Διερεύνηση της επαγγελματικής εξουθένωσης των υπαλλήλων της κεντρικής υπηρεσίας του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) στον Τομέα της Αθήνας
Investigation of the level of burnout among workers in the national centre for emergency care in Athens
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καραγεώργος, Γεώργιος
Ημερομηνία
2024-07Επιβλέπων
Yannas, ProdromosΛέξεις-κλειδιά
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης ; Επαγγελματική εξουθένωση ; ΕΚΑΒ ; Επαγγελματίες υγείας ; MBI ; Επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα ; BurnoutΠερίληψη
Το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και συχνότερα εμφανιζόμενα προβλήματα στους εργασιακούς χώρους. Τις τελευταίες δεκαετίες οι μελέτες σχετικές με το συγκεκριμένο φαινόμενο διενεργούνται με αυξανόμενο ενδιαφέρον από την επιστημονική κοινότητα καθώς το σύγχρονο επαγγελματικό περιβάλλον είναι ολοένα και πιο απαιτητικό για τον εργαζόμενο σε οποιοδήποτε τομέα και αν απασχολείται. Το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια ψυχολογική αντίδραση στο χρόνιο εργασιακό άγχος ή και ένα είδος άμυνας του ατόμου, το οποίο διακατέχεται από μακροχρόνια σωματική, συναισθηματική και πνευματική εξάντληση. Σήμερα, η επαγγελματική εξουθένωση θεωρείται ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα το οποίο έχει σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο στο άτομο αλλά και αλλά και στους ίδιους τους οργανισμούς ή τις επιχειρήσεις και γενικότερα στην οικονομία. Ο επαγγελματίες υγείας, και ιδιαίτερα οι όσοι απασχολούνται στον τομέα της επείγουσας ιατρικής φροντίδας όπως οι εργαζόμενοι στο φορέα του ΕΚΑΒ, αποτελούν ομάδα υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης λόγω των ειδικών αναγκών και απαιτήσεων του επαγγέλματος που εξασκούν και της υψηλής ευθύνης που αναλαμβάνουν. Ειδικότερα οι εργαζόμενοι πρώτης γραμμής, οι διασώστες, νοσηλευτές και οι ιατροί, αντιμετωπίζουν βαρύ φόρτο εργασίας, εξαντλητικά ωράρια και βάρδιες και καλούνται κάτω από επικίνδυνες και αγχωτικές συνθήκες εργασίας, να διαχειρίζονται δύσκολα περιστατικά σε ελάχιστο χρόνο διατηρώντας παράλληλα την αυτοκυριαρχία και την ψυχραιμία τους. Σκοπός: Στην παρούσα μελέτη διερευνάται το φαινόμενο της επαγγελματικής εξουθένωσης στους εργαζόμενους της 1ης Περιφέρειας ΕΚΑΒ στην πόλη της Αθήνας, στην Κεντρική Υπηρεσία του Οργανισμού. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει την περιγραφή της ιδιαίτερης και πολύπλοκης οργανωτικής δομής και λειτουργίας του ΕΚΑΒ και της Κεντρικής Υπηρεσίας η οποία στελεχώνεται από επαγγελματίες πολλών διαφορετικών ειδικοτήτων, καθώς και θεωρητικές προσεγγίσεις της έννοιας της επαγγελματικής εξουθένωσης. Αναλύονται τα κυρίαρχα θεωρητικά μοντέλα ερμηνείας και μελέτης του φαινομένου, οι δυνητικοί παράγοντες που ευνοούν την εμφάνιση του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης και τα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισής του. Στο δεύτερο μέρος, παρατίθενται και αναλύονται τα στοιχεία και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την επεξεργασία των δεδομένων των ερωτηματολογίων που διανεμήθηκαν στους εργαζόμενους της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΕΚΑΒ, με σκοπό την εκτίμηση και καταγραφή του βαθμού επαγγελματικής εξουθένωσης στη συγκεκριμένη ομάδα επαγγελματιών, αλλά και την αναζήτηση των δημογραφικών ή επαγγελματικών που επιδρούν θετικά ή αρνητικά στην ανάπτυξη του συνδρόμου.
Μεθοδολογία: Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο αποτελείται από τρεις ενότητες. Οι ερωτήσεις της πρώτης και της δεύτερης ενότητας αφορούν στα δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων αντίστοιχα, ενώ η τρίτη ενότητα περιλαμβάνει το ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Εξουθένωσης MBI – Maslach Burnout Inventory. Το σύνολο του δείγματος αποτέλεσαν 117 εργαζόμενοι της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΕΚΑΒ διαφόρων επαγγελματικών ειδικοτήτων. Αποτελέσματα: Στο σύνολο των 117 εργαζόμενων το οποίο αποτέλεσε το δείγμα της παρούσας έρευνας, διαπιστώθηκε ότι τα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης κυμάνθηκαν σε μέτρια επίπεδα. Το ποσοστό που εμφανίζει ταυτόχρονα υψηλά επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης και αποπροσωποποίησης είναι 16,2%, ενώ αυξημένο είναι το ποσοστό των εργαζομένων που εμφανίζει υψηλή βαθμολογία μόνο στη διάσταση της αποπροσωποποίησης (42,7%). Από τη σύγκριση και συσχέτιση των δημογραφικών και επαγγελματικών χαρακτηριστικών με τις τρεις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης προέκυψε ότι: η βαθμολογία στη διάσταση της αποπροσωποποίησης διαφοροποιείται με κριτήριο την εργασιακή σχέση των ερωτηθέντων με το φορέα του ΕΚΑΒ, το επίπεδο εκπαίδευσης των ερωτηθέντων σχετίζεται αρνητικά μη ισχυρά με τη διάσταση της αποπροσωποποίησης, τα έτη προϋπηρεσίας σχετίζονται θετικά μη ισχυρά με τη διάσταση των προσωπικών επιτευγμάτων και το ωράριο εργασίας σχετίζεται με τις διαστάσεις της συναισθηματικής εξάντλησης και της αποπροσωποποίησης, επηρεάζοντας το βαθμό εξουθένωσης των εργαζομένων. Από την αλληλοσυσχέτιση των τριών διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης, προέκυψε ότι η συναισθηματική εξάντληση σχετίζεται θετικά, μέτρια ισχυρά, με τη διάσταση της αποπροσωποποίησης, ενώ αρνητική, μη ισχυρή, συσχέτιση παρουσιάζει η διάσταση των προσωπικών επιτευγμάτων με τις υπόλοιπες δύο διαστάσεις.
Συμπεράσματα: Οι τρεις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης εμφανίζουν συσχέτιση με μια σειρά δημογραφικών και, κυρίως, επαγγελματικών παραγόντων, όπως το ωράριο εργασίας, η βαθμίδα εκπαίδευσης των ερωτηθέντων, η εργασιακή σχέση με το φορέα, αλλά και μεταξύ τους. Από τα κυριότερα συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν ότι ο βαθμός επαγγελματικής εξουθένωσης των εργαζομένων διαφοροποιείται σημαντικά με κριτήριο το ωράριο εργασίας (σταθερό ή κυλιόμενο), και συγκεκριμένα εμφανίζει υψηλότερες τιμές στην ομάδα των εργαζομένων πρώτης γραμμής σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζόμενους της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΕΚΑΒ. Το αποτέλεσμα αυτό ερμηνεύεται αν εξετάσουμε τη φύση του εργασιακού αντικειμένου των δύο κατηγοριών εργαζομένων.
Περίληψη
The syndrome of professional burnout constitutes one of the most significant and frequently occurring problems in workplaces. In recent decades, studies related to this particular phenomenon are conducted with increasing interest from the scientific community as the modern professional environment is becoming increasingly demanding for employees in any field they work in. Professional burnout syndrome could be characterized as a psychological reaction to chronic work-related stress or even a kind of defense mechanism of the individual, who is afflicted by long-term physical, emotional, and mental exhaustion. Today, professional burnout is considered a serious social problem that has severe impacts not only on the individual but also on the organizations or businesses themselves and more broadly on the economy. Health professionals, and particularly those working in the field of emergency medical care, such as employees of the National Emergency Aid Centre (NEAC), constitute a high-risk group for the onset of professional burnout syndrome due to the specific needs and demands of their profession and the high responsibility they undertake. In particular, frontline workers, paramedics, nurses, and doctors face heavy workloads, exhausting hours and shifts, and are required to manage difficult cases in minimal time under dangerous and stressful working conditions, all while maintaining their composure and calmness. Purpose: This study investigates the phenomenon of professional burnout among employees of the 1st District of the National Emergency Aid Centre in the city of Athens, at the Central Service of the Organization. The first part includes a description of the unique and complex organizational structure and operation of NEAC and its Central Service, which is staffed by professionals from many different specialties, as well as theoretical approaches to the concept of professional burnout. The dominant theoretical models for interpreting and studying the phenomenon, the potential factors that favor the emergence of burnout syndrome, and the measures for its prevention and management are analyzed. In the second part, the data and conclusions derived from the analysis of the questionnaire data distributed to the employees of the Central Service of NEAC are presented and analyzed, aiming to assess and record the degree of professional burnout in this specific group of professionals, as well as to investigate the demographic or professional factors that positively or negatively affect the development of the syndrome.
Methodology: To conduct the research, a questionnaire consisting of three sections was used. The questions in the first and second sections pertain to the demographic and professional characteristics of the participants, respectively, while the third section includes the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire. The total sample consisted of 117 employees of the Central Service of NEAC from various professional specialties. Results: Among the 117 employees who constituted the sample for this study, it was found that the levels of professional burnout were moderate. The percentage of employees showing high levels of both emotional exhaustion and depersonalization was 16.2%, while the percentage of employees scoring high only in the dimension of depersonalization was 42.7%. From the comparison and correlation of demographic and professional characteristics with the three dimensions of professional burnout, it was found that: the score in the dimension of depersonalization varies based on the employment relationship of the respondents with NEAC, the level of education of the respondents is negatively and weakly related to the dimension of depersonalization, years of service are positively and weakly related to the dimension of personal accomplishment, and work hours are related to the dimensions of emotional exhaustion and depersonalization, affecting the degree of burnout among employees. From the intercorrelation of the three dimensions of professional burnout, it was found that emotional exhaustion is moderately and positively related to the dimension of depersonalization, while the dimension of personal accomplishment shows a negative and weak correlation with the other two dimensions. Conclusions: The three dimensions of professional burnout are correlated with a series of demographic and, primarily, professional factors, such as work hours, the education level of the respondents, the employment relationship with the organization, as well as with each other. One of the main conclusions drawn was that the degree of professional burnout among employees significantly varies based on work hours (fixed or rotating), and specifically shows higher values in the group of frontline workers compared to other employees of the Central Service of NEAC. This result can be interpreted by examining the nature of the work tasks of the two categories of employees.