Αντιδραστική διαταραχή συναισθηματικού δεσμού και διαταραχή ανεσταλμένης κοινωνικής δέσμευσης, παιδική προστασία και ιδρυματισμός
Reactive attachment disorder and disinhibited social engagement disorder, child protection and institutionalization

Keywords
Αντιδραστική διαταραχή συναισθηματικού δεσμού ; Διαταραχή ασύδοτης κοινωνικής εμπλοκής ; Σύστημα παιδικής προστασίας ; Ψυχική υγεία ; Κοινωνική εργασίαAbstract
Σκοπός της παρούσας βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι να εξετάσει την σύνδεση των διαγνώσεων του Αντιδραστικού Συναισθηματικού Δεσμού (RAD) και της Ανεσταλμένης Κοινωνικής Δέσμευσης (DSED) με το πλαίσιο παιδικής πρόνοιας, καθώς και την ανάμειξη της θέσης του κοινωνικού λειτουργού στο σύστημα αυτό. Αυτές οι διαγνωστικές κατηγορίες σε ανηλίκους αναδύθηκαν από τους προβληματισμούς του ερευνητικού κοινού για τις συνέπειες του συστήματος παιδικής πρόνοιας και, πιο συγκεκριμένα, των ιδρυμάτων στη συνολική υγεία και ανάπτυξη των παιδιών. Η ιδρυματική εμπειρία, η κακοποίηση, η παραμέληση/πρώιμη στέρηση και το βίωμα της απομάκρυνσης από την οικογένεια φροντίδας αποτελούν πιθανούς αιτολογικούς παράγοντες των διαγνώσεων, ωστόσο τα δομικά αίτια είναι ίσως εκείνα που τις συντηρούν. Ο ρόλος της κοινωνικής εργασίας στις παρεμβάσεις της παιδικής μέριμνας είναι καίριος, όμως τα εμπόδια και οι προκλήσεις είναι διακριτά και δυσχεραίνουν την εφαρμογή πρακτικών που προωθούν την ευημερία των παιδιών. Με βάση το γεγονός αυτό, υπογραμμίζονται οι κατευθυντήριες γραμμές που προωθούν την διασφάλιση της ψυχικής υγείας και την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των παιδιών μέσω των πολιτικών παιδικής μέριμνας καθώς και εναλλακτικές μορφές φροντίδας που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση τους.
Abstract
The purpose of this literature review is to examine the connection between the diagnoses of Reactive Attachment Disorder (RAD) and Disinhibited Social Engagement Disorder (DSED) within the framework of child welfare, as well as the role of social workers in this system. These diagnostic categories in minors have emerged from concerns within the research community regarding the consequences of the child welfare system and particularly, institutional care on children’s overall health and development. Institutional experiences, abuse, neglect/early deprivation and the trauma of separation from a caregiving family constitute potential etiological factors for these diagnoses. However, the structural causes may be the key factors that sustain RAD and DSED. Social work plays a crucial role in child welfare interventions, yet the challenges and barriers within the welfare system hinder the implementation of practices that promote children’s well-being. Based on this reality, this thesis highlights the guidelines that promote the safeguarding children’s mental health and securing their rights through child welfare policies, as well as alternative forms of care that contribute to addressing these conditions.