Η συνεισφορά της μεθόδου project στην ανάπτυξη Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Απόψεις μαθητών
The contribution of project-based learning method in developing 21st century skills among students in junior high school. Case study.
Keywords
Δεξιότητες ; Αξιολόγηση ; Μεταγνώση ; Διδακτική Μέθοδος ; Ερευνητική εργασίαAbstract
Ο 21ος αιώνας χαρακτηρίζεται από σημαντικές κοινωνικές, τεχνολογικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές αλλαγές που επιβάλουν στους πολίτες των σύγχρονων κοινωνιών την ανάπτυξη και καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων και ικανοτήτων προκειμένου να είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν επαρκώς και αποτελεσματικά στις προκλήσεις της νέας παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας και οικονομίας. Οι δεξιότητες αυτές αναφέρονται στη βιβλιογραφία ως δεξιότητες του 21ου αιώνα. Ο όρος αυτός περιλαμβάνει τόσο τις δεξιότητες εκείνες που είναι απαραίτητες για την επαγγελματική και την κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου, όσο και εκείνες που είναι απαραίτητες στους μαθητές προκειμένου να μπορέσουν να γίνουν σωστοί και ενεργοί μελλοντικοί πολίτες του κόσμου. Στην παρούσα εργασία, αφού προσδιορίσουμε τις Δεξιότητες του 21ου αιώνα μέσα από δύο διαφορετικά μοντέλα κατηγοριοποίησης, το μοντέλο KSAVE και το μοντέλο του Πανεπιστημίου DEUSTO, προσπαθούμε να αναδείξουμε πως συγκεκριμένη μέθοδο διδασκαλίας , η μέθοδος project, μπορεί να αποτελέσει το ασφαλές εκείνο πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν οι Δεξιότητες του 21ου αιώνα να καλλιεργηθούν στους μαθητές. Παρουσιάζουμε τη μέθοδο project και όλα τα χαρακτηριστικά της, τα οποία συντελούν στο να μπορεί η μέθοδος αυτή να δημιουργήσει το ασφαλές εκείνο αυθεντικό μαθησιακό περιβάλλον μέσα στο οποίο ο μαθητής μαθαίνει να ερευνά, να δημιουργεί στρατηγική, να αναζητά λύσεις αλλά και να συνεργάζεται με την υπόλοιπη ομάδα, να επικοινωνεί και να αναλύει κριτικά τις πληροφορίες που λαμβάνει. Στη συνέχεια αναζητήσαμε μέσα από ερευνητική μελέτη περίπτωσης να δούμε πως εκλαμβάνουν μαθητές Γυμνασίου τη μέθοδο project συνολικά, αλλά και ειδικά αναφορικά με τις δεξιότητες που θεωρούν πως αποκομίζουν κατά την υλοποίηση ερευνητικών εργασιών. Ακολουθήσαμε μέθοδο ποιοτικής έρευνας και ποσοτικής έρευνας. Διενεργήσαμε έρευνα μέσω ερωτηματολογίων σε 63 μαθητές Γυμνασίου και πήραμε συνεντεύξεις από άλλους 10. Συμπερασματικά είδαμε πως και οι μαθητές αντιλαμβάνονται τη μέθοδο project ως πλαίσιο ανάπτυξης σημαντικών δεξιοτήτων που δεν αναπτύσσουν με την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας. Σημαντική αναφορά έγινε από τους ίδιους τους μαθητές στις εργαλειακές και τις διαπροσωπικές δεξιότητες, ενώ οι συστημικές δεξιότητες δεν έτυχαν ευρείας αναφοράς. Επιβεβαιώθηκαν προηγούμενες έρευνές όπου επίσης γίνεται αναφορά στις δεξιότητες αυτές. Οι ίδιοι οι μαθητές πρότειναν την επέκταση της μεθόδου project και σε άλλους
τομείς της σχολικής πραγματικότητες διευρύνοντας την προοπτική της παρούσας έρευνας για επιπλέον έρευνα στο μέλλον.
Abstract
The 21st century is characterized by significant social, technological, economic, and environmental changes, compelling citizens of contemporary societies to develop and cultivate
new skills and abilities to effectively meet the challenges of the new globalized society and
economy. These skills are referred to in the literature as the "Skills of the 21st Century,"
encompassing those necessary for both individual professional and social development, as
well as those essential for students to become responsible and active future global citizens.
In this study, after identifying the Skills of the 21st Century through two different categorization models, the KSAVE model and the University of DEUSTO model, we aim to highlight
how a specific teaching method, the project method, can serve as a secure framework in
which the Skills of the 21st Century can be cultivated in students. We present the project
method and all its characteristics, contributing to the creation of an authentic learning environment where students learn to research, strategize, seek solutions, collaborate with
the team, communicate, and critically analyze information. Subsequently, through a case
study research, we explored how high school students perceive the project method overall
and specifically in terms of the skills they believe they acquire during the implementation
of research projects. We employed both qualitative and quantitative research methods,
conducting surveys with 63 high school students and interviews with an additional 10. In
conclusion, students perceive the project method as a framework for developing significant
skills not fostered by traditional teaching methods. They particularly emphasized toolbased and interpersonal skills, while systemic skills did not receive widespread attention.
These findings align with previous research, and students themselves suggested expanding
the project method to other areas of school reality, broadening the scope of future research.