Ηγεσία και δυναμική της ομάδας σε οργανισμούς εκπαίδευσης και μάθησης
Leadership and team dynamics in education and learning organisations

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Αθανασίου, Σοφία
Ημερομηνία
2025-03-04Επιβλέπων
Γούλα, ΑσπασίαΛέξεις-κλειδιά
Ηγεσία ; Δυναμική ομάδας ; Εκπαιδευτικοί οργανισμοί ; Συνεργασία ; Καινοτομία ; Οργανισμοί μάθησηςΠερίληψη
Η ηγεσία και η δυναμική της ομάδας είναι θεμελιώδη στοιχεία για την επιτυχία και την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και μαθησιακών οργανισμών. Αυτή η μελέτη διερευνά την αλληλεπίδραση μεταξύ των στυλ ηγεσίας και της δυναμικής της ομάδας, με ιδιαίτερη έμφαση στην εφαρμογή τους στον τομέα της εκπαίδευσης. Σε ένα ταχέως εξελισσόμενο εκπαιδευτικό τοπίο, η αποτελεσματική ηγεσία είναι απαραίτητη για την προώθηση της καινοτομίας, της συνεργασίας και της προσαρμοστικότητας. Ομοίως, η δυναμική εντός των ομάδων διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην ενίσχυση της οργανωτικής απόδοσης και στην επίτευξη κοινών στόχων. Η έρευνα εξετάζει βασικά ερωτήματα που διερευνούν τη φύση και τον αντίκτυπο της ηγεσίας και της δυναμικής της ομάδας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Κεντρικό στοιχείο αυτής της έρευνας είναι τα ακόλουθα ερωτήματα: Τι ορίζει την αποτελεσματική ηγεσία στην εκπαίδευση; Πώς επηρεάζουν τα στυλ ηγεσίας τη συνεργασία και τη συνοχή της ομάδας; Ποια είναι τα κρίσιμα στοιχεία της δυναμικής της ομάδας σε οργανισμούς που μαθαίνουν και πώς επηρεάζουν την επιτυχία του οργανισμού; Επιπλέον, η μελέτη εξετάζει πώς η ηγεσία και η δυναμική της ομάδας αλληλεπιδρούν για να διαμορφώσουν την κουλτούρα και τα αποτελέσματα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αντλώντας από μια εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση, αυτή η μελέτη στοχεύει να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ θεωρητικών προοπτικών και πρακτικών εφαρμογών. Διερευνά διάφορα στυλ ηγεσίας, όπως μετασχηματιστική, δημοκρατική και υπηρετική ηγεσία και αναλύει τις επιπτώσεις τους στη λειτουργικότητα της ομάδας. Επιπλέον, η μελέτη διερευνά βασικές πτυχές της δυναμικής της ομάδας, συμπεριλαμβανομένης της επικοινωνίας, της εμπιστοσύνης, της επίλυσης συγκρούσεων και της κοινής λήψης αποφάσεων. Αυτή η έρευνα συμβάλλει στη βαθύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η ηγεσία και η δυναμική της ομάδας μπορούν να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία ανθεκτικών, συνεργατικών και υψηλών επιδόσεων εκπαιδευτικών οργανισμών. Εντοπίζοντας βέλτιστες πρακτικές και πιθανές προκλήσεις, η μελέτη παρέχει αξιόπιστες γνώσεις για εκπαιδευτικούς, διαχειριστές και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που επιδιώκουν να ενισχύσουν την ηγετική ικανότητα και την αποτελεσματικότητα της ομάδας. Τελικά, αυτή η έρευνα υπογραμμίζει τη σημασία της ενσωμάτωσης στρατηγικών ηγεσίας και ομαδικής εργασίας για την πλοήγηση στην πολυπλοκότητα της σύγχρονης εκπαίδευσης.
Περίληψη
Leadership and team dynamics are fundamental elements for the success and development of educational and learning organizations. This study explores the interaction between leadership styles and team dynamics, with particular emphasis on their application in the field of education. In a rapidly evolving educational landscape, effective leadership is essential for fostering innovation, collaboration, and adaptability. Similarly, team dynamics play a crucial role in enhancing organizational performance and achieving common goals. The research examines key questions that explore the nature and impact of leadership and team dynamics in educational settings. Central to this research are the following questions: What defines effective leadership in education? How do leadership styles influence team collaboration and cohesion? What are the critical elements of team dynamics in learning organizations, and how do they affect organizational success? Additionally, the study examines how leadership and team dynamics interact to shape the culture and outcomes of educational institutions. Drawing from an extensive literature review, this study aims to bridge the gap between theoretical perspectives and practical applications. It investigates various leadership styles, such as transformational, democratic, and servant leadership, and analyzes their effects on team functionality. Furthermore, the study explores key aspects of team dynamics, including communication, trust, conflict resolution, and collective decision-making. This research contributes to a deeper understanding of how leadership and team dynamics can be leveraged to create resilient, collaborative, and high-performing educational organizations. By identifying best practices and potential challenges, the study provides valuable insights for educators, administrators, and policymakers seeking to enhance leadership capacity and team effectiveness. Ultimately, this research highlights the importance of integrating leadership and teamwork strategies to navigate the complexities of modern education.