Εργονομία και γέφυρα πλοίου
Ergonomy and ship's bridge
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Παπαγεωργίου, Γεώργιος
Date
2024-03Advisor
Παπαχρήστος, ΔημήτριοςKeywords
Γέφυρα ; Γέφυρα πλοίου ; Πλοία ; Εργονομία ; Ηλεκτρονικά συστήματα γέφυρας ; Ναυτιλία ; Εργονομικός σχεδιασμός ; Shipping 4.0Abstract
Η ναυτιλία ανέκαθεν αποτελούσε βασικό παράγοντα στην διεξαγωγή του εμπόριο ,στην ανάπτυξη των χωρών , στην ανταλλαγή κουλτούρας και πολιτισμού ,στο χτίσιμο των σχέσεων , και βέβαια στην ανάπτυξη της οικονομίας των κρατών . Στον ναυτιλιακό κλάδο παρατηρούνται ραγδαίες εξελίξεις και αλλαγές σε ότι αφορά τους κανονισμούς και το νομοθετικό πλαίσιο σε σχέση με τον ανθρώπινο παράγοντα και την προστασία του περιβάλλοντος και γίνονται προσπάθειες για την ενίσχυση της ασφαλούς
ναυσιπλοΐας. Επίσης σημειώνονται καινοτομίες και μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές στον ηλεκτρονικό ,μηχανικό εξοπλισμό και την σχεδίαση .Διανύοντας την εποχή που η ναυτιλία μεταβαίνει στην ναυτιλία 4.0 τα νεότευκτα πλοία οφείλουν να σχεδιάζονται και κατασκευάζονται με γνώμονα την εργονομία και να εφοδιάζονται με όλα τα χρήσιμα και απαραίτητα ηλεκτρονικά βοηθήματα και τεχνολογίες που βοηθούν στην προάσπιση της ασφαλούς ,για όλους, πλοήγησης και λειτουργίας του πλοίου. Παράλληλα , πολλά από τα παλαιότερα πλοία…. αναβαθμίζονται σταδιακά με συνεχείς προσθήκες τεχνολογικού εξοπλισμού προκειμένου να
συμβαδίζουν με τους σύγχρονους κανόνες και να γίνουν αποδοτικότερα. Η υιοθέτηση εργονομικών αρχών και κανόνων και ο εξοπλισμός με εργαλεία που ενισχύουν την εργονομία, ενισχύουν την ασφάλεια του ταξιδιού , συμβάλλουν στην προστασία του
περιβάλλοντος και στην αποφυγή θαλάσσιων ατυχημάτων .Παράλληλα προσφέρουν στο προσωπικό μια πληρέστερη εικόνα σε ότι αφορά των χειρισμό του πλοίου, ενισχύουν την δυνατότητα για προβλέψεις και μειώνουν το στρες ,συμβάλλωντας σε μια πιο ξεκούραστη βάρδια . Η εργονομία είναι απαραίτητη προκειμένου ο αξιωματικός να μπορέσει να αξιοποιήσει τις γνώσεις και την κριτική του σκέψη παράλληλα με ένα πλήθος πληροφοριών που του παρέχουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Ο συνδυασμός των παραπάνω μπορεί να αποφέρει το βέλτιστο αποτέλεσμα .Η γέφυρα του πλοίου αποτελεί την καρδιά του καθώς εκεί λαμβάνονται οι αποφάσεις ,γίνεται ο σχεδιασμός του ταξιδιού , γίνεται ο χειρισμός όλων των ηλεκτρονικών μηχανημάτων για την πλοήγηση , τις ραδιοεπικοινωνίες ,το ιντερνετ , και για τα συστήματα ασφάλειας .Στην συγκεκριμένη διπλωματική εργασία αρχικά παρουσιάζονται οι σύγχρονες προκλήσεις που αφορούν την ναυτιλία, επειτα γίνεται παρουσίαση του χώρου του εξοπλισμού και του προσωπικού που απαρτίζουν τη γέφυρα ενός πλοίου , αναλύεται ο ρόλος του εργονομικού σχεδιασμού της γέφυρας του πλοίου καθώς και
όλων των τεχνολογικών συστημάτων και τρόπων που ενισχύουν την εργονομία. Εκτενέστερη παρουσίαση γίνεται στο ECDIS (electronic chart display and Information System) καθώς συμβάλλει σημαντικά στην εργονομία της γέφυρας , περιγράφεται η λειτουργία του και οι λόγοι για τους οποίους το συγκεκριμένο σύστημα είναι πλέον απαραίτητο και παρουσιάζονται τα γενικότερα πλεονεκτήματα που προσφέρει, αλλά και οι κίνδυνοι με τους οποίους μπορεί να συνδεθεί. Τέλος, τίθενται προβληματισμοί και γίνονται βελτιωτικές προτάσεις σχετικές με τη σύγχρονη πραγματικότητα της γέφυρας ενός πλοίου.
Abstract
Shipping has always been a fundamental factor in conducting trade, in the development of nations, in the exchange of culture and civilization, in building relationships, and of course, in the development of national economies. The shipping industry is witnessing rapid developments and changes regarding regulations and the legislative framework related to human factors and environmental protection, with efforts being made to enhance safe navigation. Innovations and major technological changes are also being observed in electronic and mechanical equipment and design. As the shipping industry transitions to Shipping 4.0, newly built ships must be designed and constructed with ergonomics in mind and equipped with all useful and necessary electronic aids and technologies to ensure safe navigation and operation for all.Simultaneously, many older vessels are gradually being upgraded with continuous additions of technological equipment to comply with modern regulations and become more efficient. Adopting ergonomic principles and rules and equipping vessels with tools that enhance ergonomics not only enhance the safety of voyages for everyone but also contribute to environmental protection and the prevention of maritime accidents. They also provide personnel with a more complete picture regarding ship handling, enhance the ability for predictions, reduce stress, and contribute to a more relaxed watch. Ergonomics is essential for officers to utilize their knowledge and critical thinking along with a wealth of information provided by electronic aids. The combination of these factors can yield optimal results. The bridge of the ship is the heart of the vessel where decisions are made, voyage planning occurs, and the handling of all electronic navigation equipment, communications, internet, and safety systems takes place.This diplomatic work initially presents the modern challenges concerning shipping, followed by an introduction to the equipment and personnel that comprise the ship's bridge. The role of ergonomic design of the ship's bridge is analyzed, as well as all technological systems and methods that enhance ergonomics. A detailed presentation is given on the ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) as it significantly contributes to the ergonomics of the bridge. Its function is described along with the reasons why this particular system is now essential, and the general advantages it offers, as well as the risks associated with it, are presented. Finally, reflections are made, and improvement
suggestions are proposed regarding the modern reality of a ship's bridge.