Συγκριτική Μελέτη του Ρωσικού και του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος Προσχολικής Ηλικίας
Comparative Study of the Russian and Greek Preschool Educational Systems
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τριανταφυλλίδου, Ελένη
Ημερομηνία
2024-07-07Επιβλέπων
Σιδηροπούλου, ΜαρέτταΛέξεις-κλειδιά
Προσχολική εκπαίδευση ; Ελλάδα ; ΡωσίαΠερίληψη
Εισαγωγή: Την τελευταία δεκαετία τα σύγχρονα δημοκρατικά εκπαιδευτικά συστήματα έχουν εστιάσει στη σημασία της προσχολικής εκπαίδευσης και στον ρόλο που αυτή διαδραματίζει στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία των ατόμων. Συνεπεία της προαναφερόμενης συνθήκης είναι οι διαρκείς επενδύσεις στον τομέα της προσχολικής αγωγής, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα απρόσκοπτης πρόσβασης του συνόλου των μαθητών στις προσχολικές μονάδες για την παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να πραγματοποιήσει μια συγκριτική ανάλυση, με απώτερο στόχο να καταδείξει τον ρόλο που διαδραματίζει η προσχολική εκπαίδευση σε Ελλάδα και Ρωσία.
Μέθοδος: Η μέθοδος έρευνας που εφαρμόστηκε στην εργασία είναι η ποιοτική και συγκεκριμένα η βιβλιογραφική ανασκόπηση.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τόσο το ελληνικό, όσο και το ρωσικό πρόγραμμα σπουδών προσχολικής αγωγής, βασίζονται σε κοινή στοχοθεσία και προσανατολισμό, με σημείο αναφοράς την μαθητοκεντρική προσέγγιση. Τα δύο προγράμματα σπουδών επιδιώκουν την παραγωγή και την προώθηση της επικοινωνίας, την υποστήριξη του θετικού κλίματος εντός της τάξης, την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και της μάθησης, την ενίσχυση της συνεργασίας και της ένταξης των μαθητών στην ομάδα, τη συμβολή της αλλαγής της συμπεριφοράς και των στάσεων των μαθητών. Η διασύνδεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τις εμπειρίες των παιδιών εκτός του σχολικού πλαισίου, θεωρείται επίσης σημαίνουσα, καθώς συμβάλλει στην άτυπη μάθηση των παιδιών.
Συμπεράσματα: Η προσχολική αγωγή αποτελεί κομβικό αφετηριακό σημείο για την σχολική πορεία των μαθητών και γι’ αυτό συνίσταται η διενέργεια ευρύτερων μελετών, όπως η παρούσα. Μέσα από τις συγκριτικές αναλύσεις των προγραμμάτων σπουδών ανά τον κόσμο, διευρύνεται το πλαίσιο δράσης και η στοχοθεσία της προσχολικής αγωγής γενικότερα, με την παιδαγωγική κοινότητα να επωφελείται από τις νέες γνώσεις που θα αποκομίσει, τις οποίες θα μπορέσει εάν το κρίνει απαραίτητο να τις εφαρμόσει εντός της σχολικής τάξης, ενισχύοντας τον παιδαγωγικό και κοινωνικό ρόλο του νηπιαγωγείου.
Περίληψη
Introduction: Over the past decade, modern democratic education systems have focused on the importance of early childhood education and the role it plays in the academic and professional development of individuals. A consequence of the above-mentioned treaty is the continuous investments in the field of preschool education with the ultimate goal of enabling all students to have unhindered access to preschool units in order to provide equal learning opportunities.
Purpose: The purpose of this thesis is to carry out a comparative analysis with the ultimate goal of demonstrating the role played by preschool education in Greece and Russia.
Method: The research method applied in the work is the qualitative and specifically the bibliographic review.
Results: The results of the research showed that both the Greek and the Russian curriculum of preschool education are based on a common goal setting and orientation, with a student-centered approach as a reference point. The two curricula seek to produce and promote communication, support a positive climate within the classroom, encourage creativity and learning, enhance student collaboration and team integration, contribute to behavioral change and student attitudes. The interconnection of educational programs with children's experiences outside the school context is also considered significant, as it contributes to children's informal learning.
Conclusions: Pre-school education is a key starting point for the school career of students, and for this reason, it is recommended to carry out wider studies such as the present one. Through the comparative analyzes of curricula around the world, the framework of action and the targeting of pre-school education in general is expanded, with the pedagogical community benefiting from the new knowledge it will gain, which it will be able to apply if it deems necessary within of the school class, strengthening the pedagogical and social role of the kindergarten.