Το φαινόμενο της σχολικής διαρροής στην Ελλάδα και η πολιτική αντιμετώπισής του μέσω των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
The phenomenon of school dropout in Greece and the policy to deal with it through the co-financed programs of the European Union
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Τζιβολιά, Ευαγγελία-Μαγδαληνή
Date
2024-03-20Advisor
Psycharis, YannisKeywords
Σχολική διαρροή ; Πρόωρη εγκατάλειψη σχολείου ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Πολιτική συνοχής ; ΕΣΠΑAbstract
Τις τελευταίες δεκαετίες η Ευρωπαϊκή Ένωση ήρθε αντιμέτωπη με αλλεπάλληλες οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις που επέφεραν καταλυτικές αλλαγές στην κοινωνική της δομή και στην οικονομική και εδαφική συνοχή. Οι ανομοιογενείς πληθυσμοί που προκλήθηκαν από τα προσφυγικά ρεύματα, σε πολλά κράτη μέλη δημιούργησαν κοινωνικές ανισότητες που απειλούν τη συνοχή της Ένωσης και μεταβάλλουν τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Έτσι η Ευρώπη καλείται να ελιχθεί με οργάνωση, ταχύτητα και ευελιξία και να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό με νέες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες εργασίας και να συμβάλλει στην οικοδόμηση μιας βιώσιμης, ανταγωνιστικής και ανθεκτικής Ευρώπης.
Αυτό θα επιτευχθεί μόνο μέσα από την εκπαίδευση, με την υλοποίηση στοχευμένων παρεμβάσεων κυρίως σε επίπεδο Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας μας, με τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Πολιτικής Συνοχής. Στόχος είναι να αντιμετωπιστεί η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου και να προωθηθεί η εκπαίδευση και διά βίου μάθηση, η απασχόληση και η κατάρτιση χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις ώστε να συνεισφέρουν στην μείωση των ανισοτήτων, της ανεργίας, του κοινωνικού αποκλεισμού και να ενδυναμώσουν την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη της χώρας μας και της Ε.Ε. Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο την διερεύνηση του φαινομένου της Σχολικής Διαρροής στην Ελλάδα, την παρουσίαση των συγχρηματοδοτούμενων Έργων ΕΣΠΑ που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της διαρροής από το σχολείο και την εξαγωγή συμπερασμάτων και προτάσεων για περαιτέρω πρόληψη του φαινομένου.
Abstract
In recent decades, the European Union has been faced with successive economic and social crises that have brought about catalytic changes in its social structure and economic and territorial cohesion. The heterogeneous populations caused by the refugee flows have created social inequalities in many Member States that threaten the cohesion of the Union and change the demands of the labor market. Thus, Europe is called upon to maneuver with organization, speed and flexibility and to invest in human resources with new knowledge and skills to adapt to new working conditions and contribute to building a sustainable, competitive and resilient Europe. This will be achieved by the implementation of educational interventions at the level of Preschool, Primary and Secondary Education in our country with the financial tools of the Cohesion Policy. The aim is to tackle early school leaving and promote inclusive and non-discriminatory education and lifelong learning, employment and training to contribute to reducing inequalities, unemployment, social exclusion and strengthen social cohesion and development of the EU.
The subject of this master's thesis is the investigation of the phenomenon of School Dropout in Greece, the presentation of the co-financed NSRF Projects that have been implemented in recent years at the level of Pre-School, Primary and Secondary Education, in order to deal with the phenomenon of school dropout and the export conclusions and proposals for further prevention of the phenomenon.