Oι εικονικοί κόσμοι ως εκπαιδευτικά εργαλεία στην ειδική αγωγή: H περίπτωση του μαθήματος της ιστορίας στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Virtual words as educational tools in special education: The case of History as a school subject in secondary education
Keywords
Δεξιότητες του 21ου αιώνα ; Second Life ; Ψηφιακά Μέσα ; Ιστορία ; Εικονικοί κόσμοι ; Ειδική αγωγή ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευσηAbstract
Περίληψη: Οι εικονικοί κόσμοι, γνωστοί στην διεθνή βιβλιογραφία με τον όρο “virtual words” αποτελούν τρισδιάστατα, συνθετικά σχεδιασμένα περιβάλλοντα τα οποία εξελίσσονται συνεχώς και συντηρούνται από τις ενεργές και πολυπληθείς κοινότητες χρηστών. Έχουν ήδη εδραιωθεί και ενσωματωθεί σε διάφορους επιστημονικούς τομείς, όπως είναι ο τομέας της εκπαίδευσης όπου χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικά εργαλεία. Τις τελευταίες δεκαετίες, η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει εστιάσει στην μελέτη της εκπαιδευτικής αξιοποίησης και ενσώματης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, ως μέσο για την αντιμετώπιση ποικίλων διδακτικών και μαθησιακών προβλημάτων. Ειδικότερα, στον τομέα της ειδικής αγωγής και συμπερίληψης η χρήση των ΤΠΕ δεν είναι μόνο βοηθητική αλλά και απαραίτητη. Αυτό συμβαίνει καθώς αποτελεί μια ειδικά σχεδιασμένη διδασκαλία που υποστηρίζεται από μέσα που παρέχονται συμπληρωματικά ως προς τη μάθηση, με σκοπό το παιδί να φτάσει στην ανάπτυξη και πλήρη αξιοποίηση των ικανοτήτων του.
Η τεχνολογική ενσωμάτωση των ψηφιακών κόσμων στην ειδική αγωγή, συγκεκριμένα στην περίπτωση του μαθήματος της Ιστορίας στην δευτεροβάθμιας εκπαίδευση, αποτελεί ένα εγχείρημα και συνάμα μια πρόκληση. Οι εικονικοί κόσμοι ως εκπαιδευτικό εργαλείο, έχουν ως στόχο να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία και να εφαρμοστούν στα πλαίσια μιας προσπάθειας βελτίωσης των εκπαιδευτικών πρακτικών, σύμφωνα με τις επιταγές της σύγχρονης εποχής. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδείξει τα οφέλη που προσφέρει η εκπαιδευτική αξιοποίηση των εικονικών κόσμων ως εργαλείο μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδικότερα μελετάται και αξιοποιείται ως παράδειγμα εικονικού κόσμου , το τρισδιάστατο ψηφιακό περιβάλλον του παιχνιδιού Second Life,το οποίο ενσωματώνεται στην διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας και απευθύνεται σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
Abstract
Abstract: Virtual worlds are known in the international literature as three-dimensional, synthetically designed environments that are constantly evolving and maintained by active and numerous user communities. They are already established and integrated in various scientific fields, such as the field of education, where they are used as educational tools. In recent decades, the academic community is focused on studying the educational utilization and incorporation of ICT within the educational process, as means of addressing a variety of teaching and learning problems. In particular, in the field of special education and inclusion, the use of ICT is not only helpful but also necessary. As a matter of fact, it is a specially designed teaching method that is supported by means that are provided additionally to learning. Goals and strategies aim to meet a student's individual educational needs so they can reach their full potential, in terms of development and skill utilization.
The technological integration of digital worlds in special education, particularly in the case of History as a school subject in secondary education, is a venture and at the same time a challenge. Virtual worlds as an educational tool aim to be integrated into the educational process and implemented in an attempt to improve the existing educational practices, according to the requirements of modern times.
Number of pages
58Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία