Οικολογικός σχεδιασμός και οικολογική σήμανση των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων
Ecological design and ecological labeling of textile products
Διπλωματική εργασία
Author
Κονόμη, Χριστιάνα
Date
2024-07Keywords
Οικολογικός σχεδιασμός ; Οικολογική σήμανση ; Κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα ; Βιώσιμη ανάπτυξη ; Ταξινόμηση σημάτων ; Οικολογική κρίσηAbstract
Το πρώτο κεφάλαιο, επικεντρώνεται σε μια συνολική απεικόνιση της οικολογικής κρίσης που εκδηλώνεται με ραγδαία ταχύτητα τα τελευταία χρόνια καθώς και σε μια ιστορική αναδρομή για τα περιβαλλοντικά ζητήματα στο διάβα του χρόνου. Στο ίδιο κεφάλαιο γίνεται αναφορά των “πράσινων προϊόντων” και μια ενδοσκόπηση στο προφίλ του “πράσινου” καταναλωτή. Τέλος, θα γίνει μια συνοπτική αναφορά στην έννοια του “πράσινου” μάρκετινγκ και στο φαινόμενο του greenwashing. Το δεύτερο κεφάλαιο, αναφέρεται στα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα. Ξεκινάει με μια βάση πως χωρίζονται οι ίνες με βάση την σύσταση τους. Στην συνέχεια, αναλύονται οι επιπτώσεις από την παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, τόσο το περιβαλλοντικό όσο και το κοινωνικό αντίκτυπο. Επίσης, γίνεται αναφορά στις μικροπλαστικες ίνες. Το τρίτο κεφάλαιο, πραγματεύεται τον οικολογικό σχεδιασμό των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων αναφέροντας βιολογικές πρώτες ύλες. Αναλύονται οι όροι Οικολογικός, Βιώσιμος και Κυκλικός Σχεδιασμός. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται μια εκτενή ανάλυση ως προς την οικολογική σήμανση. Αναφέρεται η ταξινόμηση κατά ISO, την χρήση τους καθώς και τα κριτήρια σε διάφορες ηπείρους σύμφωνα με μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί. Παρακάτω γίνεται λεπτομέρη αναφορά σε κάποια από τα πολλά οικολογικά σήματα που υπάρχουν και στην συνέχεια ενδεικτικά σε κάποια άλλα. Το πέμπτο κεφάλαιο εμβαθύνει στο θέμα διαχείρισης των αποβλήτων από τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και στους τρόπους ανακύκλωσης που υπάρχουν. Στο έκτο κεφάλαιο γίνεται μελέτη των εταιριών East West και Ekocharita. Τέλος, γίνεται μια σύντομη αναφορά και σε κάποιες επιχειρήσεις που στηρίζουν μια πιο οικολογική προσέγγιση στον ελλαδικό χώρο. Τέλος, στο έβδομο κεφάλαιο ακολουθούν τα συμπεράσματα και κάποιες προτάσεις βελτίωσης.
Abstract
The first chapter focuses on an overall depiction of the ecological crisis that has been rapidly unfolding in recent years and a historical review of environmental issues over time. In the same chapter, a reference to 'green products' and an introspection on the profile of the 'green' consumer is presented. Finally, a brief reference will be made to the concept of 'green' marketing and the phenomenon of greenwashing. The second chapter deals with textiles. It starts with a basis how fibres are divided based on their composition. It then discusses the impacts of textile production, both the environmental and social impact. It also discusses microplastic fibres. The third chapter, deals with the ecological design of textiles by mentioning organic raw materials. The terms Ecological, Sustainable and Circular Design are analysed. Chapter four provides an extensive analysis of eco-labelling. The ISO classifications, their use and criteria in different continents are mentioned according to a study that has been carried out. Below is a detailed reference to some of the many eco-labels that exist and then some others are mentioned in an indicative manner. Chapter five delves into the issue of waste management from textiles and the recycling methods that exist. Chapter six is a study of the East West and Ekocharita companies. Finally, a brief reference is made to some companies that support a more ecological approach in Greece. Finally, in chapter seven the conclusions and some suggestions for improvement follow.