Παροχή υπηρεσιών υγείας εξ αποστάσεως με τη χρήση νέων τεχνολογιών
Provision of remote health services using new technologies
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κατσικαρέλης, Στυλιανός
Date
2024-05-06Advisor
Maniadakis, NikolaosKeywords
Tηλεϊατρική ; Hλεκτρονική υγεία ; Eπιχειρηματικότητα ; Υπηρεσίες Υγείας ; Πληροφοριακά Συστήματα Υγείας ; Επιχειρηματική ανάπτυξη ; Health systems ; Telemedicine ; Digital health services ; E-healthAbstract
Εισαγωγή: Τα τελευταία χρόνια γίνεται αντιληπτό ότι είναι απαραίτητη η ενσωμάτωση
της σύγχρονης τεχνολογίας για τη φροντίδα ασθενών από απόσταση. Ιδιαίτερα, η
πανδημία COVID-19 επέβαλλε τις εκ αποστάσεως υπηρεσίες υγείας στην καθημέρα
πράξη. Εξυπηρετούνται κοινωνικοοικονομικές ανάγκες με απώτερο σκοπό τον
εκσυγχρονισμό και τον εξορθολογισμό των συστημάτων υγείας. Η τηλεϊατρική και η τηλε-
υγεία αξιοποιούν την τεχνολογία των τηλεπικοινωνιών για ανταλλαγή πληροφοριών και
δεδομένων και άμεση ανατροφοδότηση. Επιτυγχάνεται η διαθεσιμότητα, η ποιότητα και η
αποτελεσματικότητα της υγειονομικής φροντίδας σε κάθε στάδιο από την πρόληψη έως
την αποκατάσταση. Οι δυνατότητες περιλαμβάνουν την τηλεσυμβουλευτική, την
τηλεδιάγνωση και την τηλεκπαίδευση. Τα αποτελέσματα των εφαρμογών έχουν αντίκτυπο
στη μείωση των αριθμών και ημερών νοσηλείας, τη μείωση ποσοστών θνησιμότητας και
τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Η ραγδαία ανάπτυξή της συνέβαλλε στην ανάπτυξη της
επιχειρηματικότητας και της κερδοφορίας, σηματοδοτώντας τις αλλαγές στον τρόπο
περίθαλψης με επίκεντρο στον ασθενή και στις ανάγκες του.
Σκοπός: Στην παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζονται οι σχετικές έννοιες της
τηλεϊατρικής, της τηλέ-υγείας και της ηλεκτρονικής υγείας, οι εφαρμογές, η αναγκαιότητα
και οι περιορισμοί τους μέσω της ανάλυσης των ορισμών, των εξελίξεων σε διεθνές κι
ελληνικό επίπεδο καθώς και το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την εφαρμογή τους. Επίσης,
αναδεικνύεται η επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομές των υπηρεσιών τηλεϊατρικής
και παρουσιάζεται μια ολοκληρωμένη επιχειρηματική ιδέα που βασίζεται στην παροχή εξ
αποστάσεως υπηρεσιών υγείας. Περιγράφονται οι στόχοι της επιχείρησης, προβλέπονται η
πορεία και οι προδιαγραφές της.
Υλικό-Μέθοδος: Αντλήθηκαν δεδομένα από τις βάσεις PubMed, Scopus για τη σύνταξη
βιβλιογραφικής ανασκόπησης με την αναζήτηση άρθρων σύγχρονης ελληνικής & διεθνούς
βιβλιογραφίας της τελευταίας δεκαετίας. Για την παρουσίαση του επιχειρηματικού
σχεδίου έγινε μελέτη αντίστοιχων σχεδίων επιχειρήσεων τηλεϊατρικών υπηρεσιών.
Αποτελέσματα: Η τηλεϊατρική και η ηλεκτρονική υγεία εξελίσσονται ανοίγοντας νέους
επιχειρηματικούς ορίζοντες. Συνεισφέρουν στην αποδοτικότητα και στην προσβασιμότητα
στην υγεία αναιρώντας τα εμπόδια της απόστασης και των ιδιαίτερων συνθηκών.
Προσφέρονται οικονομικά συμφέρουσες λύσεις τόσο για τους ασθενείς όσο και για τα
συστήματα υγείας. Οι νέες τεχνολογίες και η ανάπτυξη συστημάτων που υποστηρίζουν τις
εφαρμογές τηλεϊατρικής, τηλέ-υγείας και ηλεκτρονικής υγείας είναι οι πυλώνες
εκσυγχρονισμού της υγειονομικής περίθαλψης. Επίσης, είναι βασικά συστατικά για
βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα ποιοτικών υπηρεσιών. Οι σημαντικότερες προκλήσεις
εφαρμογής τους αφορούν στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων, στην έλλειψη
νομικού πλαισίου, σε ζητήματα δικτύων, συστημάτων και διαλειτουργικότητας.
Οποιαδήποτε εμπόδια αναμένεται σύντομα να ξεπεραστούν, καθώς η τηλεϊατρική είναι η
κατεύθυνση της υγείας προς το μέλλον.
Συμπεράσματα: Η διεπιστημονική συνεργασία και η σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών
συμφερόντων μπορούν να ξεπεράσουν τα μειονεκτήματα που καθυστερούν ή
παρεμποδίζουν την παροχή υπηρεσιών εξ αποστάσεως και ψηφιακής υγείας. Οι
επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες τηλεϊατρικής πέρα από υψηλούς ρυθμούς
ανάπτυξης και κερδοφορίας, επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη και προωθούν τη συνολική
υγεία των πληθυσμών. Με τον τρόπο αυτό, συνεισφέρουν στην αειφόρο βελτίωση και
ενδυνάμωση των συστημάτων υγείας
Abstract
Introduction: In recent years it has become clear that it is necessary to integrate modern
technology in the distant-care of patients. In particular, the COVID-19 pandemic imposed
remote health services into standard practice. They serve socio-economic needs with the
ultimate aim of modernising and rationalising health systems. Telemedicine and tele-health
use telecommunications technology to exchange information and data and provide
immediate feedback. The availability, quality and effectiveness of health care are achieved
at every stage from prevention to rehabilitation. Capabilities include teleconsulting,
telediagnostics and distant learning. The results of the applications have an impact on
reducing the number and days of hospitalization, reducing mortality rates and improving
the quality of life. Its rapid growth contributed to the development of entrepreneurship and
profitability, marking changes in the way of patient-orientated care and needs.
Purpose: The present thesis presents the relevant concepts of telemedicine, telehealth and
e-health, their applications, necessity and limitations through the analysis of the
definitions, developments at the international and Greek level as well as the institutional
framework governing their application. The business activity in the telemedicine services
sectors is also highlighted and an integrated business idea based on the provision of remote
health services is presented. The objectives of the company are described, its course and
specifications are foreseen.
Material & methodology: Data was derived from the PubMed, Scopus databases were
drawn for the preparation of a bibliographic review with the search for articles of
contemporary Greek & international literature of the last decade.
Results: Telemedicine and e-health are evolving, opening new business horizons. They
contribute to efficiency and accessibility of health by removing the barriers of distance and
special circumstances. Cost-effective solutions are offered for both patients and health
systems. New technologies and the development of systems that support telemedicine, ehealth and their applications are the pillars of healthcare modernization. They are also key
components for sustainable business models of quality services. The most important
challenges in their implementation relate to the security of personal data, the lack of a legal
framework, issues of networks, systems and interoperability. Any obstacles are expected to
be overcome soon, as telemedicine is the direction of health towards the future.
Conclusions: Interdisciplinary cooperation and the partnership of public and private
interests can overcome the disadvantages that delay or hinder the provision of remote and50
digital health services. Companies that offer telemedicine services beyond high growth and
profitability, demonstrate social responsibility and promote the overall health of
populations. In this way, they contribute to the sustainable improvement and strengthening
of health systems.