Δημιουργία θετικών τάξεων στην προσχολική εκπαίδευση
Creating positive classes in pre-school education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Βάθη, Ευθυμία
Σουρλά, Νικολέττα
Date
2024-10-04Advisor
Σιδηροπούλου, ΤρυφαίνηKeywords
Θετικές τάξεις ; Προσχολική εκπαίδευση ; Θετική ψυχολογία ; Ευημερία παιδιών ; Κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη ; Κοινωνική αλληλεπίδρασηAbstract
Εισαγωγή: Η Θετική Εκπαίδευση αποτελεί ένα αναδυόμενο πεδίο που επιδιώκει να ενσωματώσει τις αρχές της Θετικής Ψυχολογίας στην εκπαιδευτική πράξη. Η θετική τάξη μπορεί να περιγραφεί ως ένα μαθησιακό περιβάλλον που προωθεί την ευημερία, την αφοσίωση και την ολιστική ανάπτυξη των μαθητών, εστιάζοντας στην καλλιέργεια θετικών συναισθημάτων, χαρακτηριστικών και σχέσεων.
Επιτυγχάνεται μέσω της ενθάρρυνσης θετικών συναισθημάτων όπως είναι η αισιοδοξία, η χαρά και η ευγνωμοσύνη, την ανάπτυξη θετικών χαρακτηριστικών όπως είναι η ανθεκτικότητα, η αυτοεκτίμηση και η ενσυναίσθηση, τη δημιουργία θετικών σχέσεων με συνεργασία, σεβασμό και αλληλεγγύη, την εστίαση στα δυνατά σημεία των μαθητών αναγνωρίζοντας και ενισχύοντας τα ατομικά τους ταλέντα και ικανότητες και τη διδασκαλία για την ευημερία, ενσωματώνοντας γνώσεις και δεξιότητες που σχετίζονται με την σωματική και την ψυχική υγεία.
Η Θετική Εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα ευτυχίας και ευημερίας στους μαθητές, βελτιωμένη ακαδημαϊκή επίδοση, μειωμένη επιθετικότητα και προβλήματα συμπεριφοράς, αυξημένη αίσθηση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, καθώς και βελτίωση των δεξιοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει τη δημιουργία και την εφαρμογή θετικών τάξεων στην προσχολική εκπαίδευση, με στόχο την ενίσχυση της ευημερίας, της κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης, την προώθηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της μαθησιακής πορείας των παιδιών.
Μέθοδος: Η μεθοδολογία της εργασίας μας είναι βιβλιογραφική έρευνα και συμπληρώνεται - ενισχύεται με δύο παραδείγματα εφαρμογής θετικών τάξεων. Τα δύο αυτά παραδείγματα ακολουθούν την έρευνα-δράση σε δύο τάξεις προσχολικής εκπαίδευσης. Η μελέτη επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη πρακτικών στην τάξη παιδιών, ανάλογα με την ηλικιακή τους ομάδα, όπου εφαρμόστηκαν οι πρακτικές θετικής παιδαγωγικής, δηλαδή η ενίσχυση των θετικών σχέσεων, η καλλιέργεια θετικών συναισθημάτων, η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και η προώθηση της αυτοεκτίμησης.
Αποτελέσματα: Η παρούσα έρευνα αναδεικνύει την κατανόηση των παραγόντων που συμβάλλουν στη δημιουργία θετικών τάξεων στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και των αποτελεσμάτων τους στην ανάπτυξη των παιδιών. Επιπλέον, παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για την ανάπτυξη και εφαρμογή αποτελεσματικών πρακτικών θετικής εκπαίδευσης, που μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια.
Συμπεράσματα: Η Θετική Παιδαγωγική αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη προσέγγιση η οποία δύναται να βελτιώσει σημαντικά την εμπειρία των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση.
Abstract
Introduction: Positive Education is an emerging field that seeks to integrate the principles of Positive Psychology into educational practice. The positive classroom can be described as a learning environment that promotes well-being, engagement and holistic development of students by focusing on cultivating positive emotions, attributes and relationships.
It is achieved through encouraging positive emotions such as optimism, joy and gratitude; developing positive attributes such as resilience, self-esteem and empathy; and building positive relationships through collaboration, respect and solidarity; focusing on students' strengths by recognizing and enhancing their individual talents and abilities; and teaching for well-being by incorporating knowledge and skills related to physical and mental health.
Positive Education can lead to increased levels of happiness and well-being in students, improved academic achievement, reduced aggression and behavioural problems, increased sense of self-confidence and self-esteem, and improved social interaction skills.
Purpose: The primary objective of this research is to investigate the creation and implementation of positive classrooms in pre-school education, with the aim of enhancing well-being, social-emotional development, promoting social interaction and learning outcomes for children.
Method: The methodology of our work is a literature survey and is complemented - reinforced by two examples of implementation of positive classes. These two examples follow research-action in two preschool classrooms. The study focused on the development of practices in the classroom of children, according to their age group, where positive pedagogy practices were applied, i.e. strengthening positive relationships, cultivating positive emotions, developing social skills and promoting self-esteem.
Results: This research highlights the understanding of the factors that contribute to the creation of positive classrooms in early childhood education and their effects on children's development. In addition, it provides useful information for developing and implementing effective positive education practices that can be applied in other educational contexts.
Conclusions: Positive Pedagogy is a promising approach that can significantly improve children's experience in early childhood education.
Number of pages
140Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία