Χαρακτηριστικά παραδείγματα πολιτιστικής περιγραφής με CIDOC-CRM
Typical examples of cultural description with CIDOC - CRM
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Σπυριδάκη, Ειρήνη
Date
2024-04-03Advisor
Kapidakis, SarantosKeywords
CIDOC-CRM ; Τεκμηρίωση μουσειακών συλλογών ; Οντολογία ; Resource Description Framework (RDF) ; Σημασιολογικό δίκτυοAbstract
Στην παρούσα εργασία με τίτλο "Χαρακτηριστικά παραδείγματα πολιτιστικής περιγραφής με CIDOC-CRM" παρουσιάζονται και αναλύονται είκοσι παραδείγματα πολιτιστικής κληρονομιάς, τα οποία περιγράφονται και τεκμηριώνονται με τη χρήση του
αντικειμενοστρεφούς σημασιολογικού μοντέλου CIDOC-CRM. Τα παραδείγματα που χρησιμοποιούνται είναι τέτοια ώστε, αφενός, να γίνει εμφανής και κατανοητός ο τρόπος περιγραφής διαφορετικών περιπτώσεων με τη χρήση του CIDOC-CRM και, αφετέρου, να συζητηθεί το είδος των πληροφοριών που τεκμηριώνονται μέσω αυτού και η ορθή χρήση του. Τα παραδείγματα που έχουν επιλεχθεί είναι ενδεικτικά των τριών τύπων της πολιτιστικής κληρονομιάς (απτή κληρονομιά, άυλη κληρονομιά, φυσική κληρονομιά). Συγκεκριμένα, θα σχολιαστούν ένας πίνακας, έξι γλυπτά, ένα αρχιτεκτονικό σύνολο, δύο κτίρια, ένας χάρτης, ένα νόμισμα, ένα απολίθωμα, ένα βιβλίο και η μεταφορά του σε κινηματογραφική ταινία, ένα αρχαίο αγγείο, ένα ζευγάρι αντικειμένων που συνδέονται με το θάνατο ενός ποιητή, ένα φόρεμα, ένα σπαθί, ένα όρυγμα που είχε τη χρήση υδραγωγείου. Η επιλογή των παραδειγμάτων είναι τέτοια, ώστε η πλειονότητα αυτών να συνδυάζει το απτό αντικείμενο
με την άυλη κληρονομιά με το οποίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο.
Abstract
In this paper entitled "Characteristic examples of cultural description with CIDOC-CRM" twenty examples of cultural heritage are presented and analyzed, which are described and documented using the CIDOC-CRM, an object-oriented semantic model. The examples used are such that, on the one hand, it becomes apparent and understandable how to describe different cases using CIDOC-CRM and, on the other hand, to discuss the type of information documented through it and its proper use. The examples chosen are indicative of the three types of cultural heritage (tangible heritage, intangible heritage, natural heritage). In particular, one painting, six sculptures, an architectural ensemble, two buildings, a map, an ancient coin, a fossil, a book and its transfer
to film, an ancient vase, a pair of objects linked to the death of a poet, an article of clothing, a sword, a trench that had the use of an aqueduct, will be commented on. The selection of examples is such that the majority of them combine the tangible object with the intangible heritage with which it is inextricably linked