Ο ρόλος της ηγεσίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης του ηγέτη στη διαμόρφωση της οργανωτικής κουλτούρας, της εργασιακής ικανοποίησης και της ποιότητας των υπηρεσιών στην πρωτοβάθμια περίθαλψη
The role of leadership and leader emotional intelligence in shaping organizational culture, job satisfaction and the quality of services in primary healthcare
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Υψηλάντη, Ευστρατία
Ημερομηνία
2024-03Επιβλέπων
Γούλα, ΑσπασίαΛέξεις-κλειδιά
Ηγεσία ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Εργασιακή ικανοποίηση ; Οργανωσιακή κουλτούρα ; Ποιότητα υπηρεσιών ; Πρωτοβάθμια περίθαλψη ; Leadership ; Emotional intelligence ; Organizational culture ; Job satisfaction ; Primary careΠερίληψη
Η αποτελεσματική ηγεσία είναι ζωτικής σημασίας στα σύγχρονα περιβάλλοντα υγειονομικής περίθαλψης καθώς συνδέεται με την καλύτερη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, με δημιουργία αποδοτικότερου οργανωσιακού κλίματος και κουλτούρας και με την αύξηση της εργασιακής ικανοποίησης των εργαζομένων στις δομές υγειονομικής περίθαλψης. Επιπλέον, σημαντικό ρόλο στην άσκηση της ηγεσίας στα σύγχρονα περιβάλλοντα υγειονομικής περίθαλψης έχει η συναισθηματική νοημοσύνη. Ένας διευθυντής/ προϊστάμενος στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης με υψηλό επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης μπορεί να δημιουργήσει ένα ικανοποιητικό σύνολο εργαζομένων και αυτό θα μπορούσε να συνεισφέρει σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει το ρόλο της ηγεσίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης των ηγετών στην πρωτοβάθμια περίθαλψη στη διαμόρφωση της οργανωτικής κουλτούρας, της εργασιακής ικανοποίησης και της ποιότητας των υπηρεσιών. Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση ερευνών από τη διεθνή βιβλιογραφίας που υλοποιήθηκαν την τελευταία δεκαετία (από το 2013 και έπειτα). Τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης έδειξαν πως τόσο η ηγεσία όσο και το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης των ηγετών στην πρωτοβάθμια περίθαλψη επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα των υπηρεσιών, την εργασιακή ικανοποίηση και την οργανωσιακή κουλτούρα. Τα αποτελέσματα της διπλωματικής εργασίας τονίζουν την ανάγκη για προγράμματα συνεχούς εκπαίδευσης και ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης των ηγετών με σκοπό να προωθηθεί η εφαρμογή της μετασχηματιστικής ηγεσίας σε ένα περιβάλλον υγειονομικής περίθαλψης. Αυτή η ενέργεια θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της εργασιακής ικανοποίησης των εργαζομένων στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, τη βελτίωση του επιπέδου ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών και τη δημιουργία μιας αποδοτικής οργανωσιακής κουλτούρας.
Περίληψη
Effective leadership is vital in modern healthcare environments as it is linked to better quality of services provided, creating a more efficient organizational climate and culture and increasing the job satisfaction of employees in healthcare structures. Additionally, emotional intelligence plays an important role in exercising leadership in today’s healthcare environments. A health care manager/supervisor with a high level of emotional intelligence can create a satisfying set of employees and this could contribute significantly to improving the quality of services provided. The purpose of this thesis was to investigate the role of leadership and emotional intelligence of leaders in primary care in shaping organizational culture, job satisfaction and service quality. For this purpose, a bibliographic review of research from the international literature carried out in the last decade (from 2013 onwards) was carried out. The results of the literature review showed that both leadership and the level of emotional intelligence of leaders in primary care significantly influence the quality of services, job satisfaction and organizational culture. The results of the thesis emphasize the need for programs of continuous education and development of the emotional intelligence of leaders in order to promote the application of transformational leadership in a health care environment. This action would have the effect of increasing the job satisfaction of primary care workers, improving the quality of services provided and creating an efficient organizational culture.