Ο ρόλος των ΤΠΕ ως εκπαιδευτικό εργαλείο στην Ειδική Αγωγή
The role of ICT as an educational tool in Special Education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Πουγκιάλης, Νικόλαος
Date
2024-02-16Advisor
Δελή, ΕρμιόνηΣοπίδου, Βαρβάρα
Keywords
Εφαρμογές ΤΠΕ ; ΣυμπερίληψηAbstract
Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο ως εκπαιδευτικό εργαλείο και κατ’αυτόν τον τρόπο να υποστηρίξουν και να βελτιώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία στην Ειδική Αγωγή. Κάνουν δηλαδή όλο το εκπαιδευτικό υλικό εύκολα προσβάσιμο και επομένως θεωρούνται ως φορέας ένταξης. Ως φορέας ένταξης ωστόσο θεωρούνται και οι Εικαστικές Τέχνες, οι οποίες συνεργαζόμενες με τις ΤΠΕ προσφέροντας στους μαθητές ΑμεΑ υπέρβαση των δυσκολιών και την κατάκτηση νέων δεξιοτήτων.
Η ανάδειξη του ρόλου που δύνανται να διαδραματίσουν οι ΤΠΕ και η σύζευξη των ΤΠΕ και των Εικαστικών Τεχνών για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας των μαθητών Α-μεΑ και τη διασφάλιση της πρόσβασης στη γνώση για όλους. Δεδομένου ότι η τεχνολογία, προσφέρει προσαρμοσμένες λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενισχύεται η ευκαιρία τους για εκπαίδευση και ανάπτυξη.
Μέθοδος:
Η παρούσα εργασία θα πραγματοποιηθεί μέσα από βιβλιογραφική έρευνα επικεντρώνοντας στην εξέταση του πώς οι (ΤΠΕ) συμβάλλουν στην εκπαιδευτική διαδικασία στον το-μέα της Ειδικής Αγωγής. Έπειτα από την ανάλυση του κατάλληλου υλικού γύρω από τα τεχνολογικά μέσα που βοηθούν την εκπαιδευτική διαδικασία, παρουσιάζονται οι δυνατό-τητες που προσφέρουν τόσο τα διάφορα τεχνολογικά μέσα όσο και η σύζευξη των ΤΠΕ με τις Εικαστικές Τέχνες. Στο πλαίσιο της παρούσας επιλέχθηκε να αναπτυχθεί πρότζεκτ το οποίο θα εμπεριέχεται η εν λόγω σύζευξη, δηλαδή η δημιουργία ενός ψηφιακού πρό-τζεκτ.
Αποτελέσματα:
Ο συνδυασμός των ΤΠΕ και των Εικαστικών Τεχνών για τη δημιουργία των ψηφιακών έργων, αποτέλεσαν εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους τις οποίες απολαμβάνουν οι μαθητές. Το ψηφιακό πρότζεκτ αξιολογήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τη δημιουργικότητα και την τεχνική εκτέλεση, το περιεχόμενο και το μήνυμα των έργων, τη συνεργασία και την επι-κοινωνία, την εκπαιδευτική αξία καθώς και την ανταπόκριση του κοινού.
Συμπεράσματα:
Η δημιουργία των ψηφιακών έργων των μαθητών αποτέλεσε μια επιτυχημένη εμπειρία για τους μαθητές και είχε πολλά θετικά αποτελέσματα. Η συνδυασμένη χρήση των (ΤΠΕ) με τις εικαστικές τέχνες επέτρεψε στους μαθητές να εκφραστούν δημιουργικά και να προ-ωθήσουν αντιπολεμικά μηνύματα με έναν νέο, σύγχρονο τρόπο. Ενισχύθηκαν οι δεξιότητες των μαθητών στον τομέα της ψηφιακής τέχνης.
Abstract
Abstract
Introduction:
Information and Communication Technologies (ICT) can play an important role as an edu-cational tool and in this way support and improve the educational process in Special Edu-cation. In other words, they make all educational material easily accessible and are there-fore considered as a vector of inclusion. However, the visual arts are also considered as an agent of inclusion, which, in cooperation with ICT, offer students with disabilities the op-portunity to overcome difficulties and acquire new skills.
Purpose:
To highlight the role that ICTs can play and the combination of ICTs and the visual arts to improve the educational process of students with disabilities and ensure access to knowledge for all. As technology, offers tailored solutions that meet the needs of students with special educational needs, their opportunity for education and development is en-hanced.
Method:
This study will be carried out through bibliographic research focusing on the examination of (ICT) contribute to the educational process in the field of Special Education. After the analysis of the appropriate material around the technological means that help the educa-tional process, the possibilities offered by both the various technological means and the coupling of ICT with the Visual Arts are presented. In the context of this, it was chosen to develop a project which will include the coupling in question, i.e. the creation of a digital project.
Results:
The combination of ICT and Visual arts for the creation of digital projects, were alternative teaching methods that students enjoy. The digital project was evaluated taking into ac-count creativity and technical execution, content and message of the projects, collabora-tion and communication, educational value as well as audience response.
Discussion:
The digital projects creation made by students was a successful experience for the students and had many positive outcomes. The combined use of information and communication technologies (ICT) with the visual arts allowed students to express themselves creatively
and promote anti-war messages in a new, contemporary way. Students' skills in digital art were enhanced.