Ψηφιακός μετασχηματισμός στο δημόσιο τομέα. Η περίπτωση του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ: Το θεσμικό πλαίσιο, οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι διαδικασίες και τα προσδοκόμενα οφέλη
Digital transformation in the public sector. The case of SYZEUXIS II: The institutional framework, the bodies involved, the procedures and the expected benefits
Abstract
Εισαγωγή: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα τόσο την δημόσια διοίκηση όσο και την ελληνική κοινωνία που είναι ο «πελάτης» των δημόσιων υπηρεσιών και σχετίζεται άμεσα και με την παροχή των δημόσιων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τον ιδιωτικό τομέα. Τα νέα ψηφιακά εργαλεία όπως το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ σχεδιάζονται με στόχο την δυνατότητα έκφρασης και εξυπηρέτησης των αναγκών των πολιτών και την παροχή των απαιτούμενων μέσων στους δημόσιους φορείς για την αναγνώριση και την εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών. Σκοπός: Παρουσίαση του συστήματος ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, του Μοντέλου Αποδοχής Τεχνολογίας (Technology Acceptance Model – TAM) και των μεταβλητών και μια πρωτογενής έρευνα του βαθμού αποδοχής του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ από τους δημόσιους υπαλλήλους. Μεθοδολογία: Για την αποδοχή του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ από τους δημόσιους υπαλλήλους χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο και το ερευνητικό δείγμα απαρτίζεται από 308 στελέχη του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα της χώρας. Παράλληλα διατυπώθηκαν 8 ερευνητικές υποθέσεις που σχετίζονται με μεταβλητές όπως αντιληπτή ευκολία χρήσης (PEOU), αντιληπτή χρησιμότητα (PU), πρόθεση συμπεριφοράς χρήσης (BI), αντιληπτή αυτό-αποτελεσματικότητα (PSE), αντιληπτή ευκολία χρήσης (PEOU) του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, υποκειμενικές νόρμες (SN), συνθήκες διευκόλυνσης (FC), εκπαίδευση χρήστη (UT), αποδειξιμότητα αποτελεσμάτων (RD). Αποτελέσματα: Από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων καταγράφηκε ο μεγάλος βαθμός συμφωνίας των χρηστών με τις προτάσεις που ξεκινούσε από 75% έως το 92%. Αυτή η υψηλή συμφωνία φανερώνει την κατ’ αρχήν θετική αντιμετώπιση του νέου συστήματος από τον χρήστη. Συμπεράσματα: Η γενικότερη αίσθηση που αφήνει η συγκεκριμένη έρευνα είναι η κατ’ αρχήν αποδοχή των αλλαγών που επιφέρει το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ στις υπηρεσιακές συνήθειες και τηλεπικοινωνίες των χρηστών. Έχουν ωριμάσει οι συνθήκες με την άνοδο του εκπαιδευτικού επιπέδου του υπαλληλικού δυναμικού, την ηλικιακή μείωση και την εξοικείωση με την τεχνολογία ώστε προγράμματα όπως το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ να αντιμετωπίζονται με θετική προδιάθεση. Συζήτηση: Η μελέτη μπορεί να αποτελέσει έναυσμα και πηγή δεδομένων για μελλοντικούς ερευνητές που θα θελήσουν να καταγράψουν και να αξιολογήσουν την πορεία του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ και να προχωρήσουν με την σειρά τους σε μελλοντικές έρευνες ποιοτικής και ποσοτικής αξιολόγησης του προγράμματος Σε κάθε περίπτωση, το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ αποτελεί μεγάλο στοίχημα και η όποια κατάληξή του θα επηρεάσει σημαντικά, θετικά ή αρνητικά, την δημόσια διοίκηση.
Abstract
Introduction: Digital transformation is an issue that is of great concern to both the public administration and Greek society, which is the "client" of public services and is directly related to the provision of public services to citizens and the private sector. The new digital tools such as SYZEFXIS II are designed with the aim of being able to express and serve the needs of citizens and to provide the required means to public bodies to recognize and serve the needs of citizens. Purpose: Presentation of the SYZEFXIS II system, the Technology Acceptance Model (TAM) and variables and a primary investigation of the degree of acceptance of
SYZEFXIS II by civil servants. Methodology: For the acceptance of SYZEFXIS II by public servants, a questionnaire was used and the research sample consists of 308 executives of the narrow and wider public sector of the country. At the same time, 8 research hypotheses were formulated related to variables such as perceived ease of use (PEOU), perceived usefulness (PU), behavioral intention to use (BI), perceived self efficacy (PSE), perceived ease of use (PEOU) of SYZEFXIS II, subjective norms (SN), facilitating conditions (FC), user train ing (UT), demonstrability of results (RD). Results: From the responses of the participants, a high degree of user agreement with the propositions was recorded, ranging from 75% to 92%. This high agreement shows the basically positive treatment of the new system by the user. Conclusions: The general feeling left by this research is the acceptance in principle of the changes brought about by SYZEFXIS II in the service habits and telecommunications of the users. The conditions have matured with the rise in the educational level of the civil servants, the age reduction and the familiarity with
technology so that programs like SYZEFXIS II are treated with a positive predisposition. Discussion: The study can be a trigger and a source of data for future researchers who will want to record and evaluate the course of SYZEFXIS II and proceed in turn with future researches of qualitative and quantitative evaluation of the program In any case, SYZEFXIS II is a big bet and any outcome will significantly affect, positively or negatively, the public administration.