Η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στη συναισθηματική νοημοσύνη και της εργασιακή απόδοση των επαγγελματιών υγείας
Investigating the relationship between emotional intelligence and job performance of healthcare professionals
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Δεριζιώτη, Κωνσταντίνα
Date
2024-06-13Advisor
Γαλάνης, ΠέτροςKeywords
Συναισθηματική Νοημοσύνη ; Eργασιακή απόδοση ; Επαγγελματίες Υγείας ; Συμπεριφορές υγείας ; Emotional intelligence ; Work performance ; healthcare professionals ; Work behaviorsAbstract
Εισαγωγή: Οι νέες προκλήσεις στην παγκόσμια υγειονομική περίθαλψη απαιτούν από τους οργανισμούς να ενσωματώσουν όλους τους διαθέσιμους πόρους που θα συμβάλλουν σημαντικά στην βελτίωση της απόδοσής τους καθώς και στην παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν στο ανταγωνιστικό εργασιακό περιβάλλον. Ένας παράγοντας που έχει βρεθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην εργασιακή απόδοση των επαγγελματιών υγείας είναι η συναισθηματική νοημοσύνη.
Σκοπός: Να διερευνηθεί η σχέση ανάμεσα στη συναισθηματική νοημοσύνη και την ατομική εργασιακή απόδοση των νοσηλευτών λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικό-πολιτισμικές συνθήκες του ελλαδικού χώρου.
Μέθοδος: Το δείγμα περιλάμβανε 200 νοσηλευτές, 112 γυναίκες (56,0%) και 88 άνδρες (44,0%) ηλικίας 22-65 ετών (Μ.Ο=41,53, Τ.Α=11,35). Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω της χρήσης των εξής ερωτηματολογίων αυτοαναφοράς: Του Ερωτηματολόγιου της Συναισθηματικής Νοημοσύνης ως Χαρακτηριστικό Προσωπικότητας (Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Short Form;TEIQue-SF) και του Ερωτηματολογίου Ατομικής Εργασιακής Απόδοσης (Individual Work Performance Questionnaire;IWPQ).
Αποτελέσματα: Βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά στη διάσταση της κοινωνικότητας της συναισθηματικής νοημοσύνης αναφορικά με την ηλικία (p=0,015). Επίσης οι αναλύσεις ιεραρχικής πολλαπλής παλινδρόμησης φανέρωσαν ότι i) τα έτη προϋπηρεσίας (p=0,004), η ευημερία (p<0,001) και η κοινωνικότητα (p<0,001) συνεισφέρουν σημαντικά στην πρόβλεψη της παραμέτρου της παραγωγικής απόδοσης, ii) η ευημερία (p=0,004) και η κοινωνικότητα (p<0,001) συνεισφέρουν σημαντικά στην πρόβλεψη της παραμέτρου της δυνητικής απόδοσης και iii) η ευημερία (p=0,049) και η κοινωνικότητα (p=0,010) συνεισφέρουν σημαντικά στην πρόβλεψη της παραμέτρου της αντιπαραγωγικής συμπεριφοράς, αντίστοιχα.
Συζήτηση: Στην βιβλιογραφία υπάρχει ένας περιορισμένος αριθμός ερευνών που να εξετάζει την επίδραση συγκεκριμένων διαστάσεων της συναισθηματικής νοημοσύνης σε συγκεκριμένες συμπεριφορές εργασιακής απόδοσης των νοσηλευτών. Υπό ένα ευρύτερο πρίσμα, τα ευρήματά μας συνάδουν με τα ευρήματα προηγούμενων μελετών που ανέδειξαν τον προβλεπτικό ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης στην εργασιακή απόδοση των νοσηλευτών. Η διεξαγωγή μελλοντικών ερευνών θεωρείται επιτακτική ανάγκη προκειμένου να εντοπιστούν οι παράγοντες που συμβάλλουν στα επίπεδα εργασιακής απόδοσης των νοσηλευτών και να κατανοήσουμε τους τρόπους μέσω των οποίων η συναισθηματική νοημοσύνη των νοσηλευτών επιδρά στα επίπεδα εργασιακής τους απόδοσης.
Λέξεις-κλειδιά: συναισθηματική νοημοσύνη, εργασιακή απόδοση, επαγγελματίες υγείας, εργασιακές συμπεριφορές
Abstract
Introduction: The new challenges in global healthcare require organizations to integrate all available resources that will significantly contribute to improving their performance as well as providing better quality healthcare services in order to survive in the competitive work environment. One factor that has been found to play an important role in the performance of healthcare professionals is emotional intelligence.
Aim: To investigate the relationship between emotional intelligence and individual work performance of nurses, taking into account the socio-cultural context of Greece.
Method: Our sample included 200 nurses, 112 women (56.0%) and 88 men (44.0%) aged between 22 to 65 years (mean age=41.53, SD=11.35). The data were collected through the use of the following self-reported measures: the Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Short Form (TEIQue-SF) and the Individual Work Performance Questionnaire (IWPQ).
Results: We found a statistically significant difference in the sociability dimension of emotional intelligence with respect to age (p=0.015). Furthermore, hierarchical multiple regression analyses revealed that i) years of service (p=0.004), well-being (p<0.001) and sociability (p<0.001) significantly contribute to the prediction of the task performance dimension, ii) well-being (p=0.004) and sociability (p<0.001) significantly contribute to the prediction of the contextual performance dimension and iii) well-being (p=0.049) and sociability (p=0.010) significantly contribute to the prediction of the dimension of counterproductive work behaviour, respectively.
Discussion: There is a limited amount of research in the literature examining the effect of specific dimensions of emotional intelligence on specific behaviors of nurses' job performance. In a broader perspective, our findings are consistent with the findings of previous studies that highlighted the predictive role of emotional intelligence on nurses' job performance. Future research is warranted to identify the factors that contribute to nurses' job performance levels and to understand the ways through which nurses' emotional intelligence influences their job performance levels.
Keywords: emotional intelligence, work performance, healthcare professionals, work behaviors