Ενισχύοντας τη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση στις Ανθρωπιστικές Σπουδές: Εργαλεία Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης για την Υποστήριξη των Εκπαιδευτικών στη Διδασκαλία Μαθητών με Ειδικές Ανάγκες
Strengthening Inclusive Education in the Humanities: Generative Artificial Intelligence Tools to Support Educators in Teaching Students with Special Needs
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ασημακοπούλου, Έλλη
Date
2024-07-08Advisor
Μουντρίδου, ΜαρίαKeywords
Ειδική αγωγή ; Συμπερίληψη ; Καθολικός σχεδιασμός μάθησης ; ΤΠΕ ; Τεχνητή νοημοσύνη ; GenAIAbstract
Ο συμπεριληπτικός χαρακτήρας που έχει λάβει η εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σχολείου για όλους. Δεν στοχεύει μόνο στην συμπερίληψη των μαθητών με δυσκολίες αλλά δίνει έμφαση στις ατομικές ανάγκες κάθε μαθητή στοχεύοντας στην ισότητα και στην άρση των διακρίσεων. Ο μαθητής αισθάνεται ότι αξίζει, ότι τον σέβονται, και αποκτά την αίσθηση του «ανήκειν». Προς αυτή την κατεύθυνση η τεχνολογία και οι εφαρμογές της λειτουργούν υποστηρικτικά. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση ανοίγει νέες δυνατότητες και δημιουργεί ενδιαφέρουσες προοπτικές για τη βελτίωση της διδασκαλίας και την υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/ και αναπηρία. Η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (GenAI) δύναται να προσφέρει προηγμένες εκπαιδευτικές εμπειρίες οι οποίες προσαρμόζονται στις ανάγκες και τις δεξιότητες κάθε μαθητή. Αυτό δεν αφορά μόνο τους μαθητές με ειδικές ανάγκες, αλλά το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού λειτουργώντας υποστηρικτικά για όλους. Η ενσωμάτωση των εργαλείων GenAI στη διαδικασία εκπαίδευσης επιτρέπει τη δημιουργία εκπαιδευτικού περιεχομένου προσαρμοσμένου στις ανάγκες των μαθητών και καθιστά τη μάθηση πιο ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των μαθητών και άροντας περιορισμούς οι οποίοι διαφορετικά θα λειτουργούσαν ανασταλτικά. Ωστόσο, πέραν των σημαντικών οφελών, υπάρχουν και προκλήσεις που προκύπτουν από τη χρήση της. Η ανάγκη για προσεκτική αντιμετώπιση ηθικών ζητημάτων, η διασφάλιση της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας των δεδομένων και η τεχνολογική κατάρτιση των εκπαιδευτικών αποτελούν σημαντικές προϋποθέσεις για την ομαλή ενσωμάτωση των εργαλείων GenAI στη διδασκαλία. Σκοπό της εργασίας, αποτελεί η ολοκληρωμένη θεώρηση του προαναφερθέντος πλαισίου μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης καθώς και η παρουσίαση πρακτικών εφαρμογών με προτάσεις εφαρμογής των εργαλείων αυτών για την ενίσχυση των ανθρωπιστικών σπουδών. Η GenAI ανοίγει νέες προοπτικές στην εκπαίδευση, προάγοντας την ισότητα, την άρση των διακρίσεων και κατ’ επέκταση τη συμπερίληψη όλων των μαθητών σ’ ένα υγιές εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Abstract
The inclusive nature that education has adopted in recent years aims to create a school for everyone. It does not only target the inclusion of students with difficulties but also emphasizes the individual needs of each student, aiming for equality and the elimination of discrimination. The student feels valued, respected, and gains a sense of belonging. In this direction, technology and its applications function supportively. The use of Artificial Intelligence in education opens up new possibilities and creates interesting prospects for improving teaching and supporting students with special educational needs and/or disabilities. Generative Artificial Intelligence (GenAI) can provide advanced educational experiences that adapt to the needs and skills of each student. This applies not only to students with special needs but also to the entire student population, serving as a supportive tool for all. The integration of GenAI tools in the educational process allows the creation of educational content tailored to students needs, making learning more engaging and fun, encouraging creativity and critical thinking, and removing limitations that would otherwise act as barriers. However, beyond the significant benefits, there are challenges that arise from its use. The need for careful consideration of ethical implications, ensuring data security and privacy, and the technological training of educators are important prerequisites for the smooth integration of GenAI tools in teaching. The aim of the study is to provide a comprehensive view of the aforementioned framework through a literature review and to present practical applications with proposals for implementing these tools to enhance humanities studies. GenAI opens up new prospects in education, promoting equality, eliminating discrimination, and, by extension, fostering the inclusion of all students in a healthy educational environment.