Ετοιμότητα των γονέων για την έξοδο του προώρου νεογνού από τη ΜΕΝΝ
Parents readiness for their preterm infant discharge from the NICU
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κουμαριανού, Φιλοθέη
Date
2021-07-08Advisor
Ευαγγέλου, ΕλένηKeywords
NICU ; Neonatal intensive care unit ; Readiness ; Parents ; PreparingAbstract
Εισαγωγή: Η προετοιμασία των γονέων για την έξοδο του νεογνού από τη Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (ΜΕΝΝ) είναι μία διαδικασία που στοχεύει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης για την φροντίδα του νεογνού τους, καθώς και στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για την ετοιμότητά τους και την επιτυχή μετάβαση από τη ΜΕΝΝ στο σπίτι.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας συστηματικής ανασκόπησης ήταν η διερεύνηση της ετοιμότητας των γονέων προώρων νεογνών για έξοδο από τη ΜΕΝΝ. Δευτερεύοντες στόχοι ήταν η διερεύνηση των αναγκών των γονέων, των παραγόντων και των παρεμβάσεων που επηρεάζουν την ετοιμότητά τους για την έξοδο από τη ΜΕΝΝ.
Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας από 12-2-21 έως 11-3-2021, για τα έτη 2015-2021, με τη χρήση λέξεων κλειδιών: “ NICU, neonatal intensive care unit, preparation, discharge, readiness, preparing, parents”, σε διεθνείς βάσεις δεδομένων PUBMED, SCOPUS και GOOGLE SCHOLAR. Μετά την αναζήτηση στις βάσεις δεδομένων και την εφαρμογή των φίλτρων προέκυψαν 106 άρθρα και ύστερα από αξιολόγηση συμπεριλήφθηκαν 28 άρθρα.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πλειοψηφία των γονέων ένιωθαν προετοιμασμένοι για έξοδο. Οι παράγοντες που επηρεάζουν την ετοιμότητα των γονέων για έξοδο είναι η κοινωνικοοινομική κατάσταση, η συμμετοχή της οικογένειας στην φροντίδα του προώρου, η χωροταξική κατανομή της ΜΕΝΝ, η οργάνωση και ποιότητα της διδασκαλίας εξόδου, η εγγραμματοσύνη της υγείας, η γλωσσική επάρκεια, η χρήση τυποποιημένων εργαλείων, ο διαθέσιμος χρόνος των νοσηλευτών, η μη αποτελεσματική επικοινωνία προσωπικού-γονέων σχετικά με την καθημερινή φροντίδα του νεογνού, η ηλικία κύησης και οι διαταραχές ψυχικής υγείας της μητέρας.
Οι γονείς έχουν ανάγκες: συναισθηματικές, εκπαιδευτικές, κοινωνικές, οικονομικές και ενημερωτικές. Επίσης επιθυμούν παραμονή στη ΜΕΝΝ όλο το εικοσιτετράωρο, σαφείς γονεϊκούς ρόλους, επαρκή χρόνο προετοιμασίας και συμμετοχή στη φροντίδα του νεογνού τους. Παρεμβάσεις, όπως η τακτική μέτρηση της ετοιμότητας των γονέων με αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων και εφαρμογή αλλαγών στην προετοιμασία εξόδου, εκπαιδευτικές συνεδρίες, εξατομικευμένα προγράμματα προετοιμασίας, εξάσκησης και προσομοίωσης της νεογνικής φροντίδας, εφαρμογές για smartphone βασισμένες στις γονικές ανάγκες και γραφήματα με εκτιμώμενο εύρος ημερομηνιών της εξόδου από το νοσοκομείο, μπορούν να αυξήσουν την γονική ετοιμότητα.
Συμπεράσματα: Η ετοιμότητα των γονέων για την έξοδο του νεογνού από τη ΜΕΝΝ επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες και προϋποθέτει την εξατομικευμένη αξιολόγηση και ικανοποίηση των αναγκών των γονέων από τη διεπιστημονική ομάδα, καθώς και την εφαρμογή στοχευμένων παρεμβάσεων.
Abstract
Introduction: Preparing parents for their infant discharge from the Neonatal Intensive Care Unit (NICU) is a process that aims to increase confidence for caring their infant, as well as to give knowledge and skills for their readiness and successful transition from NICU to home.
Aim: The purpose of this systematic review was to investigate the readiness of parents of preterm infants for discharge from the NICU. Secondary objectives were to investigate the parents’ needs, factors and interventions that affect their readiness for discharge from NICU.
Methodology: A systematic review of the literature was conducted from 12-2-21 to 11-3-2021, for the years 2015-2021, using the keywords: “NICU, neonatal intensive care unit, preparation, discharge, readiness, preparing, parents”, in international databases PUBMED, SCOPUS and GOOGLE SCHOLAR. After searching the databases and applying the filters, 106 articles emerged and after evaluation 28 articles were included.
Results: The results showed that the majority of parents felt prepared for discharge. Factors that affect parents' readiness for discharging are their socio-economic status, family’s participation in preterm’s care, spatial distribution of NICU, organization and quality of discharge teaching, health literacy, language proficiency, the use of standardized tools, nurse’s available time, ineffective staff-parent communication about the daily care of the infant, gestational age and maternal mental health disorders.
Parents’ needs are: emotional, educational, social, financial and informational. They also desire to stay at NICU around the clock, clear parenting roles, sufficient preparation time and participation in the care of their infant. Interventions, such as regular measurement of parental readiness by evaluating the results of measurements and implementatimg changes in discharge preparation, educational sessions, personalized programs of preparation, training and simulation of neonatal care, applications for smartphones based on parental needs and charts that estimate discharge dates, could increase parental readiness.
Conclusions: The parents’ readiness for discharge from NICU is influenced by various factors and presupposes the individual evaluation and satisfaction of the parents’ needs by the interdisciplinary team, as well as the implementation of targeted interventions.