Η διαφοροποιημένη παιδαγωγική προσέγγιση στην Προσχολική Εκπαίδευση. Απόψεις εκπαιδευτικών
The differentiated pedagogical approach in Preschool Education. Teachers’ views
Abstract
Εισαγωγή: Σήμερα, κάθε άλλο παρά ποτέ, η Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική Προσέγγιση (Δ.Π.Π.) αποτελεί τη βάση ώστε να υλοποιηθεί μια σημαντική αρχή της εκπαίδευσης, η ισότητα. Η διαφορετικότητα ήταν, είναι και θα είναι ανέκαθεν δεδομένη, αφού οι μαθητές είναι διαφορετικοί και δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες. Με βάση λοιπόν τη μοναδικότητα του κάθε μαθητή εξελίσσεται και οργανώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία.
Σκοπός: Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών Προσχολικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.) αναφορικά με τη Δ.Π.Π.. Επιχειρείται η ανίχνευση και η καταγραφή των απόψεων, των εμπειριών και των στρατηγικών τους σχετικά με το θέμα της έρευνας.
Μέθοδος: Η μέθοδος διερεύνησης που χρησιμοποιείται είναι η ποιοτική. Η τεχνική που εφαρμόζεται είναι η ημι-δομημένη συνέντευξη σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς Π.Ε., από την περιφερειακή διεύθυνση Αττικής. Ειδικότερα τα ερευνητικά ερωτήματα που θα διερευνηθούν είναι τρία και αφορούν, πρώτον κατά πόσον είναι εφικτό να εφαρμοστεί η Δ.Π.Π. σε μια τάξη Π.Ε. και γιατί, δεύτερον πώς επιδρά η εφαρμογή της στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί εξαρχής και τρίτον την ανάδειξη ή μη της αναγκαιότητας διοργάνωσης και παρακολούθησης αποτελεσματικότερων προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, λόγω της περιορισμένης θεωρητικής κατάρτισής τους, όσον αφορά στη θεωρία και στις αρχές που διέπουν την προσέγγιση αυτή.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα που προέκυψαν βάσει της ποιοτικής έρευνας που διεξήχθη στα πλαίσια της παρούσης διπλωματικής εργασίας, ανέδειξαν πως η εφαρμογή της Δ.Π.Π. σε μία τάξη νηπιαγωγείου δεν είναι εν τέλει μια εύκολη διαδικασία, λόγω αρκετών δυσκολιών, με μεγαλύτερο την ύπαρξη μεγάλου αριθμού μαθητών ανά τάξη. Επιπλέον, προέκυψε ότι η εφαρμογή της Δ.Π.Π. επιδρά κατά κύριο λόγο θετικά στην επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει οι εκπαιδευτικοί εξαρχής. Επίσης, αναδείχτηκε έντονα η αναγκαιότητα διοργάνωσης και παρακολούθησης αποτελεσματικότερων προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, κυρίως σε πρακτικό επίπεδο.
Συμπεράσματα: Είναι φανερό ότι η Δ.Π.Π. είναι μία διδακτική προσέγγιση, η οποία αν εφαρμοστεί σωστά και αποτελεσματικά, μπορεί να προσφέρει σε όλους τους μαθητές ουσιαστικές μαθησιακές εμπειρίες, επιτρέποντας στον καθένα να ακολουθήσει ο καθένας το δικό του δρόμο στη διαδικασία της μάθησης.
Λέξεις κλειδιά: Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική Προσέγγιση, Προσχολική Εκπαίδευση
Abstract
Introduction: Today, far from ever, the Differentiated Pedagogical Approach (D.P.A) is the basis for the implementation of an important principle of education, the equality. Diversity has been, is and will always be granted, since students are different and do not have the same needs. Based on the uniqueness of each student, the educational process is shaped and deployed.
Purpose: This thesis explores the views of preschool teachers regarding the D.P.A.. An attempt is made to detect and record their opinions, experiences and strategies regarding the research topic.
Method: The research method used here is qualitative. The applied technique is the semi-structured interview with active preschool teachers from the regional prefecture of Attica. In particular, the research questions investigated are three and concern, firstly, whether it is possible to apply the D.P.A. in a preschool education class and why, secondly how its application affects in achieving the goals that have been set and thirdly in highlighting or not the necessity for the teachers of organizing and attending more effective training programs, because they lack theoretical training, in terms of theory and the principles that govern this approach.
Results: The results obtained based on the qualitative research conducted in the context of this diploma thesis, showed that the implementation of D.P.A. in a kindergarten class is ultimately not an easy process, due to several difficulties, with the largest being the existence of a large number of students per class. It also emerged that the implementation of D.P.A. has a predominantly positive effect on the achievement of the goals set by teachers from the very beginning. The need to organize and attend more effective teacher training programs, especially at a practical level, was also strongly highlighted.
Discussion: It is clear that the D.P.P. is s teaching approach, which if implemented correctly and effectively, can offer all students meaningful learning experiences, allowing each and every one to follow his/her own path in the learning process.
Key words: Differentiated Pedagogical Approach, Preschool Education