Γνώσεις και απόψεις διευθυντών σχολικών μονάδων αναφορικά με το σχολικό εκφοβισμό και τη θυματοποίηση των μαθητών γυμνασίου
School principals' knowledge and opinions relate to school bullying and high school students' sacrification
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Μπέκα, Αικατερίνη
Σφυρά, Ευτυχία
Date
2021-06-30Advisor
Ασημόπουλος, ΧαρίσιοςKeywords
Σχολικός εκφοβισμός ; Επιθετικότητα ; Γνώσεις διευθυντών ; Ρόλος διευθυντών ; Επιμόρφωση εκπαιδευτικών ; Bullying ; Aggression ; Coping ; Principal knowledge ; Principal role ; Teacher training ; Διευθυντές σχολικών μονάδων ; Τρόποι αντιμετώπισης σχολικού εκφοβισμούAbstract
Ο σχολικός εκφοβισμός ως κοινωνικό φαινόμενο έχει σημειώσει παγκοσμίως σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση τις απόψεων των διευθυντών σχολικών μονάδων ως προς το ρόλο που έχουν υιοθετήσει αυτοί απέναντι σε αυτό το φαινόμενο. Επίσης, διερευνά τις απόψεις τους σε σχέση με τις κατάλληλες ενέργειες, που οδηγούν στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Το δείγμα αποτέλεσαν 11 διευθυντές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που εργάζονται σε σχολικές μονάδες της Ανατολικής Αττικής, της περιφέρειας Α’ Πειραιά, της Βοιωτίας, της Κορινθίας και συγκεκριμένα σε Γυμνάσια. Για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων έγινε χρήση ημιδομημένης συνέντευξης, ενώ για την ανάλυση των συνεντεύξεων χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Από την ανάλυση των συνεντεύξεων προέκυψαν επτά θεματικοί άξονες, οι οποίοι πραγματεύονται το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού ως έννοια, τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, το χώρο όπου συντελείται, τα αίτια του εκφοβισμού, την προσωπική εμπειρία και στάση διευθυντή, την αντιμετώπιση από το σχολείο και τις προτάσεις για αντιμετώπιση από το σχολείο και την πολιτεία. Από την ανάλυση προέκυψε, πέραν των γνώσεων και των απόψεων των διευθυντών για το σχολικό εκφοβισμό, η σπουδαιότητα του ρόλου που επιτελούν αυτοί για την αντιμετώπιση των περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, καθώς και η αναγκαιότητα να επιμορφωθούν οι ίδιοι αλλά και ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα, προκειμένου να επιτελέσουν το ρόλο τους σωστά.
Abstract
School bullying as a social phenomenon has increased significantly worldwide in recent years. The research presented in this thesis and which follows a qualitative approach explores the school principals’ knowledge and views regarding the role they have adopted in relation to this phenomenon. It also explores their views on the appropriate actions that lead to tackling the phenomenon. The sample consisted of 11 secondary school principals, working in schools in Eastern Attica, the region of A' Piraeus, Voiotia, Korinthos and specifically in high schools. Semi-structured interview was used for the collection of research data, while the method of qualitative content analysis was used for the analysis of interviews. The analysis of the interviews revealed seven themes, which deal with the phenomenon of school bullying as a concept, the persons involved, the place where it takes place, the causes of bullying, the personal principals’ experience and attitude, the treatment by the school and the suggestions for treatment by the school and the state. The analysis revealed, in addition to the principals’ knowledge and views about school bullying, the importance of the role they play in dealing with school bullying and the need to train themselves and the entire educational community to perform their role properly.