Συναισθηματική νοημοσύνη & ηγεσία στο δημόσιο τομέα
Emotional intelligence & leadership in the public sector
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Πατσιαμάνη, Λαμπρινή
Ημερομηνία
2024-09-10Επιβλέπων
Σαχινίδης, ΑλέξανδροςΛέξεις-κλειδιά
Συναισθηματική νοημοσύνη ; Συναισθήματα ; Ενσυναίσθηση ; Ηγεσία ; Δημόσιος τομέας ; ΗγέτηςΠερίληψη
Οι δημόσιοι οργανισμοί έχουν πλέον απομακρυνθεί από την αρχική αντίληψη μιας αυστηρής και αυταρχικής ηγεσίας η οποία ήταν απομακρυσμένη από τις ανάγκες των υπαλλήλων για κατανόηση και στήριξη. Η Συναισθηματική Νοημοσύνη (ΣΝ) ως βασική προϋπόθεση λειτουργικότητας του ηγέτη της ομάδας εργασίας, θεωρείται ότι μπορεί να συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην επίτευξη υψηλότερων επιπέδων απόδοσης. Με την τρέχουσα και συνεχή εξέλιξη των κοινωνικών και τεχνολογικών μεταβολών όσον αφορά τις γενικές ανάγκες των πολιτών και τις απαιτήσεις τους από το δημόσιο τομέα, έχει καταστεί πολύ κρίσιμη η επίτευξη υψηλότερων επιπέδων απόδοσης με ταχύτερο ρυθμό εξυπηρέτησης και άμεσης προσαρμοστικότητας σε νέες συνθήκες εργασίας.
Ο δημόσιος τομέας καλείται πλέον να αντιμετωπίσει προκλήσεις όσον αφορά την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών γεγονός το οποίο επιβαρύνει τις ομάδες εργασίας του δημοσίου. Ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητη η συναισθηματική ωριμότητα της ηγεσίας παράλληλα με την αντίληψη της ψυχοσυναισθηματικής κατάστασης των υπαλλήλων προκειμένου οι τελευταίοι να μην εκτελούν τα καθήκοντα τους σε πλαίσιο άγχους, συναισθηματικής φόρτισης, αβεβαιότητας και ανασφάλειας. Η παρούσα εργασία αναλύει την έννοια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και τη σημασία των ψυχοσυναισθηματικών μοντέλων τα οποία χαρακτηρίζουν τους ηγέτες. Στη συνέχεια, παραθέτει τις διαφορές που υφίστανται, σε λειτουργικό πλαίσιο, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Κατόπιν, αναλύεται η λειτουργικότητα της Συναισθηματικής Νοημοσύνης ως βασικό χαρακτηριστικό του αποτελεσματικού ηγέτη. Τέλος, σε βιβλιογραφικό πλαίσιο, διατυπώνεται η αξία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο Δημόσιο και αναφέρονται παραδείγματα στατιστικών ερευνών όσον αφορά το κατά πόσο επηρεάζει η Συναισθηματική Νοημοσύνη την ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων.
Περίληψη
Public organizations have now moved away from the original perception of a strict and authoritarian leadership which was distant from the employees' needs for understanding and support. Emotional Intelligence (EI) as a basic functional condition of the work group leader, is considered to be able to contribute greatly to achieving higher levels of performance. With the current and continuous evolution of social and technological changes regarding the general needs of citizens and their demands from the public sector, it has become very critical to achieve higher levels of performance with a faster pace of service and immediate adaptability to new working conditions. The public sector is now called to face challenges in terms of faster service to citizens, a fact that burdens public sector work groups. Therefore, the emotional maturity of the leadership is considered necessary along with the perception of the psycho-emotional state of the employees so that the latter do not perform their duties in a context of stress, emotional loading, uncertainty and insecurity. This paper analyzes the concept of Emotional Intelligence and the importance of the psycho-emotional models that characterize leaders. It then lists the differences that exist, in an operational context, between the public and private sectors. Then, the functionality of Emotional Intelligence as a key characteristic of the effective leader is analyzed. Finally, in a bibliographic context, the value of Emotional Intelligence in the Public Sector is formulated and examples of statistical research are cited regarding the extent to which Emotional Intelligence affects the psycho-emotional state of public servants