Μελέτη της οπτικής συμπεριφοράς σύνθετων χρωματικών στρωμάτων με τη βοήθεια των απεικονιστικών τεχνικών
Study of the optical behavior of complex color layers with the help of imaging techniques
Keywords
Απεικονιστικές τεχνικές ; Χρωστικές ; Συντήρηση ; Πρότυποι πίνακες αναφοράςAbstract
Η ανάλυση των χρωστικών σε έργα τέχνης είναι μείζονος σημασίας για τη συντήρηση έργων τέχνης,
καθώς οδηγεί σε λεπτομερή χαρακτηρισμό των υλικών και επομένως είναι σημαντική για τη
χρονολόγηση και την πιστοποίηση, καθώς και για πιθανή συντήρηση ή αποκατάσταση τους. Στο πλαίσιο
της παρούσας εργασίας μελετήθηκε η οπτική συμπεριφορά μιγμάτων χρωστικών με τη βοήθεια των
απεικονιστικών τεχνικών. Αυτό έγινε δυνατό με την κατασκευή δύο πρότυπων πειραματικών πινάκων οι
οποίοι περιλαμβάνουν ένα σύνολο μιγμάτων χρωματικών στρωμάτων κατασκευασμένων είτε από
ελαιοχρώματα σε σωληνάρια, είτε από χειροποίητα μίγματα που κατασκευάστηκαν με τη βοήθεια
χρωστικών σε σκόνη με οργανικό φορέα (λινέλαιο). Η επιλογή των χρωστικών βασίστηκε στην ελληνική
και διεθνή βιβλιογραφία και εστιάστηκε σε χρωστικές των νεωτέρων χρόνων (1835 έως το 1935) οι
οποίες χρησιμοποιήθηκαν από Έλληνες αλλά και ξένους ζωγράφους. Οι πρότυποι πίνακες
κατασκευάστηκαν με υπόστρωμα τον βιομηχανικά προετοιμασμένο καμβά, που βιβλιογραφικά συμπίπτει
με τα αντίστοιχα υποστρώματα που χρησιμοποιήθηκαν από καλλιτέχνες της εποχής. Στόχος της εργασίας
ήταν να μελετηθεί η οπτική συμπεριφορά των μιγμάτων σε σχέση με τις καθαρές χρωστικές και να
εξαχθούν συμπεράσματα ως την επίδραση της καθαρής χρωστικής στις οπτικές ιδιότητες του μίγματος.
Με τον τρόπο αυτό καλύπτεται ένα μέρος του κενού στη διεθνή βιβλιογραφία, η οποία αν και πλούσια
στην καταγραφή των οπτικών ιδιοτήτων των καθαρών χρωστικών, εν τουτοις, δεν συμπεριλαμβάνει
επαρκή δεδομένα για την οπτική συμπεριφορά των χρωματικών στρωμάτων, όταν αυτά αποτελούνται
από μίγματα χρωστικών. Απώτερος στόχος ήταν, να δημιουργηθεί ένα αρχείο με στοιχεία ταυτοποίησης
των επιλεγμένων χρωστικών και των μιγμάτων τους, το οποίο είναι απαραίτητο για την ταυτοποίηση
μιγμάτων αγνώστων χρωστικών. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε περιλαμβάνει την εφαρμογή των
πλέον σύγχρονων μη καταστρεπτικών μεθόδων και ιδιαίτερα των απεικονιστικών τεχνικών, που
αποτελούν σήμερα την αιχμή του του δόρατος στη διερεύνηση των έργων τέχνης.
Abstract
The analysis of pigments in works of art is of major importance for the conservation of works of art, as it
leads to a detailed characterization of materials and is therefore important for dating and certification, as
well as for possible conservation or restoration. In the context of this thesis, the optical behavior of
pigment mixtures was studied with the help of imaging techniques. This was made possible by
constructing two prototype panels which include a set of mixtures of color layers made either from oil
paints in tubes or from handmade mixtures made with the help of powder pigments with organic medium
(linseed oil). The selection of pigments was based on Greek and international bibliography and focused
on pigments of the modern times (1835 to 1935) which were used by Greek and foreign painters. The
prototype panels created were constructed with industrially prepared canvas as a substrate, which
bibliographically coincides with the corresponding substrates used by artists of the time. The aim of this
thesis was to study the visual behavior of mixtures in relation to pure pigments and to draw conclusions
on how the pure pigment effects the optical properties of the mixture. This fills part of the gap in the
international literature, which, although rich in recording the optical properties of pure pigments, does not
include sufficient data on the visual behavior of color layers, when they consist of pigment mixtures. The
ultimate goal was to create a file with identification data of the selected pigments and their mixtures,
which is necessary for the identification of mixtures of unknown pigments. The methodology followed
includes the application of the latest non-destructive methods and especially the imaging techniques,
which are today the cut-edge of the investigation of works of art.