Εγκυρότητα και αξιοπιστία ψηφιακών εργαλείων εικονικής πραγματικότητας και αθλητικός φυσικοθεραπευτής
Validity and reliability of virtual reality digital tools in sports physiotherapy
Πτυχιακή εργασία
Author
Γεράκης, Νικόλαος
Ταραξίδης, Ευστάθιος
Date
2024-09-24Advisor
PAPANDREOU, MARIAPlakoutsis, George
Keywords
Αθλητική φυσικοθεραπεία ; Εγκυρότητα ; Αξιοπιστία ; Εικονική πραγματικότηταAbstract
Η αθλητική φυσικοθεραπεία αποτελεί απαραίτητο πυλώνα στον τομέα του
αθλητισμού, λειτουργώντας ως γέφυρα μεταξύ τραυματισμού και αποκατάστασης, ενώ
ταυτόχρονα βελτιώνει την αθλητική απόδοση. H αθλητική αξιολόγηση είναι το πρώτο και
βασικότερο συστατικό στην δημιουργία ενός πλάνου αποκατάστασης για έναν αθλητή. Από
νεότερες μελέτες φαίνεται πως η διαδραστική τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας
μπορεί να ωφελήσει την αξιολόγηση στην αθλητική φυσικοθεραπεία καθώς μπορεί να
προσομοιώσει διάφορες ακουστικές και οπτικές πληροφορίες που μιμούνται σενάρια
πραγματικής ζωής και αθλήματα. Ο σκοπός της εργασίας αυτής είναι να διερευνήσει μέσα
από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας εάν τα εργαλεία αξιολόγησης της επαυξημένης
εικονικής πραγματικότητας (VR) έχουν την απαραίτητη εγκυρότητα και αξιοπιστία έτσι
ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν με ασφάλεια από τον αθλητικό φυσικοθεραπευτή.
Σύμφωνα με τις μελέτες που συμπεριλήφθηκαν η επαυξημένη εικονική
πραγματικότητα χρησιμοποιώντας παιχνίδια ή ανατροφοδότηση σε πραγματικό χρόνο
αποτελεί μια έγκυρη και αξιόπιστη διαδικασία αξιολόγησης των μετρήσεων που
λαμβάνονται κατά την αθλητική φυσικοθεραπεία. Ειδικότερα, μελετήθηκαν κάποια από τα
πιο διαδεδομένα ψηφιακά εργαλεία εικονικής πραγματικότητας που χρησιμοποιούνται από
τους αθλητικούς φυσικοθεραπευτές και περιεγράφηκαν τα τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά και
η εφαρμογή τους ως προς τη λήψη πληροφοριών σε διάφορες μεθοδολογικές διαδικασίες.
Συνολικά τρία εργαλεία VR επιλέχθηκαν για περαιτέρω διερεύνηση: 1) Το NINTENDO Wii
Fit, 2) To XBOX ή MICROSOFT KINECT και 3) το σύστημα TRAZER. Στη συνέχεια,
δόθηκαν σχετικές πληροφορίες μέσα από την βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικές με την
εγκυρότητα και την αξιοπιστία των εργαλείων αυτών σε αθλητικό και γενικό πληθυσμό. Εν
κατακλείδι, μέσα από τα άρθρα που επιλέχθηκαν το Kinect και το Nintendo Wii fit φάνηκαν
να έχουν την καλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία ενώ για το Trazer οι πληροφορίες δεν
ήταν τόσο ακριβείς.
Abstract
Sports physiotherapy is an essential pillar in the field of athletics, acting as a bridge
between injury and recovery while simultaneously enhancing athletic performance. Sports
assessment is the first and most fundamental component in creating a rehabilitation plan for
an athlete. Recent studies suggest that the interactive technology of virtual reality can benefit
assessment in sports physiotherapy as it can simulate various auditory and visual information
that mimic real-life scenarios and sports. The aim of this paper is to investigate through a
review of the literature whether augmented virtual reality (VR) assessment tools have the
necessary validity and reliability so that they can be used safely by the sports physiotherapist.
According to the studies included, augmented virtual reality using games or real-time
feedback constitutes a valid and reliable assessment process for the measurements taken
during sports physiotherapy. Specifically, some of the most widespread virtual reality tools
used by sports physiotherapists were studied, and their technical characteristics and
applications in obtaining information in various methodological processes were described. A
total of three VR tools were selected for further investigation: 1) NINTENDO Wii Fit, 2)
XBOX or MICROSOFT KINECT, and 3) the TRAZER system. Subsequently, relevant
information was provided from the literature review regarding the validity and reliability of
these tools in both athletic and general populations. In conclusion, through the selected
articles, Kinect and Nintendo Wii Fit were found to have the best validity and reliability,
while information on Trazer was not as precise.