Η μη λεκτική επικοινωνία στην προσχολική ηλικία
Non-verbal communication in children in preschool age
Keywords
Μη λεκτική επικοινωνία ; Παιδιά ; Νηπιαγωγείο ; Προσχολική ηλικία ; Μαθησιακές δυσκολίεςAbstract
Η επικοινωνία είναι θεμελιώδες συστατικό της καθημερινής ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι μια γνωστική και συναισθηματική διαδικασία που περιλαμβάνει την έκφραση και την κατανόηση συναισθημάτων και πράξεων, η οποία είναι παρούσα σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης. Αφορά την ανταλλαγή μηνυμάτων και πληροφοριών που λαμβάνει χώρα σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και διαπροσωπικές συναλλαγές, χρησιμοποιώντας τόσο λεκτική όσο και μη λεκτική επικοινωνία. Συνεπάγεται την αλληλεπίδραση μεταξύ δύο ή περισσότερων ατόμων που διαθέτουν πολύ ευαίσθητους αισθητήρες που τους επιτρέπουν να ερμηνεύουν αποτελεσματικά τις επικοινωνίες του άλλου, ακόμη και αν δεν υπάρχει άμεση επικοινωνία. Οι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι η επικοινωνία είναι μια συνεχής διαδικασία, ακόμη και αν δεν υπάρχει προφορική αλληλεπίδραση.
Στο πλαίσιο της επικοινωνίας, τόσο οι λεκτικές όσο και οι μη λεκτικές μορφές συνδυάζονται και εξευγενίζονται μέσω των καθημερινών συναντήσεων. Η σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας στις ανθρώπινες σχέσεις, ιδιαίτερα στο πλαίσιο των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των παιδιών, βρίσκεται στην πολυεπίπεδη παρουσία της. Η μη λεκτική επικοινωνία εκτείνεται πέρα από την προφορική γλώσσα και διαμορφώνεται και αναπτύσσεται μέσω ενδείξεων συμπεριφοράς κατά τις διαπροσωπικές ανταλλαγές. Οι επιστήμονες τονίζουν τη σημασία αυτού του φαινομένου, υποστηρίζοντας ότι είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που εμφανίζεται μέσω μη λεκτικών ενδείξεων, ακόμη και όταν τα άτομα μιλούν διαφορετικές γλώσσες. Ως εκ τούτου, δικαίως θεωρείται ως μια σημαντική «διαπολιτισμική ομοιότητα». Τόσο οι λεκτικοί όσο και οι μη λεκτικοί τρόποι επικοινωνίας συμβάλλουν στη δημιουργία διαπροσωπικών συνδέσεων, οι οποίες διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη ζωή ενός ατόμου διευκολύνοντας και ικανοποιώντας τις συναισθηματικές, κοινωνικές και ψυχολογικές του ανάγκες. Η εκπλήρωση της επιβεβαίωσης, της βοήθειας, της συμπεριφορικής εξάρτησης και της αμοιβαίας ευτυχίας μεταξύ των αλληλεπιδρώντων επιτυγχάνεται μέσω της προώθησης των διαπροσωπικών σχέσεων. Η μη λεκτική συμπεριφορά και η επικοινωνία παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτές τις αλληλεπιδράσεις. Μέσω της χρήσης σημάτων κίνησης, χειρονομιών, εκφράσεων του προσώπου και γλώσσας του σώματος, επηρεάζουν τη συμπεριφορά των ατόμων που εμπλέκονται και έχουν αντίκτυπο σε αυτήν. Τα παιδιά χρησιμοποιούν μη λεκτικές ενδείξεις στις επικοινωνιακές τους ανταλλαγές, εκφράζοντας αποτελεσματικά τα συναισθήματα και τις προτιμήσεις τους, που μπορεί είτε να ενθαρρύνουν είτε να αποθαρρύνουν τη σύνδεση.
Abstract
Communication is a fundamental component of everyday human existence. It is a cognitive and emotional process involving the expression and understanding of feelings and actions, which is present in all aspects of human existence. It refers to the exchange of messages and information that takes place in social interactions and interpersonal transactions, using both verbal and non-verbal communication. It involves the interaction between two or more people who have highly sensitive sensors that allow them to effectively interpret each other's communications, even if there is no direct communication. Scientists claim that communication is a continuous process, even if there is no verbal interaction.
In the context of communication, both verbal and non-verbal forms are combined and refined through everyday encounters. The importance of non-verbal communication in human relationships, especially in the context of interactions between children, lies in its multi-layered presence. Nonverbal communication extends beyond spoken language and is shaped and developed through behavioral cues during interpersonal exchanges. Scientists emphasize the importance of this phenomenon, arguing that it is a universal phenomenon that occurs through nonverbal cues, even when individuals speak different languages. As such, it is rightly regarded as an important 'cross-cultural similarity'. Both verbal and non-verbal modes of communication help create interpersonal connections, which play a critical role in a person's life by facilitating and satisfying their emotional, social and psychological needs. The fulfillment of affirmation, help, behavioral dependence, and mutual happiness among interactants is achieved through the promotion of interpersonal relationships. Nonverbal behavior and communication play an important role in these interactions. Through the use of movement signals, gestures, facial expressions and body language, they influence and have an impact on the behavior of the people involved. Children use nonverbal cues in their communicative exchanges, effectively expressing their feelings and preferences, which can either encourage or discourage attachment.
Number of pages
73Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία