Οι απόψεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με την ευαισθητοποίηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
The views of Secondary Education educators regarding awareness and acceptance of diversity in Secondary Education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Χαλκίδου, Αικατερίνη
Ημερομηνία
2024-07-08Επιβλέπων
Panagakos, IoannisΛέξεις-κλειδιά
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικοί ; Πολυπολιτισμικές ομάδες ; Αποδοχή διαφορετικότητας ; Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών ; Ποσοτική μέθοδος ; SPSS ανάλυση δεδομένων ; Απλή τυχαία δειγματοληψίαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξερευνά τις απόψεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σχετικά με την ευαισθητοποίηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Μέσω της συλλογής και ανάλυσης δεδομένων από ερωτηματολόγια, η εργασία αναδεικνύει τη σημασία της αντιμετώπισης της διαφορετικότητας στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Επίσης μέσω της μελέτης αναλύονται οι απόψεις των εκπαιδευτικών, η ανησυχία τους για την ψυχική υγεία των μαθητών και η προετοιμασία τους για την αντιμετώπιση πολυπολιτισμικών ομάδων. Με χρήση της ποσοτικής μεθόδου έρευνας και ανάλυσης δεδομένων μέσω του SPSS, μελετώνται οι απαντήσεις 152 εκπαιδευτικών από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά (Δ.Δ.Ε Πειραιά).
Επιπλέον, προτείνονται πρακτικές προσεγγίσεις για τη δημιουργία περιβαλλόντων μάθησης που να ενθαρρύνουν την ανοχή, την κατανόηση και την ανάπτυξη της ευαισθητοποίησης στη διαφορετικότητα. Τέλος, γίνεται ανάλυση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και σε αυτό το πλαίσιο προτείνονται στρατηγικές για την αντιμετώπισή τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας προσφέρουν εισηγήσεις για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής πρακτικής και τη δημιουργία ενός πιο συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος.
Σκοπός: Με βάση τις παραπάνω πληροφορίες, η διπλωματική μου εργασία αποσκοπεί στη συγκέντρωση, επεξεργασία και μελέτη απόψεων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την ανοχή και την ευαισθητοποίηση στην πολυμορφία του μαθητικού πληθυσμού.
Μέθοδος: Ειδικότερα, πραγματοποιείται αναφορά σε επιστημονικές πηγές και άρθρα σχετικά με την ευαισθητοποίηση και την αποδοχή της πολυμορφίας, ενώ εφαρμόζονται ερωτηματολόγια σε εκπαιδευτικούς για τις απόψεις τους.
Αποτελέσματα: Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα, παρατηρείται ότι ένα ποσοστό άνω του 95% θεωρούν ότι η δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος όπου όλοι οι μαθητές/τριες θα νιώθουν άνετα, ασφαλείς και προστατευμένοι, θα μπορούν να εκφράζονται χωρίς φόβο και θα είναι χαρούμενοι και δημιουργικοί, είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία ενός συμπεριληπτικού σχολείου. Επίσης, ένα ποσοστό άνω του 73,5% θεωρεί πως η διαφορετικότητα επηρεάζει τη μαθησιακή διαδικασία προωθώντας τη συλλογικότητα, το σεβασμό, τη σχολική επιτυχία και την ισότητα των ευκαιριών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι ένα ποσοστό μεγαλύτερο από 83% θεωρεί αναγκαία την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και την κατάρτισή τους πάνω σε νέες τεχνικές διδακτικής παρέμβασης που αφορούν τη διαφορετικότητα. Τέλος, ένα ποσοστό άνω του 84% των ερωτηθέντων εκπαιδευτικών πιστεύουν ότι είναι σημαντικός ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού στη διαχείριση της διαφορετικότητας μεταξύ των παιδιών. Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα υποδηλώνουν τη συμφωνία των εκπαιδευτικών για την ανάγκη δράσης προς την αποδοχή και την ευαισθητοποίηση στην πολυμορφία του μαθητικού σώματος.
Περίληψη
This thesis explores the views and practices of educators in secondary education regarding awareness and acceptance of diversity. Through the collection and analysis of data from questionnaires, the thesis highlights the importance of addressing diversity in the educational environment. Additionally, through the study, educators' opinions, their concern for students' mental health, and their preparedness to address multicultural groups are analyzed. Using quantitative research methods and data analysis through SPSS, the responses of 152 educators from the Directorate of Secondary Education of Piraeus (D.D.E Piraeus) are examined. Furthermore, practical approaches are proposed for creating learning environments that encourage tolerance, understanding, and the development of sensitivity to diversity. Finally, challenges faced by educators are analyzed, and strategies for addressing them are proposed. The research results offer suggestions for improving educational practice and creating a more inclusive school environment.
Purpose: Based on the above information, my thesis aims to gather, process, and study the opinions of secondary education educators regarding tolerance and awareness of the diversity of the student population.
Method: Specifically, reference is made to scientific sources and articles regarding awareness and acceptance of diversity, while questionnaires are applied to educators for their opinions.
Results: As for the results, it is observed that over 95% consider the creation of a school environment where all students feel comfortable, safe, and protected, where they can express themselves without fear, and be happy and creative, is essential for the proper functioning of an inclusive school. Additionally, over 73.5% believe that diversity influences the learning process by promoting collectivity, respect, school success, and equal opportunities. It is also interesting that more than 83% consider it necessary to train educators and provide them with new teaching techniques related to diversity. Finally, over 84% of respondents believe that the role of the educator is important in managing diversity among children