Θεατρική αγωγή και διαφοροποιημένη εκπαίδευση με έμφαση στη συμπερίληψη μαθητών και μαθητριών με Διαταραχή Αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) στο πλαίσιο του γυμνασίου
Drama education and differentiated education: Promoting the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in junior high school

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μαγκούφη, Παναγιώτα
Ημερομηνία
2025-02Επιβλέπων
Δελή, ΕρμιόνηΛέξεις-κλειδιά
Διαφοροποιημένη εκπαίδευση ; Κοινωνικές δεξιότητες ; Διαταραχή αυτιστικού φάσματος ; Θεατρική αγωγήΠερίληψη
Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη συμβολή της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης και της θεατρικής αγωγής στη συμπερίληψη μαθητών και μαθητριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στο γυμνάσιο. Η διαφοροποιημένη εκπαίδευση αποτελεί μια σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση που προσαρμόζεται στις ατομικές ανάγκες των μαθητών/-τριών, ενσωματώνοντας ευέλικτες διδακτικές πρακτικές. Παράλληλα, η θεατρική αγωγή, μέσω της βιωματικής μάθησης, μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο ανάπτυξης κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, ενισχύοντας τη συμμετοχή και την κοινωνική αλληλεπίδραση των μαθητών/-τριών με ΔΑΦ.
Η μελέτη αναδεικνύει τις προκλήσεις και τις δυνατότητες εφαρμογής των παραπάνω προσεγγίσεων, εξετάζοντας τις θεωρητικές τους βάσεις, τις εκπαιδευτικές στρατηγικές και τις πρακτικές εφαρμογές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα οφέλη της θεατρικής αγωγής, η οποία, σύμφωνα με τα ερευνητικά ευρήματα, συμβάλλει στη μείωση του άγχους, στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και στην κοινωνική ένταξη των μαθητών/-τριών με ΔΑΦ. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ενσωμάτωση θεατρικών τεχνικών, όπως το θεατρικό παιχνίδι και το θέατρο σκιών, μπορεί να βελτιώσει την επικοινωνία, την ανάπτυξη της θεωρίας του νου και τη συναισθηματική έκφραση των μαθητών/-τριών.
Η επιτυχής εφαρμογή αυτών των παιδαγωγικών μεθόδων εξαρτάται από παράγοντες όπως η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, η διαμόρφωση κατάλληλου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και η θεσμική υποστήριξη. Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η διαφοροποιημένη εκπαίδευση και η θεατρική αγωγή αποτελούν ουσιαστικά εργαλεία για την προώθηση της συμπερίληψης και την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας, προτείνοντας στρατηγικές για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή τους στο σχολικό πλαίσιο.
Περίληψη
This study explores the role of differentiated education and drama education in promoting the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in junior high school. Differentiated education is a modern pedagogical approach that adapts to the individual needs of students by incorporating flexible teaching strategies. At the same time, drama education, through experiential learning, can serve as a tool for developing social and communication skills, enhancing participation and social interaction among students with ASD.
The study highlights the challenges and opportunities in implementing these approaches by examining their theoretical foundations, educational strategies, and practical applications. Special emphasis is placed on the benefits of drama education, which, according to research findings, contributes to reducing anxiety, boosting self-esteem, and fostering the social integration of students with ASD. The results indicate that incorporating drama techniques, such as role-playing and shadow theatre, can improve communication, theory of mind development, and emotional expression.
The successful implementation of these pedagogical methods depends on factors such as teacher training, the creation of a supportive learning environment, and institutional support. The study concludes that differentiated and drama education are essential tools for promoting inclusion and enhancing the learning process, suggesting strategies for their effective application in school settings.
Αριθμός σελίδων
39Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία