Η συμβολή της παιγνιοθεραπείας σε παιδιά με αυτισμό και ο ρόλος των γονέων, μέσω της πρακτικής της κοινωνικής εργασίας
The contribution of play therapy to children with autism and the role of parents, through the practice of social work
Keywords
Παιγνιοθεραπεία ; Παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος ; Αυτισμός ; Ρόλος γονέων ; Κοινωνική εργασία ; Play therapy ; Child with autism ; Role of parents ; Social workAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία μελετάει τη συμβολή της παιγνιοθεραπείας σε παιδιά με αυτισμό, καθώς και τον ρόλο των γονέων, μέσα από την προσέγγιση της κοινωνικής εργασίας. Επί της ουσίας, αποτελεί εξέταση των μεθόδων της παιγνιοθεραπείας, η εφαρμογή των οποίων αποσκοπεί τόσο στην υποστήριξη των παιδιών με αυτισμό, όσο και στην εκπαίδευση των γονέων επί των μεθόδων παιγνιοθεραπείας, με απώτερο σκοπό τη συνέχιση αυτών στο σπίτι. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μεθόδους παιγνιοθεραπείας που ενθαρρύνουν την ένταξη των γονέων εντός της θεραπευτικής διαδικασίας, προάγοντας η καθεμιά μέσω διαφορετικών τεχνικών και εργαλείων τη στήριξη και εξέλιξη των παιδιών με αυτισμό, καθώς και την μύηση των γονέων σ’ αυτό το είδος θεραπείας. Αυτή η μελέτη πραγματοποιείται υπό το πρίσμα της προσέγγισης της κοινωνικής εργασίας, αναφορικά με τον ρόλο του/της κοινωνικού/κής λειτουργού, ο/η οποίος/α αποτελεί συνδετικός κρίκος μεταξύ των γονέων, του/της παιγνιοθεραπευτή/τριας, καθώς και άλλων ειδικοτήτων, έχοντας όλοι έναν κοινό στόχο, τη στήριξη και ανάπτυξη του παιδιού με αυτισμό. Συνεπώς, η ανάλυση αυτή αποσκοπεί στην ενδελεχή μελέτη του περιεχομένου επιλεγμένων μεθόδων παιγνιοθεραπείας, αναφορικά με το αν και κατά πόσο συμβάλουν στους παραπάνω στόχους, με έναν τρόπο κριτικής ματιάς, συνδέοντας τη θεωρία με την πράξη. Επιπροσθέτως, η ανάλυση αυτή θα πραγματοποιηθεί μέσα από τη μελέτη έργων και άρθρων σημαντικών επιστημόνων που ειδικεύονται σ’ αυτό το αντικείμενο. Απώτερος σκοπός της εργασίας αποτελεί η ανάδειξη της επιρροής αυτών των μεθόδων παιγνιοθεραπείας στη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού με αυτισμό, τονίζοντας τη σημασία της συμβολής των γονέων στην προώθηση αυτής. Τέλος, υλοποιείται αποτίμηση των αποτελεσμάτων της παρούσας εργασίας, των περιορισμών αυτής, καθώς και προτάσεις για μια μελλοντική μελέτη.
Abstract
This thesis examines the contribution of play therapy to children with autism, as well as the role of parents, through the approach of social work. Essentially, it is an examination of play therapy methods, the application of which aims both at supporting children with autism and to train parents in play therapy methods, with the ultimate goal of continuing them at home. Specifically, these are play therapy methods that encourage the inclusion of parents in the therapeutic process, each promoting through different techniques and tools the support and development of children with autism, as well as the initiation of parents to this type of treatment. This study is carried out in the light of the approach of social work, focusing on the role of the social worker, who is a connecting link between the parents, the play therapist, as well as other specialists, with all parties sharing a common goal, the support and development of the child with autism. Therefore, this analysis aims to thoroughly study the content of selected play therapy methods, evaluating if and to what extent they contribute to the above goals, in a critical manner, connecting theory with practice. In addition, this analysis will be carried out through the study of works and articles of important scientists who specialize in this field. The ultimate goal of the thesis is to highlight the influence of these play therapy methods in improving the functionality of the child with autism, emphasizing the importance of the parents' contribution to its promoting. Finally, there is an evaluation of the results of this thesis, its limitations, as well as suggestions for future study.