Η σήμανση (ετικέτα) του οίνου ως εργαλείο μάρκετινγκ
The labeling of wine as a marketing tool
Keywords
Marketing ; Ετικέτα ; Σήμανση ; Marketing οίνουAbstract
Το Marketing έχει την ικανότητα να δημιουργεί ισχυρές κερδοφόρες σχέσεις μεταξύ εταιρειών
ή οργανισμών και καταναλωτών. Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς,
στην οικονομία και στις αποφάσεις εταιρειών ή οργανισμών και καταναλωτών. Το Marketing
του οίνου καλείται να αναλύει τα δεδομένα αυτής της ιδιαίτερης αγοράς και να ενισχύει την
θέση των παραγωγών και των προϊόντων τους, έχοντας ως επίκεντρο των καταναλωτή, τις
ανάγκες και τις επιθυμίες του. Σημαντικό εργαλείο για την αγορά του οίνου αποτελεί η ετικέτα,
καθώς αποτελεί τον πιο άμεσα τρόπο σύνδεσης των παραγωγών και των καταναλωτών. Μέσω
της ετικέτας οι παραγωγοί έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν τα χαρακτηριστικά του
οίνου στους καταναλωτές, να πείσουν για την αξία και την ποιότητά του, οικοδομώντας
παράλληλα ισχυρές σχέσεις εμπιστοσύνης.
Στόχος της παρούσας πτυχιακής είναι η διερεύνηση του ρόλου που διαδραματίζει η ετικέτα
στην αγορά του οίνου. Με τη βοήθεια ενός ερωτηματολογίου που δημιουργήθηκε για τις
ανάγκες της εργασίας, 190 Έλληνες καταναλωτές απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την
επιρροή της ετικέτας του οίνου στην αγοραστική τους συμπεριφορά. Σύμφωνα με τα
αποτελέσματα, οι καταναλωτές του οίνου επηρεάζονται σημαντικά από την ετικέτα ως προς
την αγοραστική τους συμπεριφορά και αυτή αποτελεί το κύριο μέσο για την άντληση των
πληροφοριών που χρειάζονται. Καθίσταται σαφές ότι οι καταναλωτές έχουν άποψη σχετικά με
τον σχεδιασμό της ετικέτας -όχι μόνο για τις πληροφορίες που θα αναγράφονται- αλλά και για
την κατασκευή της. Προτιμούν περισσότερο κλασικές ετικέτες, κατασκευασμένες από
οικολογικά υλικά, με κείμενο και εικόνα και χρώματα ανάλογα των οργανοληπτικών
χαρακτηριστικών του οίνου. Οι πληροφορίες που επηρεάζουν τους καταναλωτές περισσότερο
αφορούν στην επωνυμία του οινοποιείου, την ποικιλία του σταφυλιού, την περιοχή προέλευσης
του οίνου, καθώς και τη σήμανση σχετικά με την ποιότητα και την ασφάλειά του (π.χ. ΠΟΠ,
Βιολογικός οίνος, συστατικά του οίνου, πιστοποίηση ασφάλειας τροφίμων, κ.α.).
Abstract
Marketing has the ability to create strong profitable relationships between companies or
organizations and consumers. It plays an important role in shaping the market, the economy
and the decisions of companies or organizations and consumers. Wine marketing is called upon
to analyze the facts of this particular market and to strengthen the position of producers and
their products, focusing on the consumer, his needs and desires. The label is an important tool
for wine marketing, as it is the most direct way of linking producers and consumers. Through
the label, producers are able to communicate the characteristics of the wine to consumers,
convincing them of its value and quality, while building strong relationships of trust.
The aim of this thesis is to explore the role of the label in the wine market. With the help of a
questionnaire created for the needs of the thesis, 190 Greek consumers answered questions
about the influence of the wine label on their purchasing behavior. From the answers given, it
can be concluded that wine consumers are very much influenced by the label in terms of their
buying behavior and it is the main means of obtaining the necessary information they need. It
becomes clear that consumers have an opinion on the design of the label, not only on the
information to be displayed, but also on its construction. They want and are more influenced by
rectangular and square labels, which contain text and images, written in calligraphic letters and
in Greek, with colours according to the organoleptic characteristics of the wine, made of
ecological materials. In addition, the information that influences consumers most concerns the
name of the winery, the variety of grape, the region of origin of the wine, as well as that related
to the quality of the wine and its safe consumption (e.g. PDO, organic wine, wine ingredients,
food safety certification, etc.).