Η συμβολή των νέων τεχνολογιών στην ανάπτυξη της χωροταξικής νοημοσύνης. Μελέτη περίπτωσης: Μέθοδοι CAD
The contribution of new technologies to the development of spatial intelligence. Case study: CAD methods
Keywords
CAD ; Σχεδιασμός με βοήθεια υπολογιστή ; Χωρική νοημοσύνη ; Ανάλυση δεδομένωνAbstract
Η παρούσα μελέτη αφορά στην έρευνα που διεξήχθη σχετικά με τη χωρική ικανότητα και ανάπτυξή της στην ανώτατη εκπαίδευση και συγκεκριμένα στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Συγκεκριμένα, σε φοιτητές και φοιτήτριες που φοιτούν σε διαφορετικά εξάμηνα (2ο, 3ο, 5ο, 6ο, 7ο, 9ο και πτυχίου) και παρακολουθούν το μάθημα «Μέθοδοι CAD σε Τεχνικά Έργα» (μάθημα 3ου εξαμήνου). Σκοπός της έρευνας είναι να διαπιστωθεί εάν (καθώς και κατά πόσον) η σχεδίαση μέσω Η/Υ τόσο στο επίπεδο όσο και στον χώρο συμβάλει στην ανάπτυξη της χωρικής αντίληψης ενός ανθρώπου. Η μέθοδος που επελέγη είναι η χρήση pre και post τεστ σε ομάδες, ώστε να διαπιστωθεί η αύξηση (η μη) των υπό εξέταση υποθέσεων. Οπότε και οι φοιτητές και φοιτήτριες αξιολογήθηκαν με χρήση ερωτηματολογίου πριν και μετά την παρακολούθηση του εν λόγω μαθήματος σε μια σειρά διαφορετικών κατηγοριών γεωμετρίας, ώστε να αξιολογηθεί η χωρική τους ικανότητα και η επίδραση που είχε η χρήση CAD σε αυτήν. Μετά από στατιστική επεξεργασία προκύπτουν σημαντικές διαφορές στην απόδοση των φοιτητών και φοιτητριών, με διακυμάνσεις στις μέσες τιμές. Η έρευνα επιβεβαιώνει την θετική επίδραση που είχε η χρήση CAD στην ανάπτυξη της χωρικής τους ικανότητας. Οι διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των φύλων είναι στατιστικά σημαντικές, αναδεικνύοντας τη σημασία του φύλου ως έναν από τους παράγοντες που επηρεάζουν την ακαδημαϊκή απόδοση. Η εργασία αυτή αποτελείται από πέντε κεφάλαια.
Στο 1ο κεφάλαιο γίνεται αναφορά σε έννοιες όπως η χωρική νοημοσύνη και ικανότητα. Γίνεται προσπάθεια να οριστούν αυτές οι έννοιες, βασικές για την παρούσα έρευνα. Περιγράφεται επίσης ο τρόπος εκμάθησης της Γεωμετρίας και τέλος ο σκοπός της έρευνας. Στο 2ο αναλύεται ο σχεδιασμός της έρευνας, η επιλογή των συμμετεχόντων και η δομή τον ερωτηματολογίων. Τέλος γίνεται αναφορά στην επιλογή μεθόδου ανάλυσης των αποτελεσμάτων. Στο 3ο παρουσιάζεται η ανάλυση των αποτελεσμάτων, η κατηγοριοποίηση και η συσχέτισή τους με τις μεταβλητές που ορίσαμε ξεκινώντας την έρευνα. Στο 4ο αναδεικνύονται οι διαφορές που παρατηρήθηκαν στα αποτελέσματα πρώτα ως προς το φύλο των συμμετεχόντων και μετά ως προς τα αποτελέσματα των δύο τέστ (πριν και μετά τη διδασκαλία των μεθόδων CAD) Στο 5ο η εργασία κλείνει με τα συμπεράσματα. Υπογραμμίζεται το κατά πόσο τελικά συνέβαλε η διδασκαλία των μεθόδων CAD και προτείνονται ιδέες για συνέχεια της έρευνας. Στο τέλος της εργασίας παρουσιάζονται δύο παραρτήματα με το ερωτηματολόγιο και τα αναλυτικά αποτελέσματα.
Abstract
The present study refers to the research which was conducted to examine spatial ability and how it can be developed in higher education, specifically in the Department of Civil Engineering of the University of West Attica. In particular, 2nd, 3rd, 5th, 6th, 7th, 9th semester students, as well as graduants, who attend the course "CAD Methods in Technical Projects" (3rd semester course), participated to this research. The research aims to ascertain whether and to what extent, computer assisted design, both on the plane and in space, contributes to the development of patial perception. The method chosen is the use of pre-tests and post - tests in groups, in order to discover any increase of the cases under consideration. So, both male and female students were assessed using a questionnaire before and after attending the course in a series of different geometry categories, in order to assess their spatial ability and the effect that the use of CAD had on it. After statistical processing of results, significant differences in performance between students emerge, with variations in the average values. The research confirms the positive effect that the use of CAD had on the development of their spatial ability. The differences in performance between genders are statistically significant, highlighting the importance of gender as one of the factors affecting academic performance. This report consists of five chapters. In the 1st chapter there is a reference to concepts such as spatial intelligence and spatial ability. An attempt is made to define these concepts which are essential for the present research. The way of learning Geometry is also described as well as the purpose of the research. In the 2nd chapter, the design of the research, the selection of participants and the structure of the questionnaires are analyzed. Finally, reference is made to the choice of method of analysis of the results. The 3rd chapter presents the analysis of the results, their categorization and their association with the variables defined at the beginning of the research. In the 4th chapter, the disparities observed in the results are highlighted, first in terms of the gender of the participants and then in terms of the results of the two tests (before and after the teaching of CAD methods) In the 5th chapter, the report closes with the conclusions. The extent to which the teaching of CAD methods eventually contributed is highlighted and ideas
for further research are suggested. At the end of the paper, two appendices are presented with the questionnaire and the results in detail.