Οι υπηρεσίες Εργοθεραπείας στη φοιτητική και εργασιακή καριέρα πολιτών µε υψηλής λειτουργικότητας αυτισµό
Occupational Therapy services in the student and working career of citizens with High Functioning autism
Keywords
Εργοθεραπεία ; Υπηρεσίες Εργοθεραπείας ; Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμός ; Φοιτητική Καριέρα ; Εργασιακή ΚαριέραAbstract
Οι ενήλικες με υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό διαθέτουν εξειδικευμένες ανάγκες
αλλά και μοναδικές δυνατότητες οι οποίες καθορίζουν την φοιτητική και την εργασιακή
τους καριέρα. H εργοθεραπεία αποτελεί ένα προσωποκεντρικό επάγγελμα υγείας που
ασχολείται με την προαγωγή της υγείας, της ευημερίας και της καθημερινής
λειτουργικότητας του ατόμου μέσω του έργου . Οι εργοθεραπευτές σε συνεργασία με
τα άτομα με ΥΛΑ, παρεμβαίνουν στους τομείς της εκπαίδευσης και της εργασίας και
τα βοηθούν να ασκούν τον ακαδημαϊκό και τον εππαγελματικό τους ρόλο . Σκοπός της
παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η καταγραφή και η ανάδειξη των υπηρεσιών
εργοθεραπείας που σχετίζονται με τη φοιτητική και εργασιακή καριέρα των πολιτών
µε υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό. Πρόκειται για τη συστηματική ποιοτική
ανασκόπηση της ελληνικής και αγγλικής βιβλιογραφίας, σύμφωνα με την δήλωση
PRISMA του 2020. Συγκεκριμένα, συνολικά εξήχθησαν 419 μελέτες εκ των οποίων 3
πληρούσαν τα κριτήρια ένταξης της πτυχιακής εργασίας. Τα αποτελέσματα της
ανασκόπησης ανέδειξαν τρείς διαφορετικές υπηρεσίες εργοθεραπείας, μια για την
φοιτητική καριέρα και δύο για την εργασιακή καριέρα των ατόμων με ΥΛΑ. Το
ευρήματα από την κριτική σύνθεση των αποτελεσμάτων αναδεικνύουν πρωτίστως την
σπουδαιότητα της εξειδικευμένης κατεύθυνσης των υπηρεσίων, στις ανάγκες και στις
δυνατότητες των ενηλίκων με ΥΛΑ. Ενώ, η υιοθέτηση εργοκεντρικής πρακτικής, η
εμπλοκή του εργοθεραπευτή και η παρέμβαση στα νατουραλιστικά περιβάλλοντα
όπου εκτελούνται τα επιθυμητά έργα, ίσως να συσχετίζονται θετικά με την
αποτελεσματικότητα της παρέμβασης.
Abstract
Adults with high-functioning autism (HFA) have special needs but also unique
capabilities that determine their student and working careers. Occupational therapy is
a person-centered health profession that concerned with promoting health, well-being
and daily functionality of the individual through occupation. Occupational therapists, in
collaboration with people with HFA, intervene in the domains of education and work
and help them to practice their academic and professional roles. The purpose of this
thesis is to record and highlight the occupational therapy services related to the
student and working career of citizens with HFA. This is the systematic qualitative
review of the Greek and English literature, according to the PRISMA statement of
2020. Specifically, a total of 419 studies were extracted, of which 3 met the inclusion
criteria of this thesis. The results of the review highlighted three different occupational
therapy services, one concerning the student career and two regarding the working
career of people with HFA. The findings of the critical synthesis of the results primarily
show the importance of the specialized direction of the services, to the needs and
capabilities of adults with HFA. Whereas, the adoption of an occupational-centered
practice, the occupational therapist’s engagement and the intervention in the
naturalistic environments where the desired occupations are performed, may be
positively correlated with the effectiveness of the service.