Η πολιτιστική επικοινωνιακή πολιτική των θεματικών μουσείων και η συμβολή τους στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας. Μελέτη περίπτωσης: «Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείο Μανιταριών»
The cultural communication policy of thematic museums and their contribution to local development society. Case study: “The Museum of Natural History of Meteora and Mushroom Museum"
Keywords
Θεματικά μουσεία ; Επικοινωνιακή πολιτική ; Πολιτιστική επικοινωνία ; Νέες τεχνολογίες ; Μέσα επικοινωνίας ; Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Thematic museums ; Communication policy ; New technologies ; Means of communication ; Social media ; Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείο Μανιταριών ; Museum of Natural History of Meteora and Mushroom MuseumAbstract
Τα Θεματικά Μουσεία παρουσιάζουν συλλογές με ένα συγκεκριμένο «θέμα» εξειδικευμένου
ενδιαφέροντος. Η παρουσίαση των συλλογών γίνεται με τρόπο πρωτότυπο και ευχάριστο, οι
οποίες λειτουργούν για το κοινό σαν πυρήνας πληροφόρησης, γνώσης και ψυχαγωγίας. Στην
παρούσα εργασία γίνεται προσπάθεια να αποτυπωθεί ο ρόλος του Θεματικού Μουσείου
«Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείο Μανιταριών», το άνοιγμά του στην
τοπική κοινωνία και η συμβολή του στην οικονομική, τουριστική και πολιτιστική ανάπτυξη
της περιοχής. Με δεδομένο ότι η επικοινωνία των σύγχρονων μουσείων με το κοινό τους
αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής τους, θα αναζητηθούν η επικοινωνιακή πολιτική
του «Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείο Μανιταριών», τα μέσα και οι
τρόποι που αυτό επιλέγει για να πραγματώσει τους επικοινωνιακούς του στόχους. Επειδή
ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας θα διερευνήσουμε κατά πόσο το μουσείο αξιοποιεί
αποτελεσματικά τις νέες τεχνολογίες στη διαχείριση του μουσείου, στην επικοινωνία, στην
προσέλκυση και εκπαίδευση του κοινού του. Η ουσιαστική, διαρκής και αμφίδρομη
επικοινωνία μουσείου-κοινού σε συνάρτηση με την ορθολογική χρήση των νέων τεχνολογιών
καλλιεργεί την εικόνα ενός ανοιχτού σύγχρονου μουσείου που θα επιτελεί με τον καλύτερο
τρόπο την κοινωνική, ψυχαγωγική και εκπαιδευτική αποστολή του.
Abstract
Thematic Museums exhibit collections around a specific «theme» of specialized interest. The
collections are presented in an original and appealing way, serving as a source of information,
knowledge, and entertainment for the public. This thesis is an attempt to illustrate the role of
the Thematic Museum «Museum of Natural History of Meteora and Mushroom Museum», its
introduction to the local community and its contribution to the economic, touristic and
cultural development of the region. Taking into account that the interaction of modern
museums with their public constitutes the cornerstone of their policy, the communication
policy of the «Museum of Natural History of Meteora and Mushroom Museum» will be
explored, as well as the means and ways which are employed in order to achieve its
communication goals. Since we live in the age of technology, we will also investigate whether
the museum effectively utilizes new technologies in its management and communication
policy as well as in attracting and educating its audience. The substantial, unceasing and twoway communication between the museum and the public in conjunction with the rational use
of new technologies fosters the image of an open and, modern museum that will best fulfill
its social, recreational and educational mission.