Εργοθεραπευτική προσέγγιση μέσω των τεχνών στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση- εφαρμογές στην τάξη της προσχολικής αγωγής
Occupational therapy approach through arts in special education and training – implementation in the classroom for the preschool education

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Αναστασιάδη, Βασιλική
Ημερομηνία
2025-02-17Επιβλέπων
Δελή, ΕρμιόνηΛέξεις-κλειδιά
Εργοθεραπεία ; Τέχνες ; Ειδική αγωγή ; Προσχολική αγωγή ; Ανάπτυξη παιδιώνΠερίληψη
Εισαγωγή: Η εργασία αυτή διερευνά τη χρήση της εργοθεραπείας μέσω των τεχνών στην ειδική αγωγή και την εφαρμογή της στην τάξη της προσχολικής αγωγής. Στόχος της είναι να εξετάσει πώς οι διάφορες μορφές τέχνης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως θεραπευτικά εργαλεία για την υποστήριξη της ανάπτυξης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η προσχολική ηλικία είναι μια κρίσιμη περίοδος για την ανάπτυξη των παιδιών και η χρήση των τεχνών μέσω της εργοθεραπείας μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση των κινητικών, γνωστικών και συναισθηματικών τους δεξιοτήτων.
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει και να αναλύσει την εφαρμογή της εργοθεραπείας μέσω των τεχνών στην ειδική αγωγή, εστιάζοντας στην προσχολική ηλικία. Συγκεκριμένα, η ανασκόπηση στοχεύει να αναδείξει πώς οι διάφορες μορφές τέχνης, όπως η ζωγραφική, η μουσική και η γλυπτική, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως θεραπευτικά εργαλεία για την υποστήριξη της ανάπτυξης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Μέσα από την ανασκόπηση αυτή, επιδιώκεται να κατανοηθεί ο ρόλος των τεχνών στην προαγωγή των λεπτών και αδρών κινητικών δεξιοτήτων, της συναισθηματικής ρύθμισης και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, με σκοπό τη δημιουργία ενός ολιστικού και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Μέθοδος: Η βιβλιογραφική ανασκόπηση αποτελεί κρίσιμο μέρος της παρούσας έρευνας, αποσκοπώντας στη συλλογή και ανάλυση προηγούμενων μελετών και δεδομένων σχετικά με την εργοθεραπεία μέσω των τεχνών στην ειδική αγωγή. Αυτή η διαδικασία βιβλιογραφικής ανασκόπησης επιτρέπει την κατανόηση του υφιστάμενου σώματος γνώσης και την ταυτοποίηση των κενών που απαιτούν περαιτέρω έρευνα, εξασφαλίζοντας μια επιστημονικά τεκμηριωμένη βάση για την ανάπτυξη των υπολοίπων κεφαλαίων της μελέτης.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ενσωμάτωση των τεχνών στην εργοθεραπεία έχει σημαντικά οφέλη για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Συγκεκριμένα, η χρήση των τεχνών προάγει την ανάπτυξη των λεπτών και αδρών κινητικών δεξιοτήτων, ενισχύει τη συναισθηματική ρύθμιση και προάγει την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών. Επιπλέον, τα παιδιά έδειξαν αυξημένη εμπλοκή και ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τέχνες μπορούν να λειτουργήσουν ως ισχυρό κίνητρο μάθησης.
Συζήτηση: Η συζήτηση επικεντρώνεται στη σημασία της διεπιστημονικής προσέγγισης και της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, θεραπευτών και γονέων για τη δημιουργία ενός
viii
υποστηρικτικού περιβάλλοντος που ενισχύει την ολιστική ανάπτυξη των παιδιών. Η εργασία υπογραμμίζει την ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση των επαγγελματιών της προσχολικής αγωγής και της εργοθεραπείας, καθώς και την αναγκαιότητα προσαρμογής των παρεμβάσεων στις ατομικές ανάγκες κάθε παιδιού.
Περίληψη
Introduction: This study investigates the use of occupational therapy through the arts in special education and its application in the preschool classroom. The aim is to examine how various forms of art can be used as therapeutic tools to support the development of children with special educational needs. The preschool age is a critical period for child development, and the use of arts in occupational therapy can significantly contribute to improving their motor, cognitive, and emotional skills.
Purpose: The purpose of this study is to examine and analyze the application of occupational therapy through the arts in special education, focusing on preschool age. Specifically, the research aims to highlight how various forms of art, such as painting, music, and sculpture, can be used as therapeutic tools to support the development of children with special educa-tional needs. This study seeks to understand the role of the arts in promoting fine and gross motor skills, emotional regulation, and social interaction, with the goal of creating a holistic and supportive educational environment.
Methodology: The literature review is a crucial part of the present study, aiming to collect and analyze previous studies and data regarding occupational therapy through the arts in special education. This process allows for an understanding of the existing body of knowledge and the identification of gaps that require further research, ensuring a scientifi-cally substantiated basis for the development of the subsequent chapters of the study.
Results: The results showed that the integration of arts into occupational therapy has signif-icant benefits for children with special educational needs. Specifically, the use of arts pro-motes the development of fine and gross motor skills, enhances emotional regulation, and fosters social interaction among children. Additionally, the children demonstrated increased engagement and interest during activities, indicating that the arts can serve as a powerful motivational tool for learning.
Discussion: The discussion focuses on the importance of an interdisciplinary approach and collaboration among educators, therapists, and parents to create a supportive environment that enhances the holistic development of children. The study emphasizes the need for con-tinuous education and training of preschool education and occupational therapy profession-als, as well as the necessity to adapt interventions to the individual needs of each child.
Αριθμός σελίδων
65Σχολή
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ακαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία