Ο ρόλος της Επικοινωνίας σην Εθελοντική Αιμοδοσία
The role of communication in voluntary blood donation
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κοντοπούλου, Κυριακή
Date
2024-03Advisor
Μπούνα-Βάιλα, ΑνδρομάχηKeywords
Εθελοντική αιμοδοσία ; Εθελοντές αιμοδότες ; Επικοινωνία ; Μέσα μαζικής ενημέρωσης ; Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Covid 19 ; Voluntary blood donation ; covid 19 pandemic ; CommunicationAbstract
Η εθελοντική αιμοδοσία έχει σχέση με τη προσφορά και με τη μετάγγιση αίματος ως διαδικασία που συντηρεί και σώζει τη ζωή. Πάνω από εκατό εκατομμύρια μονάδες αίματος μεταγγίζονται ετησίως σε όλο τον κόσμο.
Μετά την πρόσφατη πανδημία covid 19 οι ανάγκες για αίμα αυξήθηκαν κατά πολύ. Σε συνδυασμό με την απουσία τεχνιτών υποκατάστατων του αίματος, η εθελοντική προσφορά αίματος από άνθρωπο σε άνθρωπο, είναι ο μοναδικός τρόπος κάλυψης των πολύ μεγάλων αναγκών για αίμα.1
Σκοπός αυτής της πτυχιακής εργασίας, είναι να ερευνηθεί ο ρόλος της επικοινωνίας στην εθελοντική αιμοδοσία και στην προσέλκυση εθελοντών αιμοδοτών. Επίσης διερευνήθηκε, αν τα social media και γενικά τα ΜΜΕ είναι επαρκεί μέσα επικοινωνίας και προσέλκυσης εθελοντών αιμοδοτών, γενικά, αλλά και σε περιόδους κρίσεων, όπως κατά την διάρκεια της πρόσφατης πανδημίας covid 19.
Προκειμένου να ερευνηθεί ο ρόλος της επικοινωνίας , δόθηκε μία λίστα από ερωτήσεις, σε 100 αιμοδότες όλων των ηλικιών 18-65, ανδρών και γυναικών, που προσήλθαν στην αιμοδοσία του ΓΝΑ ΚΑΤ στο χρονικό διάστημα Οκτωβρίου- Νοεμβρίου 2023, μετά από έγκριση που έλαβα από την επιστημονική επιτροπή του νοσοκομείου. Οι ερωτήσεις απαντήθηκαν ανώνυμα. Επίσης, χρησιμοποιήθηκαν βιβλιογραφικές πηγές και επιστημονικά άρθρα, τα οποία ενισχύουν τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας.
Από τις απαντήσεις των αιμοδοτών προκύπτει, πως η επικοινωνία είναι πολύ σημαντική στην προσέλκυση και στην διατήρηση των αιμοδοτών. Πολύ περισσότερο σε περιόδους κρίσης , όπως κατά την χρονική περίοδο του covid 19. Σύμφωνα με τις απόψεις των αιμοδοτών, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αρκετά ικανοποιητικό μέσο επικοινωνίας, όσον αφορά την αιμοδοσία, και θα ήθελαν περισσότερη ενημέρωση από τα ΜΜΕ. Η επικοινωνία με τα κέντρα αιμοδοσίας είναι υψίστης σημασίας για την εθελοντική αιμοδοσία. Από την στιγμή που θα προσέλθει ο αιμοδότης στο κέντρο αιμοδοσίας, η σωστή επικοινωνία και η ενημέρωση με απλά λόγια από τους επαγγελματίες υγείας, το ευχάριστο περιβάλλον σε συνδυασμό με την επαγγελματική προσέγγιση, είναι τα κλειδιά για την πειθώ του αιμοδότη, ώστε, κατανοώντας την εμπλοκή του στην αλυσίδα αλληλεξάρτησης με την αιμοδοσία, να υιοθετήσει την συμπεριφορά την εθελοντικής, ανιδιοτελούς προσφοράς αίματος από άνθρωπο σε άνθρωπο.
Abstract
Voluntary blood donation is related to giving and blood transfusion as a life- sustaining and life-saving process. Οver one hundred million units of blood are transfused annually worldwide.
After the recent covid 19 pandemic, the need for blood increased greatly.
Combined with the absence of artificial blood substitutes, the voluntary donation of blood from person to person is the only way to cover the very large needs for blood.
The purpose of this thesis is to investigate the role of communication in voluntary blood donation and in attracting voluntary blood donors. It was also investigated whether social media and the mass media in general are sufficient means of communication and attraction of volunteer blood donors, in general, but also in times of crisis, such as during the recent covid 19 pandemic.
In order to investigate the role of communication, a list of questions was given to 100 blood donors of all ages 18-65, men and women, who attended the GNA KAT blood donation in the period October-November 2023, after approval received from the scientific committee of the hospital. The questions were answered anonymously. Also, bibliographic sources and scientific articles were used, which strengthen the results of this research.
From the responses of the blood donors, it appears that communication is very important in attracting and maintaining blood donors. Much more so in times of crisis, such as during the period of covid 19. According to the opinions of blood donors, social media is quite a satisfactory means of communication, regarding blood donation, and they would like more information from the mass media.
Communication with blood donation centers is of utmost importance for voluntary blood donation.
From the moment the blood donor arrives at the blood donation center, the correct communication and information in simple words by the health professionals, the pleasant environment combined with the professional approach, are the keys to persuading the blood donor, so that, understanding the involvement in the chain of interdependence with blood donation, to adopt the behavior of voluntary, selfless donation of blood from person to person.