Οικογενειακό και σχολικό πλαίσιο: πως αλληλεπιδρούν και επηρεάζουν την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη παιδιών προσχολικής ηλικίας
Family and school context: how they interact and influence the socio-emotional development of preschool children

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Στρίκου, Φωτεινή
Date
2025-02-17Advisor
Κώτη, Φωτεινή - ΑικατερίνηKeywords
Σχολικό πλαίσιο ; Οικογενειακό πλαίσιο ; Παιδιά προσχολικής ηλικίας ; Κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη ; Συνεργασία γονιών -παιδαγωγώνAbstract
Εισαγωγή: Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την αλληλεπίδραση του οικογενειακού και σχολικού πλαισίου και το πώς αυτή η αμφίδρομη σχέση μπορεί να επηρεάσει την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Δηλαδή, μέσα από τη συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών δημιουργούνται σχέσεις επικοινωνίας που συμβάλλουν στη γνωστική, στην κοινωνική και στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών αλλά και στην αυτοβελτίωση των γονιών και εκπαιδευτικών. Η συνεργασία αυτή κατευθύνει τους γονείς να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών τους. Μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, αναδεικνύεται η σημασία της συνεργασίας μεταξύ οικογένειας και σχολείου και πώς αυτή μπορεί να ενισχύσει την ανάπτυξη των παιδιών σε κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση της αποτελεσματικής συνεργασίας γονέων-παιδαγωγών, η οποία δημιουργείται μέσα από ανοιχτές συζητήσεις συνεχούς επικοινωνίας μεταξύ τους. Ειδικότερα, επιδιώκεται να προσδιοριστούν οι παράγοντες που ενισχύουν ή εμποδίζουν αυτή την ανάπτυξη καθώς και να προσφερθούν προτάσεις για τη βελτίωση αυτής της συνεργασίας.
Μέθοδος: Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την παρούσα διπλωματική εργασία είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση και περιλαμβάνει τη συστηματική αναζήτηση και ανάλυση επιστημονικών άρθρων και μελετών που δημοσιεύθηκαν τα τελευταία χρόνια. Τα κριτήρια επιλογής περιλάμβαναν μελέτες που εξετάζουν την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη παιδιών προσχολικής ηλικίας και την αλληλεπίδραση μεταξύ οικογενειακού και σχολικού πλαισίου.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης καταδεικνύουν ότι η θετική συνεργασία μεταξύ οικογένειας και σχολείου ασκεί σημαντική επίδραση στην κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, διάφορες σύγχρονες αλλά και παλαιότερες μελέτες δείχνουν ότι οι γονείς που συμμετέχουν ενεργά στις σχολικές δραστηριότητες των παιδιών τους, καθώς και οι παιδαγωγοί που προωθούν τη συνεργασία με την οικογένεια των μικρών παιδιών, δημιουργούν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που ενισχύει την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Συμπεράσματα: Η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση υπογραμμίζει τη σημασία της αλληλεπίδρασης μεταξύ οικογένειας και σχολείου όσον αφορά την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Οι γονείς και οι παιδαγωγοί πρέπει να συνεργάζονται στενά για να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που θα ενισχύει την ανάπτυξη των παιδιών. Προτείνονται πρακτικές παρεμβάσεις και στρατηγικές για την ενίσχυση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ των δύο πλαισίων, με γνώμονα τη σωστή διαπαιδαγώγηση και την κοινωνικοσυναισθηματική ευεξία των παιδιών.
Λέξεις κλειδιά: Κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, σχολικό πλαίσιο, οικογενειακό πλαίσιο, παιδιά προσχολικής ηλικίας, συνεργασία γονιών -παιδαγωγών.
Abstract
Introduction: This thesis deals with the interaction between the family and the school contexts and how this two-way relationship can affect the socio-emotional development of preschool children. That is, through the cooperation between parents and teachers, communication relationships are created that contribute to the cognitive, social and emotional development of children and to the self-improvement of parents and teachers. This cooperation directs parents to participate in the educational process of their children. Through the review of the existing literature, the importance of family-school collaboration is highlighted, as well as the way it can enhance children's development on a social and emotional level is emphasized.
Purpose: The purpose of this thesis is to investigate the effective collaboration between parents and teachers, which is created through open discussions of continuous communication between them. In particular, it seeks to identify the factors that enhance or hinder this development and to offer suggestions for improving this collaboration.
Method: The method followed for this thesis is the literature review and includes the systematic search and analysis of scientific articles and studies published in recent years. The selection criteria included studies examining the socio-emotional development of preschool children and the interaction between family and school contexts.
Results: The results of the literature review show that the positive cooperation between family and school has a significant impact on the socio-emotional development of preschool children. In particular, several modern and older studies show that parents who actively participate in their children’s school activities, as well as educators who promote cooperation with the family of young children, create a supportive environment that enhances the socio-emotional development of preschool children.
Discussion: This literature review highlights the importance of the interaction between family and school in terms of the socio-emotional development of preschool children. Parents and educators need to work closely together to create an environment that enhances children's development. Practical interventions and strategies are proposed to strengthen communication and cooperation between the two contexts, with a view to the proper education and socio-emotional well-being of children.
Keywords: Socio-emotional development, school context, family context, preschool children, parent-teacher cooperation.
Number of pages
76Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία