Η επίδραση της μεθόδου κατασκευής στις ιδιότητες σύνθετων υλικών πολυεστέρα ενισχυμένου με ίνες γυαλιού
The effect of manufacturing method on the properties of glass fiber reinforced polyester composites
Keywords
Σύνθετα υλικά ; Composite materials ; Τύποι ενίσχυσης ; Μήτρα ; Ρητίνη ; Πολυεστέρας ; Γυαλί ; Carbon ; Kevlar ; Sandwich ; Hand lay-up ; Compression ; Spray - up ; Infusion ; Vacuum bag ; Ενισχυτικά υλικά ; Εφελκυσμός ; Κάμψη ; Πυκνότητα ; Burn offAbstract
Τα σύνθετα υλικά εδώ και δεκαετίες κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στους περισσότερους κλάδους της βιομηχανίας, ιδιαίτερα στην ναυπηγική και κυρίως στην κατασκευή μικρών σκαφών. Οι πολύ καλές μηχανικές τους ιδιότητες, σε συνδυασμό με το χαμηλό τους βάρος είναι οι λόγοι που οι κατασκευαστές τα ξεχώρισαν και τα χρησιμοποιούν έναντι των συμβατικών υλικών όπως το ξύλο και ο χάλυβας. Επιπλέον η εύκολη κατεργασιμότητα, επισκευή και η ενίσχυσή τους, αποτελούν σημαντικά πλεονεκτήματα των υλικών αυτών.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετώνται τα σύνθετα υλικά που χρησιμοποιούνται στη ναυπηγική, οι διαφορετικοί τρόποι χρήσης τους, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τους. Εξετάζονται οι μηχανικές ιδιότητες δοκιμίων που κατασκευάστηκαν με διαφορετικές μεθόδους στα εργαστήρια του ΠΑ.Δ.Α. και σχολιάζονται τα αποτελέσματα.
Στο κεφάλαιο 1 γίνεται αναφορά για την χρήση τους στη ναυπηγική, για την ιστορία τους και την χρήση τους στο παρόν και στο μέλλον.
Στο κεφάλαιο 2 περιγράφονται όλα τα είδη των ενισχυτικών υφασμάτων, των υλικών κατασκευών σάντουιτς και των ρητινών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των σύνθετων υλικών ναυπηγικού ενδιαφέροντος.
Στο κεφάλαιο 3 περιγράφονται οι τεχνικές κατασκευής σύνθετων υλικών και κατασκευών.
Στο κεφάλαιο 4 αναλύονται οι τρόποι και τα κριτήρια αστοχίας των σύνθετων υλικών, σε εργαστηριακές δοκιμές, όπως ο εφελκυσμός, η θλίψη, η κάμψη, και η κρούση.
Στο κεφάλαιο 5 περιγράφεται η πειραματική διαδικασία κατασκευής των δοκιμίων , ο εξοπλισμός που χρησιμοποιήθηκε και οι μέθοδοι ελέγχου των ιδιοτήτων των δοκιμίων που κατασκευάστηκαν.
Στο κεφάλαιο 6 παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των εργαστηριακών δοκιμών και των ελέγχων των δοκιμίων.
Στο κεφάλαιο 7 συνοψίζονται τα συμπεράσματα της μελέτης και σχολιάζονται τα αποτελέσματα.
Abstract
For decades, composite materials have played a leading role in most branches of industry, especially in shipbuilding and the construction of small boats. Their very good mechanical properties, combined with their low weight, are the main reasons that manufacturers singled them out and use them extensively over conventional materials such as wood and steel. In addition, the ease of processing, repair and reinforcement provides them with many additional advantages.
In the present dissertation, the composite materials used in marine engineering are studied. Specifically, their contribution to shipbuilding, as well as their advantages and disadvantages are discussed. Specimens of composite materials which were manufactured in the laboratories of UniWA are tested for their mechanical properties, and the results are discussed.
Chapter 1 presents a reference to the use of composite materials in shipbuilding, including their history and their current and future applications.
Chapter 2 describes various types of reinforcing fabrics, sandwich construction materials, and resins used in the manufacturing of composite materials.
Chapter 3 describes the techniques for manufacturing composite materials and structures.
In Chapter 4, the mechanical properties and failure modes of composite materials, including tensile, compressive, bending and impact testing are discussed.
Chapter 5 describes the experimental process of manufacturing the specimens and the applied testing methods.
Chapter 6 presents the results of the laboratory tests and specimen inspections.
Chapter 7 summarizes the conclusions of the present work and discusses the results.