – Εκπαιδευτικές και εναλλακτικές μεταρρυθμιστικές προσεγγίσεις και η σύγχρονη Παιδαγωγική του Ataxia School
In vitro fertilization and autism – Educational and alternative reform approaches and the modern Pedagogy of the Ataxia School
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Περγαντά, Ιωάννα
Date
2024-02-16Advisor
Fountzoula, ChristineKeywords
Εξωσωματική γονιμοποίηση ; Πολυδυμία ; Υπογονιμότητα ; Αυτισμός ; Συμπεριληπτική εκπαίδευσηAbstract
Εισαγωγή: Χαρακτηριστικό γνώρισμα της σύγχρονης εποχής αποτελεί η αύξηση υπογονιμότητας,
αντιμετωπίσιμη με μεθόδους υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, με την πιο συνηθισμένη
ιατρικώς, την εξωσωματική γονιμοποίηση (IVF, in vitroFertilization). Ωστόσο, στις μέρες μας έχει
παρατηρηθεί ένας επιπολασμός του φάσματος του αυτισμού και αναπτυξιακής καθυστέρησης
παιδιών, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό που χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης τόσο από την
οικογένεια όσο και από το κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον.
Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι η μελέτη συσχετισμού γεννήσεων παιδιών με την βοήθεια
της εξωσωματικής γονιμοποίησης, με τις διαταραχές του φάσματος του αυτισμού και η προβολή
καινοτόμων εναλλακτικών εκπαιδευτικών μεθόδων με στόχο την ένταξη όλων των μαθητών με
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προωθώντας την βελτίωση των επιδόσεων τους, την επιτυχή
κοινωνικοποίηση και συμμετοχή στα σχολικά δρώμενα.
Μέθοδος: Η προσέγγιση του καίριου αυτού ζητήματος πραγματοποιήθηκε μετά από ανασκόπηση
της ξένης και ελληνικής βιβλιογραφίας στις βάσεις δεδομένων PubMed, GoogleScholar, Research
Gate, στηριζόμενη σε επιστημονικά άρθρα και βιβλία. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η
ποιοτική, ακολουθώντας την μεθοδολογία της συνέντευξης με ημι-δομημένες ερωτήσεις με το
ιδρυτικό μέλος του εναλλακτικού AtaxiaSchool.
Αποτελέσματα: Από την ανάλυση δεδομένων μας προέκυψε ότι ο κίνδυνος αυτισμού είναι
αυξημένος στις πολύδυμες κυήσεις μέσω εξωσωματικής γονιμοποίησης που οδηγεί στην
προωρότητα, και το χαμηλό βάρος των νεογνών, οφειλόμενος στην ηλικία της γυναίκας, στην
ποιότητα των ωαρίων, στο σπέρμα του συζύγου και σε γενετικούς παράγοντες. Η πιθανότητα
αυτισμού σε παιδί με εξωσωματική γονιμοποίηση μειώνεται δραστικά εάν η διαδικασία γίνει με
την μεταφορά ενός μόνο ωαρίου και ότι υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στην εξωσωματική
γονιμοποίηση και τον κίνδυνο αυτισμού και όχι σχέση αιτίας-αποτελέσματος. Η συνέντευξη έδωσε
έμφαση στη λειτουργία, το όραμα και την αποτελεσματικότητα της παιδαρωγικής του
AtaxiaSchool.
Συμπεράσματα: Τα επιστημονικά ευρήματα απέδειξαν την απόκλιση συσχέτισης αυτιστικών
διαταραχών και αναπτυξιακής καθυστέρησης των παιδιών με εξωσωματική γονιμοποίηση. Καθώς
η τεχνολογία υποβοηθούμενης αναπαραγωγής είναι μία πρόσφατη τεχνολογία και χαρακτηρίζεται
από πολυάριθμες και πολύπλοκες θεραπευτικές διαδικασίες τα ευρήματα της μελέτης τονίζουν
την ανάγκη για περαιτέρω έρευνα σχετικά με το πώς επηρεάζει την ανθρώπινη εξέλιξη. Οι
καινοτόμες εναλλακτικές εκπαιδευτικές μέθοδοι στηριζόμενες στο νέο μοντέλο συμπεριληπτικής
εκπαίδευσης προάγουν την έννοια της ολικής εκπαίδευσης, βοηθώντας τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να ενταχθούν στο σχολικό και κοινωνικό σύνολο, παρέχοντας ίσες
ευκαιρίες μάθησης και ενισχύοντας την έννοια της δικαιοσύνης, της αμοιβαιότητας, της αποδοχής,
του αντι-ρατσισμού.
Abstract
Introduction: A characteristic feature of the modern era is the increase in infertility, treatable with
assisted reproduction methods, with the most common medically, in vitro fertilization (IVF, in vitro
Fertilization). However, nowadays a prevalence of the spectrum of autism and developmental
delay in children has been observed, a particularly worrying fact that needs special treatment both
by the family and by the social and school environment.
Purpose: This work is to study the correlation of births of children with the help of in vitro
fertilization, with disorders of the autism spectrum and the promotion of innovative alternative
educational methods with the aim of including all students with special educational needs,
promoting the improvement of their performance, successful socialization and participation in
school activities.
Method: The approach to this key issue was carried out after reviewing the foreign and Greek
literature in the databases Pub Med, Google Scholar, Research Gate, based on scientific articles and
books. The method used is qualitative, following the interview methodology with semi-structured
questions the founding member of the alternative Ataxia School.
Results: Our data analysis showed that the risk of autism is increased in IVF multiple pregnancies
leading to prematurity, and low birth weight, due to the woman's age, egg quality, husband's sperm
and genetic factors. The chance of autism in an IVF child is drastically reduced if the procedure is
done with a single egg transfer and that there is a connection between IVF and the risk of autism
rather than a cause-and-effect relationship. The interview emphasized the operation, vision and
effectiveness of the pedagogy of the Ataxia School.
Discussion: The scientific findings proved the divergence of correlation between autistic disorders
and developmental delay of children with IVF. As assisted reproductive technology is a recent
technology and characterized by numerous and complex therapeutic procedures, the findings of
the study highlight the need for further research on how it affects human evolution. Innovative
alternative educational methods based on the new model of inclusive education promote the
concept of holistic education, helping students with special educational needs to integrate into the
school and society, providing equal learning opportunities and strengthening the concept of justice,
reciprocity, acceptance, of anti-racism.